موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
جامعۀ ادبی سوگوار «حسان» شد

حبیب‌الله چایچیان، فراتر از یک شاعر عادی

12 آذر 1396 17:09 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
حبیب‌الله چایچیان، فراتر از یک شاعر عادی

شهرستان ادب: حبیب‌الله چایچیان، متخلص به حسان، روز نهم آذرماه درگذشت تا از این پس در آثار خود زنده بماند، حیاتی که دست‌کم بابت سرایش شعر «آمدم ای شاه پناهم بده»، ابدی خواهد بود: شعری که با آواز سوزناک محمدعلی کریم‌خانی و آهنگسازی زیبای آریا عظیمی‌نژاد، جایگاهی فراتر از یک اثر موسیقایی زیبا یافته است، و در کنار آثاری چون تابلوی «عصر عاشورا»ی استاد محمود فرشچیان، به یکی از عناصر آیینی مذهب شیعه تبدیل شده است. 

چایچیان که متولد سال ۱۳۰۲ شمسی در شهر تبریز بود حسان را باید یکی از آغازگران جریان شعر اهل‌بیت(ع) در سده اخیر دانست که شعرهایش با اقبال عموم مخاطبان مواجه شده است. او در 6 سالگی به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد. تحصیلات خود را در تهران در مدرسه ایران و آلمان به پایان رساند، پس از آن به استخدام بانک ملی ایران درآمد.

حسان با تشویق مادرش، به سرودن اشعار در مدح و مرثیه ائمه اطهار پرداخت، از قضا مادر او در سرایش مشهورترین شعر حسان نیز نقش داشته است: شعر «آمدم ای شاه، پناهم بده» به گفته شاعر، زبان حال مادر او هنگام آخرین زیارت امام هشتم (ع) در حال بیماری بوده است. او همچنین از تأثیر دو عالم بزرگ دین، یکی علامه عسکری و دیگری علامه امینی (صاحب کتابِ الغدیر) بر شعر و نگرش خود یاد کرده است. 

همچنین او کتاب «بَطَلَةُ کربلا»، اثر «دکتر بنتُ الشّاطی» را با نام «زینب(سلام‌الله علیها) بانوی قهرمان کربلا» به همراه مهدی آیت‌الله‌زاده به فارسی ترجمه کرد. «فاطمه زهرا ام‌ابیها»؛ مجموعه‌ای از مطالب علامه امینی درباره حضرت زهرا(س) است که او گردآوری کرده است. 

از جمله دیگر اشعار ماندگار حسان، باید به شعر "امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود" اشاره کرد. حسان بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف سرودن اشعاری در وصف اهل‌ بیت‌(ع) کرد که تاکنون از وی 3 دیوان شعر با نام‌های «ای اشک‌ها بریزید» ، «خلوتگاه راز» و «زمزمه‌های قلب من» روانه بازار کتاب شده است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • حبیب‌الله چایچیان، فراتر از یک شاعر عادی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.