موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
همزمان با زادروز جان میلتون

«بهشت گمشده» تابلوی حماسی سرنوشت آدمی

18 آذر 1394 13:42 | 2 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 6 رای
«بهشت گمشده» تابلوی حماسی سرنوشت آدمی

شهرستان ادب: «از هر جوخه و دسته، بی‌درنگ فرماندهان و سران، باشتاب به آنجا که سردار بزرگشان ایستاده بود روی آوردند. همۀ اینان که با اندام و شکل ملکوتی خود از آدمیان بسیار بالاتر بودند، شهزادگان والای ایمان و صاحب‎جاهانی بودند که پیش از آن بر مسند آسمان جای داشتند، هرچند که اکنون دیگر در دفاتر ملکوت از نام‎های آن‎ها که به خاطر عصیانشان از دفتر زندگی زدوده شده و قلم خورده است. اثری باقی نیست.»۱

امروز زادروز جان میلتون٬ متفکر، شاعر و نویسندۀ شهیر انگلیسی‎زبان است. نویسنده‎ای که اثر «بهشت گمشده» او جزء میراث‎های ارزشمند ادبیات قرن هفدهم میلادی محسوب می‎شود. «بهشت گمشده» روایتی است از هبوط آدم و حوا به زمین که سرزمین دوم شیاطین و محل قیام رانده‎شدگان و سپاهیان آنان است، پس از شکستی سهمگین در نبرد با قادر مطلق و در برابر صاعقه‎های عقوبت الهی.

این منظومه شرحی‎ست از وسوسه‎ها و کارشکنی‎های دوزخیان شیطان که زمانی فرشتگان مقرب الهی بوده‎اند و بار دیگر از قعر جهنم به امید ویران ساختن دنیای خاکیان پا به عرصه می‎نهند تا در کارزار زمین و در ستیز با خیر و نکویی، شر و بدخواهی را به مسند قدرت بنشانند و پایگاه‎های ایمان و پرستش یگانه معبود جهانیان را به محلی برای کفر و نفاق بدل کنند.

میلتون در این اثر با ارائهٔ حقایق تاریخی بشر و روایتی منظوم، نفوذ شیطان را به زمین بیان نموده و با استفاده از این مستندات، ارزش پژوهشی درخور اهمیتی در اثر خود ایجاد کرده است‌. از دیگر ویژگی‎های ممتاز این منظومه می‎توان به توصیف‎های دقیق٬ لحن فاخر حماسی و نگاه فلسفی و عمیق شاعر اشاره نمود که به این شاهکار ادبی دیدگاهی کل‎گرا و جهان‎شمول بخشیده است.

«بهشت گمشده» تابلوی نقاشی شدۀ سرنوشت بشری‎ست؛ با رنگ و بویی حماسی و قابی تاریخی که در برخی جلوه‎ها و فرازها لذت خواندنش تجربه‎ای میان ظلمات جهنم و طعم تلخ بهشت از دست رفته را به خواننده می‎چشاند. چنانکه نویسنده خطاب به الهام‎بخش آسمانی خود گفته است در وصف نافرمانی آدمی و میوۀ کشندۀ ممنوعه نغمه‎ساز کند « تا آنکه بزرگ‎مردی از نو پای بر جایمان کند و جایگاه مسعود را برای ما باز ستاند.»۲

تهیه و تنظیم: نیلوفر بختیاری


۱و ۲ از متن کتاب «بهشت گمشده»٬ جلد اول

 




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «بهشت گمشده» تابلوی حماسی سرنوشت آدمی
  • «بهشت گمشده» تابلوی حماسی سرنوشت آدمی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: