موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به بهانه نامزدی رمان محمدرضا شرفی‌خبوشان در جایزه جلال آل احمد

انتشار پرونده‌ای برای رمان «بی‌کتابی» در تارنمای شهرستان ادب

13 دی 1396 11:57 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
انتشار پرونده‌ای برای رمان «بی‌کتابی» در تارنمای شهرستان ادب

شهرستان ادب: به بهانه نامزدی رمان « بی کتابی»، برای جایزه ادبی جلال، پرونده‌ای برای این اثر در تارنمای رسمی شهرستان ادب، منتشر شد. مجموعه‌ای از مطالب به قلم نویسندگان و منتقدان به نقل از تاریخ ایرانی، خبرگزاری‌های مهر، تسنیم، فارس، و روزنامه وطن امروز، در کنار گفتگویی با محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده این اثر، در قالب این ویژه‌نامه گردآوری شده است.

صفحه اختصاصی پرونده رمان بی کتابی

«بی کتابی» همراه با «وقت معلوم» نوشته مهدی کفاش، در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است و امسال در کنار سه رمان دیگر، نامزد دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش رمان و داستان بلند شده است؛ جایزه‌ای که بسیاری آن را معتبرترین جایزه ادبی در حوزه ادبیات ایرانی می‌دانند. شرفی خبوشان پیش از این نیز با رمان «عاشقی به سبک ونگوک»، نامزد این جایزه شده بود. این کتاب نیز در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده بود.

رمان «بی کتابی» که امسال منتشر شد با استقبال گسترده منتقدان مواجه شد و توانست خیلی زود اعتماد مخاطبان را نیز جلب کند و به چاپ دوم برسد. این اثر اولین بار در نمایشگاه کتاب پاریس رونمایی و به جامعه کتاب‌خوان معرفی شد. برخی منتقدان، این اثر شاخص را اتفاقی تازه در فضای ادبی کشورمان دانسته‌اند. محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده و شاعر متولد 1357، که پیش از این نامزد جوایز ادبی متعددی از جمله جایزه شهید غنی‌پور و کتاب سال دفاع مقدس شده است، در این کتاب، ماجرایی تاریخی را دست‌‌مایه خود قرار داده است که در دوران قاجار رخ داده است و عموم مردم از آن بی‌خبرند: مظفرالدین‌شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب می‌کند اما او با خیانت در امانت، بخش عظیمی از این میراث غنی، شامل هزاران نسخ نفیس خطی را به فروش می‌رساند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است.

مراسم پایانی دهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌ احمد» روز شانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

 

 

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • انتشار پرونده‌ای برای رمان «بی‌کتابی» در تارنمای شهرستان ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: