موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
روایت علی‎محمد مودب از دیدار شاعران با رهبر انقلاب

«امیدواریم لایق تاییدات رهبری باشیم»

06 تیر 1395 04:05 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.83 با 6 رای
«امیدواریم لایق تاییدات رهبری باشیم»

شهرستان ادب: پس از دیدار سالانۀ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‎ای با شاعران و تاییدی که ایشان در مورد فعالیت‎های موسسه شهرستان ادب داشتند، رسانه‎ها سراغ گفتگو با علی‎محمد مودب - مدیرعامل شهرستان ادب و  از شاعران حاضر در دیدار- رفتند. صحبت‎های مودب در گفتگو با خبرگزاری‎های فارس و مهر را در ادامه می‎خوانید:


خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب امسال راه و چاه را نشان مسئولان دادند/ با این کار حجت بر همه تمام شد

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب گفت: امسال ایشان مثال‌ها را مصداقی و عملیاتی بیان کردند و با این کار حجت بر همه تمام شد و انتظار من از مدیرانی که در مصادر فرهنگی هستند این است که دست ما را بگیرند و کمک کنند.
علی محمد مودب مدیر عامل موسسه شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با اشاره به سخنان شب گذشته رهبر معظم انقلاب پیرامون شهرستان ادب گفت: بچه‌های موسسه شکرگزار هستند که فعالیت‌های ناچیزشان توانسته دل رهبری را خوشحال کند و تاییدات ایشان برای ما افتخاری است و امیدواریم که لایق این تاییدات باشیم.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه ما در این سال‌ها این بوده که نرم‌افزاری باشیم برای عملیاتی کردن توان‌های شعر انقلاب اسلامی و نکته خوبی که دیشب دیدم این بود که پس از تاییدات رهبر انقلاب همه خوشحال بودند زیرا هرکدام از عزیزان در گوشه‌ای و جایی به شهرستان ادب کمک کرده بودند و در واقع شهرستان ادب هویتی است که برجستگان شعر و ادبیات انقلاب همه در ساختن این هویت سهیم بوده‌اند. زیرا چنانکه عرض کردم ما نرم‌افزاری طراحی کردیم تا توان‌های مختلف این جبهه را عملیاتی کنیم.

*رهبر انقلاب وارد مصادیق اجرایی شدند

مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: یک مسئله کلیدی در شب گذشته این بود که رهبر انقلاب وارد مصادیق شدند و عملیات و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی پیشنهاد دادند. ایشان هر سال بر اهمیت راهبردی شعر و ادبیات تاکید می‌کردند و با عباراتی مانند «شعر ثروت ملی است» سعی می‌کردند که توجه مسئولان را جلب این حوزه کنند اما دیشب مثال‌هایی زدند تا راه و چاه را به مدیران و مسئولان نشان دهند.

او اضافه کرد: وقتی ایشان از مصادیقی مانند موسسه شهرستان ادب یا مصادیقی مانند بزرگداشت آقای اخلاقی نام می‌برند یعنی جبهه‌ای را در عملیات فرهنگی باز می‌کنند که می‌تواند در خدمت ادبیات و شعر قرار بگیرد و به نظرم برای مدیران می‌تواند کارگشا باشد.

*رهبری حجت را بر همه تمام کرد

مودب گفت: امسال ایشان مثال‌ها را مصداقی و عملیاتی بیان کردند و با این کار حجت بر همه تمام شد و انتظار من از مدیرانی که در مصادر فرهنگی هستند این است که دست ما را بگیرند و کمک کنند. البته شایسته است که حق‌گزار برخی بزرگواران مانند آقای مختارپور در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشیم که به نشر ما عنایت داشتند یا کسانی که امکاناتی داشتند در امور اردوگاهی در بنیاد شهید و ستاد ائمه جمعه، گاهی دست ما را گرفتند.

شاعر مجموعه «دست‌خون» گفت: کاری شکل گرفته که مربوط به ما چند نفر در شهرستان ادب نیست بلکه مربوط به جبهه شعر انقلاب اسلامی است و ما شهرستان ادبی‌ها خودمان را خدمتگزار جریانی تعریف کردیم که عملیات‌کننده‌های آن جوانان و برجستگان و پیشکسوتان ادبیات انقلاب هستند، انتظار جدی من در هر جایی از برادران خودم این است که به کمک ما بیایند زیرا توان شعر انقلاب در حدی هست که بتواند عملیات‌های جدی انجام بگیرد.

او در پایان گفت: با توجه به تصریح رهبر انقلاب به مسئله امکانات، ما در این زمینه مشکل داریم و از برادران مان نهادهایی که توان کمک کردن دارند مانند شهرداری، وزارت ارشاد و سازمان‌های بزرگ می‌خواهیم که به دستور روشن رهبر عزیز انقلاب عمل کنند.


خبرگزاری مهر: زمینه فعالیت ادبی انقلابی در کشور مهیا نیست/ باید مطالبه ملی داشت

علی محمد مودب با انتقاد از فراهم نبودن بستر فعالیت ادبی انقلابی در کشور گفت: وقتی از شاعر مطالبه بزرگ در مقیاس ملی و انقلابی نداشته باشیم نباید از او انتظار داشت از عالم خود بیرون بیاید.
علی محمد مودب شاعر و مدیر موسسه فرهنگی شهرستان ادب در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دیدار شب گذشته شاعران با رهبر انقلاب با تشکر از توجه رهبر انقلاب به فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: خدا را شاکریم که زحمت‌ها و مجاهدت‌های ناچیز همکاران من در شهرستان ادب در طی چند سال اخیر توانسته است دل نائب امام زمان و ولی امر مسلمین را شاد کند تصدیق ایشان بر فعالیت‌های موسسه به معنای واقعی مایه مباهات و افتخار ماست.

مودب ادامه داد: به نظر بنده در بیانات دیشب ایشان نکته مهم این بود که اگر چه ایشان در سال‌های گذشته حرف‌های کلان و راهبردی در زمینه شعر عنوان داشته‌اند و مثلا بیان کرده‌بودند که اگر بودجه فرهنگی در کمترین میزان هم باشد باید با اولویت صرف شعر شود، اما امسال این موضوع را با مثال بیان کردند و به صورت عینی گفتند در حوزه ترویج شعر انقلاب و یا ترجمه آن باید دقیقا به کدام راه رفت. به باور من مثال‌های ایشان می‌تواند بسیار راهگشا باشد تا مدیران فرهنگی ما هم یاد بگیرند به این قصه عملیاتی نگاه کنند.

حمایت‌ها از شعر ناچیز است

وی در ادامه با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های موثر در زمینه آموزش و ترویج شعر به عنوان سرمایه ملی ایران در سال‌های اخیر مردمی بوده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته حمایت‌ها از شعر و بخش خصوصی فعال در این زمینه چنان نبوده است. این امر مختص این دولت هم نیست. در دولت‌های قبلی هم کار دشوار بوده و ما نمی‌دانیم چرا اینگونه است. ما مثلا برای هماهنگی اختصاص یک مکان برای برگزاری اردوهای شعر آفتابگردان‌ها (اردوی شعر شاعران جوان انقلاب اسلامی) با مشقت‌های زیادی روبرو بوده و هستیم در حالی که امکانات دولتی و حاکمیتی خوبی در این زمینه در دسترس هست و تخصیص داده نمی‌شود. اینکه ما هر بار برای هر اردو از صفر شروع کنیم شایسته نیست. البته مثلا نهاد کتابخانه های کشور در گذشته  و به صورت جدی تر در دوره جناب مختارپور از نشر ما حمایت کرده‌اند که نگفتن این حمایت‌ها هم ناشکری است ولی ما از برادران‌مان در وزارت ارشاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متوقع هستیم که برادران شان را در میدان مجاهدت فرهنگی یاری کنند.

مودب افزود: همه دولت‌ها در این زمینه شعار می‌دهند که باید از بخش خصوصی متخصص و حرفه‌ای حمایت شود و تصدی‌گری نشود ولی در عمل اتفاقی رخ نداده است. پیشنهاد خاص من این است که مثلا کاری ملی مانند دوره های آموزشی آفتابگردان‌ها  که با بهترین استاندارد و تجمیع استعدادها و توانهای ادبیات انقلاب در حال انجام است و موسسه ما نیز نرم‌افزاری برای اجرایی کردن قابلیت فرهنگی انقلاب به واسطه آن است، برای اجرا مورد حمایت قرار بگیرد و پشتیبانی شود.

زمینه فعالیت انقلابی فراهم  نیست

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره «شعر انقلابی موضع‌دار» که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: مساله اصلی این است ما زمینه کار فرهنگی و انقلابی را فراهم نکردیم. وقتی چیزی مطالبه نشود و شاعر در یک مطالبه بزرگ در ارتباط با آن قرار نگیرد بالطبع در دنیای شخصی خود باقی می‌ماند. اگر ما در کشور آدم‌ها را دعوت کنیم که در مقیاس ملی موضوعاتی را در گفتگوهای خود بحث کنند، طبیعی است که دنیای افراد تغییر کند و از عوالم شخصی‌شان دربیایند. وقتی افراد در این مطالبه‌گری قرار بگیرند فکر و جستجویشان وسعت بیشتری پیدا می کند اما وقتی ما مطالبه‌ای ملی نداریم طبیعی است که در دنیای خاص خود بمانند. این مسایل تازه هم می تواند وارد دنیای آدمها شود ولی باید مطالبه اش باشد

مدیر موسسه شهرستان ادب تصریح کرد: وقتی بهترین بازیکن در اندازه بازی محلی بماند و باشگاهی و یا یک تیم ملی از وی مطالبه نکند در همان حد می‌ماند و استعدادش شکوفا نمی‌شود. انسان موجودی است که برای کارهای بزرگ خلق شده است. در کار شعر هم اگر ما از آنها مطالبه بزرگ داشته باشیم تغییر خواهد کرد. متاسفانه در نظام آموزش و پروش و نیز آموزش عالی و حتی نظام آموزش هنری ما چنین مطالباتی وجود ندارد و کسی نمی‌گوید که کار ویژه شعر برای  تمدن ما و اجتماع ما چیست و شعر بزرگان با این دیدگاه تحلیل نمی‌شود و طبیعی است در این وضع برخی بالا می‌آیند و برخی نه.

مودب در همین زمینه گفت:  فرض کنید من یک شاعر جوان در تربت جام خودمان باشم. خوش سلیقه هم هستم. مساله‌ای مانند برجام به شکلی که در رسانه‌ها به صورت کلیشه‌‌ای مطرح می‌شوند شاید برای من مساله‌ای نشود که برایش شعر بگویم اما وقتی در محفلی قرار بگیرم که درباره مسائل کشور صحبت می‌شود، طبیعی است که دغدغه‌هایی به وجود می‌آید که برای آن می‌شود شعر گفت. باید با روش درست و بیان صحیح با استعدادها صحبت کرد و افق تازه‌ای پیش رویشان گشود تا بتوانند با شعر پنجره‌ای تازه باز کنند و از خلوت و فضای تخدیری خود خارج شوند و از چرخیدن یک عمر در دایره‌ای محدود نجات پیدا کنند.

وی تصریح کرد:  اگر از هنرمند نخواهند کاری ملی  و برای ترویج امید‌ملی بکند ممکن است برای ناامیدی ملی کاری بسازد. کار و عملیات  آدم را رشد می دهد پس مساله این است که ما باید به سرمایه‌هایمان نگاه ملی بیاندازیم و شاعر برای ما واقعا  سرمایه‌ملی باشد. وقتی به این سرمایه نگاه کاربردی نداریم طبیعی است که بخشی از توانها هرز برود اما اگر آنها وارد بازی بزرگ شوند بزرگ هم خواهند بود.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «امیدواریم لایق تاییدات رهبری باشیم»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.