موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
اولین اردو دوره تکمیلی بانوان آفتابگردان

کلاس «شاعران و فعالیت در فضای مجازی» با حضور محمدرضا اصنافی

04 شهریور 1396 18:08 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 2 رای
کلاس «شاعران و فعالیت در فضای مجازی» با حضور محمدرضا اصنافی

شهرستان ادب: چهارمین کلاس دختران دورۀ تکمیلی، بعدازظهرِ پنجشنبه با حضور دکتر محمدرضا اصنافی برگزار شد. اصنافی ضمن تبیین اهمیت، فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی به صحبت پیرامون شاعران و فعالیت در فضای مجازی پرداخت.

او ابتدا با اشاره به این‌که تعداد کاربران فضای مجازی در مقایسه با مخاطبان رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون، بسیار بیشتر است، چهار عنوانِ «ارتباط»، «دیده شدن»، «بازخورد» و «تاثیرگذاری» را از اصلی‌ترین دلایل موفقیت در این عرصه برشمرد و گفت: «ما به عنوان خرده فرهنگ، رسانه‌ای نداریم مگر در شبکه. در شبکه ما دنبال ارتباط هستیم و وقتی این ارتباط شکل می‌گیرد، دیده شدن اتفاق می‌افتد.» اصنافی ادامه داد: «ارتباط، زمانی ایجاد می‌شود که خودتان را محدود نکنید و البته از سیاسی‌گویی پرهیز کنید.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی لازم نیست حتماً وجه شاعری فرد پررنگ باشد، افزود: «شبکۀ اجتماعی، انسانی‌ست و باید مجموعه‌ای از آدم‌های واقعی را داشته باشید. چرا که شما به تک‌تک کامنت‌ها و لایک‌ها نیاز دارید.» اصنافی دیالوگ برقرار کردن با مخاطب را نکتۀ موثری در فعالیت مجازی دانست و اظهار داشت: «در فضای مجازی متناسب با فرم شبکه، سبک زندگی خاصی به کاربران مشق می‌شود، مثلا شبکه‌ای که عکس‌محور است، اغلب به سمت شخصی و زرد شدن می‌رود، باید دقت کنیم که خودمحور نباشیم؛ یعنی اگر عکسی می‌گذاریم، تنها خودمان در آن موضوعیت نداشته باشیم.» او ادامه داد: «به عقیدۀ من وقتی از یک گل عکس می‌گیریم، بیشتر از وقتی که از خودمان عکس می‌گیریم، خودمان را نشان می‌دهیم. بنابراین بهتر است هر عکسی هم که منتشر می‌کنیم، سلفی نباشد، همین پدیدۀ سلفی، یکی از وجوه اومانیسم و خودمحوری‌ست.»

اصنافی یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها در فضای مجازی را تلگرام معرفی کرد که حدود چهل و دو میلیون ایرانی در آن حساب دارند و حدود 60% از پهنای باند کشور صرف این برنامه می‌شود. بعد از تلگرام، دو اپلیکیشنِ اینستاگرام و توییتر به ترتیب حدود بیست میلیون و یک میلیون کاربر دارند. وی نکاتی دربارۀ راه‌های افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و مخاطبان صفحات مجازی خطاب به آن‌ها که به برند و دیده شدن علاقمندند گفت. هشتگ زدن، معرفی و تبلیغ شعرها و توانمندی دوستان، دوری از جدل با کاربران، گسترش طیف مخاطبان از طریق گفتگو و رعایت تعداد پست‌ها یا انتشار مطالب در کانال‌ها (متناسب با جنس شبکه‌ای که در آن حساب داریم)، از اصلی‌ترین نکات مورد بحث در این کلاس بود.

وی در پایان، به دخترانِ آفتابگردان توصیه کرد که در طول روز بیش از سه ساعت از زمان خود را به فضای مجازی اختصاص ندهند و مدیریت زمان داشته باشند.

اردوی دختران دورۀ تکمیلی تا روز شنبه، بیست و هشتم مرداد، ادامه دارد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • کلاس «شاعران و فعالیت در فضای مجازی» با حضور محمدرضا اصنافی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.