موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش اولیه پنجمین شب شعر مقاومت

«تهران بیروت» در شهرستان ادب

13 خرداد 1397 19:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 5 رای
«تهران بیروت» در شهرستان ادب

شهرستان ادب: پنجمین شب شعر مقاومت، با عنوان «تهران بیروت»، با حضور شاعران لبنانی و ایرانی، شنبه دوازدهم خرداد در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد. این برنامه شعرخوانی، با هدف ایجاد «گفتگوی فرهنگی میان شاعران مقاومت اهل ایران و لبنان» اجرا شد، با استقبال گسترده علاقمندان شعر مقاومت همراه شد.

پنجمین شب شعر مقاومت، با پخش نماهنگی از خلاصه شب‌های مقاومت پیشین آغاز شد. سپس حسن صنوبری، شاعر و مجری برنامه به اهمیت ادبیات مقاومت اشاره کرد و اهداف موسسه شهرستان ادب برای برگزاری چنین شب شعرهایی را تشریح کرد.

سپس برنامه شعرخوانی آغاز شد. نخستین شاعر شب پنجم، میلاد عرفان‌پور، شاعر جوان انقلاب بود که با ابراز خرسندی از حضور شاعرانی از لبنان و بحرین، یک رباعی برای شیعیان ضاحیه لبنان خواند. 
در ادامه، ایمان طرفه، بانوی شاعر و مترجم عرب‌زبان که به زبان فارسی و عربی شعر می‌سراید شعری عاشقانه به زبان فارسی تقدیم به «زنان محجبه محور مقاومت» خواند.

علی‌محمد مودب، شاعر انقلاب، اظهار امیدواری کرد که شب‌های شعر مقاومت بتواند مأموریت اصلی جریان شعر انقلاب را زنده کند و سپس شعری حماسی با موضوع لبنان خواند. سمانه خلف‌زاده، شاعر جوان عضو دوره آفتاب‌گردا‌ن‌ها، نیز حماسه‌ای برای "جبهه مقاومت" خواند.

 ناصر فیض، شاعر طنزپرداز صاحب‌سبک، با نکوهشِ بی‌اعتنایی، به جوانان توصیه کرد تا نسبت به اتفاقاتی که در سراسر جهان می‌افتد واکنش نشان دهند. احمد حسن الحجیری، شاعر بحرینی و نوحه‌سرایی که برخی سروده‌هایش را میثم مطیعی خوانده است، شعری به زبان عربی درباره هفتاد سال اشغال فلسطین خواند.

دکتر محسن رضوانی، شعری کوتاه در قالب ترانه خواند و آن را به حسن نصرالله تقدیم کرد و دکتر میثم مطیعی، ذاکر اهل بیت، در سخنان کوتاهی به زبان عربی، به شعر مقاومت و ویژگی‌هایش اشاره کرد. برنامه شب‌های مقاومت به زبان عربی، ادامه یافت و ابتدا از دکتر حسین حایک دعوت شد تا شعری بخواند. نور آملی، دیگر شاعر لبنانی بود که شعری در وصف مظلومیت مردم یمن خواند. عبدالرحیم سعیدی‌راد، شاعر مقاومت و زاده دزفول، از سفر خاطره‌انگیز خود در سال 1385 به بیروت سخن گفت. 

در پنجمین شب شعر مقاومت، از کتاب «چاپ بیروت»، مجموعه شعر تازه‌ای از علی داودی، شاعر و هنرمند، با حضور شاعران شرکت‌کننده در برنامه، رونمایی شد. پنجمین شب‌های شعر مقاومت، دقایقی نزدیک به اذان مغرب، با عکس یادگاری و افطار مهمانان به پایان رسید. 

گفتنی است پیش از این چهار شب از «شب‌های شعر مقاومت» به همت دفتر رسانه شهرستان ادب برگزار شده بود و با استقبال گسترده شاعران و مخاطبان ادبیات همراه شده بود. نخستین شب از شب‌های شعر مقاومت همزمان با روز جهانی مقاومت (۲۴ مرداد ۱۳۹۵) با گرامیداشت حجه الاسلام شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان نیجریه و شهیدان مظلوم نیجریایی در شهرستان ادب برگزار شد. در آن برنامه شیعیان و مبارزان نیجریایی، شاگردان شیخ زکزاکی و همچنین شاعران انقلابی ایرانی در شهرستان ادب حضور یافتند. دومین شب از شب‌های شعر مقاومت با عنوان «حج‌های ناتمام» (۸ مهر ۱۳۹۵) میهمانِ شاعران انقلابی اصفهان بود و به موضوع پاسداشت شهدای صحرای منا و شهدای صحرای کربلا پرداخت. سومین شب از شب‌های شعر مقاومت با عنوان «هرچه فریاد» شب سیزدهم آبان‌ماه (۱۲ آبان ۱۳۹۵) و به پیشواز روز استکبارستیزی با موضوع شعر ضدآمریکایی در موسسه شهرستان ادب برگزار شد. چهارمین شب از شب‌های شعر مقاومت نیز، با عنوان «از سرگذشت» ویژه گرامی‎داشت حماسه شهید محسن حججی و شهدای مدافع حرم (۲۷ مرداد ۱۳۹۶) در معراج الشهدا و در کنار پیکرهای پاک شهدای مدافع حرم با حضور بانوان عضو دوره آفتابگردان‌ها برگزار شد.


متن کامل شعرها و گزارش مشروح این دیدار به زودی در سایت شهرستان ادب منتشر خواهد شد


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «تهران بیروت» در شهرستان ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.