موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
اولین اردو دوره تکمیلی بانوان آفتابگردان

کلاس «طیف‌شناسی امت اسلامی با نگاه به اوضاع منطقه» با حضور حجت الاسلام سیفایی

04 شهریور 1396 17:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
کلاس «طیف‌شناسی امت اسلامی با نگاه به اوضاع منطقه» با حضور حجت الاسلام سیفایی

شهرستان ادب: در سومین روز از اردوی تکمیلی بانوان، کلاس «طیف‌شناسی امت اسلامی با نگاه به اوضاع منطقه»  با حضور حجت الاسلام سیفایی برگزار شد.

این کارشناس مذاهب اسلامی صحبت خود را با تاکید بر معضلات منطقه و عدم وحدت کشورهای اسلامی آغاز نمود و گفت: «زمانی اوضاع منطقه اینگونه نبود. مثلا سال ۲۰۰۶ که جنگ حزب‌الله با اسرائیل بود و از اقصی نقاط کشورهای اسلامی در دفاع از حزب‌الله برمی‌خاستند. اما امروز در نیجریه در یک روز ۱۱۰۰ نفر کشته می‌شوند و برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد. اینها شیعه هستند. این در حالی‌ست که در بنگلادش هم اهل سنت دارند نسل‌کشی می‌شوند.»

وی همچنین با تاکید بر عدم انعکاس مشکلات سرزمین‌های اسلامی چون غزه افزود: «امسال در روز قدس، خالد قدومی، نماینده حماس برای گفتگو به ایران دعوت شده بود. ایشان در این گفتگو گفت امسال ماه رمضان برق غزه کلا قطع بود و هیچ رسانه‌ای از جمله ایران بازتابی از این مسئله در رسانه‌هایش نداد. اما صداوسیمای ایران این صحبت را اینگونه ترجمه کرد که تنها ایران به این مسئله واکنش نشان داده است!»

حجت‌الاسلام سیفایی در بخش‌ دوم سخنان خود به شرح سه حیطه مذهب تشیع پرداخته و آن را به سه بخش «عقاید»، «اخلاق و طریقت» و «شریعت و فقه» تقسیم نمود و افزود: «عقاید ما شیعیان منتسب به اهل بیت است. اما فرقه‌های عقیدتی اهل سنت به سه گروه اهل حدیث، اشاعره و ماتریدیه تقسیم می‌شود.»

وی با تبیین زیرشاخه‌های حوزه طریقت و فقه اهل سنت افزود: «برای شناخت اهل سنت به عنوان مثال باید بدانیم فرقه‌های حنفی، مالکی، حنبلی و ... چیست.»

سپس در خصوص چگونگی شکل‌گیری مذاهب گوناگون اهل سنت تصریح کرد: «پس از خلیفه دوم، اصحاب پیامبر اسلام(ص) هریک به شهری می‌‌رفتند و مردم برای امور دینی خود به آنان مراجعه می‌نمودند و طبیعتا ذائقه هریک از صحابی سبب شکل‌گیری مذهبی شده است.»

حجت‌الاسلام سیفایی در خصوص حریم کلامی دشمنان منطقه با امت اسلامی گفت: «امروز ما در امت اسلامی ناصبی و کسی که به اهل‌بیت توهین کند نداریم.‌ وهابی‌ها نیز از امت اسلامی می‌ترسند.»

این کارشناس مذاهب اسلامی با اشاره بر مشکلات عقیدتی برخی افراد در جامعه ایران تاکید کرد: «وقتی کسی مسئله توسل و شفاعت را قبول ندارد مثل این است که زخم معده دارد اما وقتی می‌گوییم وهابی این یعنی سرطان! برای همین با کوچک‌ترین تشابه میان عقاید افراد حکمی صادر نکنیم.»

حجت الاسلام سیفایی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی گفت: «حقیقت انقلاب اسلامی این بوده که می‌خواهیم پرچم لا اله الا الله را همه جا به اهتزاز در آوریم. مشکل اصلی آن است که امروز مسائل دیگر همه توجه امت اسلامی را به خود متوجه کرده است. مشکل اصلی ما اسرائیل است.»

وی همچنین در خصوص راهپیمایی امسال روز قدس در ایران گفت: «امسال شعارهای ما علیه عربستان سعودی بیشتر از شعارها بر علیه اسرائیل بود. در حالی‌که اگر ما با سعودی‌ها رابطه خوبی نداریم، دشمنی‌مان به خاطر نوکری آنها در قبال امریکاست.» وی با اشاره به صحبت‌های رهبری درباره عربستان و تعبیر دقیق «گاو شیرده» برای سعودی ادامه داد: «ما مهم‌ترین دشمن امریکا هستیم، اما تنها دشمن آن نیستیم. امارات دارد ریشه اسلام‌گرایی را می‌زند. همه ‌گمان می‌کنند دشمن اصلی در منطقه عربستان سعودی است در حالی که اینگونه نیست.»

وی با استناد به نظر رهبری در خصوص داعش افزود: «همانطور که حضرت آقا نیز فرموده‌اند دشمن اصلی ما داعش نیست، آنها خود از بازی خورده‌ها هستند. با این‌حال اگر ایران وارد قضیه سوریه نمی‌شد تکفیر کل منطقه را می‌گرفت.»

حجت‌الاسلام سیفایی در پایان صحبت خود درخصوص درگیری‌های اخیر سوریه و شهادت محسن حججی گفت: «خدا را شکر می‌کنم در روزهایی که عده‌ای با سلفی‌هایشان عزت ایران را به تاراج گذاشته بودند شهادت محسن حججی به ما عزت بخشید. امیدوارم خداوند عاقبت همه ما را همچون عاقبت این شهید بزرگ، شهادت در دامان سیدالشهدا قرار دهد.»

و در پایان تاکید کرد: «اینجا هم باز از امریکا ضربه خوردیم. آنچه امروز منطقه بدان نیاز دارد فهم این است که امریکا دارد چه می‌کند. خطر امروز ما پروژه برجام است که در منطقه تحت نظارت امریکا به نقطه مشترکی برسیم.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • کلاس «طیف‌شناسی امت اسلامی با نگاه به اوضاع منطقه» با حضور حجت الاسلام سیفایی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.