موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«تعریف تازه اندوه»، «معمای پیراهن تو» و «تلنگر باران»

سه مجموعه شعر تازه از حمیدرضا شکارسری منتشر می‎شود

19 شهریور 1394 04:55 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سه مجموعه شعر تازه از حمیدرضا شکارسری منتشر می‎شود

شهرستان ادب به نقل از ایبنا: کتاب‌های «تعریف تازه اندوه»، «معمای پیراهن تو» و «تلنگر باران» نوشته حمیدرضا شکارسری سه کتاب تازه این شاعر و منتقد است که به تازگی بر پیشخان کتابفروشی‌ها نشست. وی گفت: گفتمان شاعران انقلاب به فراخور نیاز جامعه تغییر می‌کند و به همین دلیل این روزها به سرودن عاشقانه پرداخته‌ام.


شکارسری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: «تعریف تازه اندوه» نام کتابی است که به تازگی از من راهی بازار کتاب شده است. «تعریف تازه اندوه» را مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر کرده و دربردارنده حدود 80 شعر نو کوتاه من درباره شخصیت امام خمینی(ره) است.
 
وی افزود: کتاب دیگری که به تازگی از من منتشر شده «معمای پیراهن تو» نام دارد. این کتاب حدود 100 شعر کوتاه عاشقانه را شامل می‌شود که از سوی نشر الف منتشر شده است. این شعرها با مضمون «پیراهن» و با کاراکتر تکراری «پیراهن» سروده شده و خوانش این شعرها خوانشی عاشقانه است.
 
شاعر مجموعه «عاشقانه‌های تاریکروشن» ادامه داد: مجموعه شعر «تلنگر باران» نام کتاب تازه دیگری است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی ویترین کتابفروشی‌ها شده است. این مجموعه شعرهای کوتاه عاشقانه و تغزلی مرا دربرمی‌گیرد که با رویکردی تازه نسبت به ادبیات و شعر نوجوانان نوشته شده است.
 
این شاعر توضیح داد: مجموعه شعرهای اخیر من بیشتر عاشقانه است. به طور مثال یکی از شعرهای «معمای پیراهن تو» عاشقانه‌ای در لباس و از زبان یک تروریست انتحاری است. فضای اغلب شعرهای من عاشقانه‌هایی مربوط به دوران معاصر را شامل می‌شود و در گفتمان زمانی و مکانی خاصی اتفاق می‌افتد که ساحتی خاص از ساحات مختلف انسانی است. در واقع این ساحت عاشقانه به شکلی برجسته‌تر و مهم‌تر از دیگر ساحات خودش را نشان می‌دهد.
 
وی توضیح داد: در دهه 20 و 30 ساحت سیاست مهم‌ترین ساحت ادبی بود و به طبع دهه 50 و 60 نیز به فراخور موقعیت چنین جریانی را در ادبیات داشتیم. در آن زمان روشنفکران ما ساحت اندیشه را در سیاست جست‌وجو می کردند و با وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی این امر طبیعی و بدیهی به نظر می‌رسید. اما به گمانم روزگار همیشه یک جور نمی‌ماند و در به قول معروف در به روی یک پاشنه نمی‌چرخد. حتی گفتمان حاکم بر تفکر بشر هم تغییر می‌کند.
 
وی گفت: گفتمان هنرمندانه اندیشه، تفاوت‌هایی با دیروز دارد و طبیعی است که شاعر انقلاب بنابر وظایف انسانی و ایدئولوژیک خود با گونه‌ای از هنر روبه‌رو شود که از جنسی دیگر است. در واقع این فراز و فرود تاریخی است که موقعیت را تغییر می‌دهد و بسترهای دیگری را پیش روی ادبیات قرار می‌دهد. اگر بخواهیم به شکل گذشته به ادبیات و گفتمان گذشته بپردازیم به نوعی حرفمان کلیشه‌ای می‌شود. اگر شاعر انقلاب را هنرمندی اندیشمند بدانیم باید قبول کنیم که با گفتمانی تازه پا به عرصه بگذارد. امروز عشق در ادبیات جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و شاعر انقلاب هم نمی‌تواند از این موضوع برکنار باشد.
 
 حمیدرضا شکارسری متولد 1345 تهران، کارشناس زمین‌شناسی است. نخستین کتاب او در سال 1375 با نام «باز جمعه گذشت» از سوی حوزه هنری منتشر شد. کتاب دیگر او با عنوان «چراغانی بی دلیل» در سال 85 از سوی انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسید.
 
دو کتاب اخیر وی سال گذشته با عناوین «عاشقانه‌های تاریکروشن» و «شکل‌های فروتنی» به ترتیب از سوی انتشارات هزاره ققنوس و فصل پنجم به چاپ رسید. کتاب «چراغانی بی دلیل» این شاعر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سه مجموعه شعر تازه از حمیدرضا شکارسری منتشر می‎شود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.