موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشت حسن صنوبری در روزنامه وطن امروز

«اردوی شاعران در سرزمین شعر»

01 تیر 1395 06:12 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.75 با 4 رای
«اردوی شاعران در سرزمین شعر»

شهرستان ادب به نقل از وطن امروز: امروز در صفحه فرهنگ و هنر روزنامه وطن امروز یادداشتی از حسن صنوبری درباره اردوهای شاعرانه و به ویژه اردوها و دوره‎های آموزشی آفتابگردان‎ها منتشر شد. آن یادداشت را در ادامه می‎خوانید:


یک

اینجا ایران است؛ سرزمین فردوسی، حافظ، سعدی و مولوی.

 ما ایرانی‎ها از نخستین روزی که به دنیا می‎آییم، تا آخرین روزی که از دنیا می‎رویم در آغوش شعریم. نوزادِ گریان را شعر مادر خوشامد می‎گوید: «لالا لالا گل پونه»: مفاعیلن مفاعیلن؛ و پیکرِ بی‎جان را شعر یاران بدرقه می‎کند: «به عزت و شرف لا اله الا الله»: مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن.

 از آن وزن کوتاه تا آن وزن بلند، از آن مقام «لا» تا آن مقام «الا»، همه در بحر شعر فارسی شناگرانیم و در جهان عرفان ایرانی هم‎سفران.

 در قرون متمادی شعر رسمی‎ترین هنر و نیز زبان اصلی فکر، فرهنگ،  تمدن و جهان‎بینی ایرانیان بوده است. با آغاز مدرنیته، به نظر می‎رسید هنرهایی که ریشه در مغرب‎زمین داشتند- مثل سینما، تئاتر و رمان- با آن‎ همه تبلیغ و با آن ‎همه پیشرفت، دیگر جایی برای جریان جدی شعر فارسی نگذارند. اما شعر فارسی از آغازین پنجره‎های مدرنیته در دوران مشروطه تاکنون با این قافله نو همراه شد و بهای این همراهی- که شاید پوشیدن جامه‎ای نو باشد- را به آسانی پرداخت تا بر نسبت ذاتی خود با جهان ایرانی صحه بگذارد. حماسه، عشق، جهان‎بینی و عرفان دیروز را اگر فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی نمایندگی می‎کردند؛ در روزگار نو نیز بهار، شهریار، اخوان و سپهری همان نقش را بازیگری کردند. از میان عامه مردم، کمتر عاشقی است که شهریار را نشناسد و در میان خواص، کمتر فرهیخته‎ای است که شعر اخوان را دوست نداشته باشد. نسبت شعر با زندگی، هنوز در جامعه ما واضح است، اما چه نهاد، وزارت، سازمان و بودجه رسمی و ثابتی متولی هنر اول ایرانیان است؟

دو
  پنج شش سالی می‎گذرد از نخستین دوره و اردوی آموزش شعری که موسسه شهرستان ادب با عنوان «آفتابگردان‎ها» برگزار کرد. آفتابگردان‎ها تنها برنامه و دوره آموزشی شهرستان ادب نیست و این موسسه و گروه فرهنگی در عرصه داستان هم فعالیت‎هایی جدی دارد. اما دوره آموزشی آفتابگردان‎ها آمد تا حامی شعرِ جوان عصر انقلاب باشد. این دوره که نام خود را از نام مجموعه‎شعر زنده‎یاد استاد دکتر قیصر امین‎پور (با نام «گل‎ها همه آفتابگردانند») گرفته است همه ساله با انتشار فراخوانی به استعدادیابی استعدادهای برتر شعری از سراسر کشور و سپس پذیرش رایگان نزدیک به صد عضو جوان برای شرکت در دوره آموزشی سالانه می‎پردازد.

  امروز- همزمان با پنجمین دوره آموزشی آفتابگردان‎ها- دیگر عنوان دوره‎های آموزشی منسجم و اردوهای شعری، عنوان‎هایی نادر و ناشناخته به حساب نمی‎آیند بویژه طی سال‎های اخیر نهادهای (حتی افراد!) زیادی با تأسی و الگوگیری از اردوها و دوره‎های آموزشی شهرستان ادب اقدام به برگزاری دوره‎ها و اردوهای آموزشی با محوریت شعر کرده‎اند. چه نهادهایی که مستقیما مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و چه نهادهای نیمه‌خصوصی و چه نهادهای خصوصی و افراد حقیقی؛ از بنیاد شعر و ادبیات داستانی گرفته تا مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) تا گروه‎ها و افراد متفرقه و گاه کاملاً غیرمتخصص. هرچند این اردوها عموما به‎جز همان ظاهر یک اردوی فرهنگی، شباهت دیگری با اردوهای آفتابگردان‎ها ندارند و مبتنی بر یک دوره آموزشی، استعدادیابی سراسری و برنامه‎ریزی منسجم نیستند، اما به خودی خود باید به فال نیک گرفته شوند، چه اینکه نشانگر برکت یک کار فرهنگی هستند و اینکه یک گروه فرهنگی با هدف‎گذاری درست نه‎تنها می‎تواند توفیق و تاثیر خود را بر عرصه فرهنگ بگذارد بلکه می‎تواند انگیزه گروه‎های دیگر را هم به آن کار و فعالیت جلب کند.

  از دل دوره‎های آفتابگردان‎ها استعدادهای زیادی که پیش از این در نظام آموزشی نادرست و ناتوان مدارس و دانشگاه‎های ما شهید می‎شدند، سربرآوردند. هم استعدادها فرصت به فعلیت رسیدن پیدا کردند، هم توان‎ها به جامعه عرضه شدند. البته نمی‎توان گفت تمام حاضران در این دوره‎ها شاعران بزرگی شدند، (چه اینکه ما واقعا این همه شاعر هم در کشورمان نیاز نداریم!) اما بسیاری در شعر درخشیدند و بسیاری دیگر در عرصه‎های فرهنگی و ادبی دیگر فعال شدند و بالاتر از همه اینها نوعی همبستگی و گفت‌وگوی فرهنگی بزرگ مبتنی بر دانش، هنر، صمیمیت و رفاقت در فضای فرهنگی جوان کشور در این دوره‎های آموزشی شهرستان ادب شکل گرفت.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «اردوی شاعران در سرزمین شعر»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.