موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم محمدرضا ظفرآسوده

«کجا بودی الیاس» تصویری از حقایق دفاع مقدس

17 شهریور 1397 12:31 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
«کجا بودی الیاس» تصویری از حقایق دفاع مقدس

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری آنا: کجا بودی الیاس، عنوان عاشقانه‌ای است برای توصیف پشتیبانان واقعی دین و وطن. آنان که دل به دریا زدند و از دنیای خود گذشتند تا ایران و ایرانی پاینده بماند. آنان که دستانشان بسته شد اما با ذهن باز خود الفبای انسانیت را به ما آموختند. آنان که رفتند تا آرمان‌ها و عقایدشان استوار بماند. نویسندگان هنرمند شهرستان ادب این بار قلم در دست گرفتند تا بنویسند از ماهی هایی که در خشکی جان باختند.

کافی است مثل من، کتاب را بازکنید و با تخیل خود چند قدم در داستان‌ها بزنید تا متوجه خصوصیات منحصربه‌فرد این مجموعه شوید. همه‌ی داستان‌ها راوی رشادت‌های غواصان شهید و خانواده‌ی ایشان هستند، به‌طوری‌که درهمه داستان‌ها نام الیاس،  پیامبر دریا وخود کلمه‌ی دریا به چشم می‌خورند.

گام‌های اولتان را که بر می‌دارید، خود را در جایی خیلی دورتر از جبهه‌ها می‌یابید. جایی که شاید صدای گلوله و موشک کمتر باشد، اما صدای گریه و ناله بیشتر به گوش می‌رسد. جایی در کنار خانواده‌های داغدار و چشم‌انتظار. در اکثر داستان‌ها بیشتر به خانواده‌ی این شهدا پرداخته می‌شود تا به خود شهدا. نویسندگان با به تصویر کشیدن این انسان‌های بزرگ که سهم بیشتری از درد و رنج جنگ داشتند، به حقایق واقعی دفاع مقدس اشاره می‌کنند.

در گذر از این داستان‌ها، گاهی چشمانتانِ تر و گاهی لبخندی با آن اشک‌ها همراه می‌شود. زیرا سومین عنصر مشترک داستان‌های این مجموعه احساسات است، آن هم از نوع عمیق. این احساسات، که رفته‌رفته بر مخاطب اثر می‌گذارد و فضای داستانی را مستحکم‌تر می‌کند، لزوماً احساس غم نیست. زیرا در بعضی از داستان‌ها به شور و شوق به پایان آمدن فراق خانواده‌ها و لاله‌های پرپرشان اشاره مستقیم می‌کند.

کم‌کم قدم‌هایتان را محکم‌تر و بلندتر برمی‌دارید تا بیشتر در بطن داستان‌ها قرارگیرید. کم‌کم شخصیت‌ها ملموس می‌شوند و شما آن‌ها را عمیقاً درک می‌کنید.

در این مجموعه، برخلاف عموم آثار دفاع مقدس، کوشیده شده است تا داستان‌ها در بستر‌های امروزی پرورانده شوند و در آن‌ها دغدغه‌های کنونی جامعه نیز گنجانده شود. این امر باعث همزاد پنداری بیش از پیش مخاطب با شخصیت‌های داستان شده و مخاطب را بیشتر درگیر جو داستان می‌کند.

هرقدر دلتان می‌خواهد، در فضای داستان‌های این مجموعه قدم بزنید. مطمئن باشید که نه خسته می‌شوید و نه از کلیشه‌ها رنج می‌برید. پرهیز از پرداختن به مسائل تکراری و کلیشه‌ای و بررسی به حماسه‌ی دفاع مقدس از زوایایی جدید، دومین گامی است که نویسندگان این مجموعه در مسیرنوآوری برداشته‌اند. همین گام اساسی نشانگر این است که نویسندگان این مجموعه برای مخاطب خود حرف تازه‌ای دارند و نمی خواهند با کلیشه‌ها و تکرار مکررات ذهنش را خسته کنند و وقت اورا تلف کنند.

به امید نگارش و انتشار از این قبیل مجموعه‌ها برای مدح قهرمانان گمنام این مرز و بوم که ما مردمان امروز درلابه‌لای دغدغه‌های امروزی‌مان گمشان کردیم و از آرمان‌های آن‌ها غافل شدیم.

انشاالله


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «کجا بودی الیاس» تصویری از حقایق دفاع مقدس
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.