موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هجدهمین در اخبار نبشته است / خبر اول

دردسری برای یک شاعر افغانستانی

30 بهمن 1397 20:34 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
دردسری برای یک شاعر افغانستانی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هجدهم / بخش اول : محمدکاظم کاظمی را دوست‌داران ادبیات می‌شناسند و اغلب مثنوی «بازگشت» او را شنیده‌اند که روایت درددل آوارگان مظلوم افغانستانی است: «غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت/پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت...». خدمات فرهنگی این شاعر برجسته به فرهنگ ایرانی و فارسی‌زبانان را نمی‌توان نادیده گرفت. وجود امثال ایشان، غنیمتی برای نزدیکی و یگانگی مردم دو کشور همسایه و هم‌زبان و هم‌دین و هم‌فرهنگ است، بخصوص در این زمانه که فرصت‌طلبان هر بار بهانه‌ای برای کوبیدن بر طبل جدایی و کینه می‌یابند.

هفته گذشته برای این چهره برجسته ادبی، اتفاقی تأسف‌بار افتاد و زخم کهنه‌ای را باز کرد که بارها از آن گفته شده است اما دریغ از اندکی مرهم: کارت بانکی او «بدون هیچ اخطار و اطلاعی» مسدود شد و البته منظور ما فقط ماجرای کارت بانکی ایشان نیست، موضوع بر سر قدرشناسی است و مسائل بزرگ‌تر. کاظمی نوشته بود:  «مسدود شدن کارت بانکی، اتفاقی است که بارها می‌افتد. چون تو از اتباع بیگانه هستی همین. مسدودسازی کارت بانکی ما مهاجرین تقریبا یک پدیده شایع و دائمی است.»

چهار پنج سال پیش و به دنبال اخراج شاعری افغانستانی، شهرستان ادب وظیفه خود دانست که برای رفع اساسی این مشکل، دست‌کم برای فرهیختگان افغانستانی، چاره‌ای پیشنهاد دهد: علی‌محمد مودب، شاعر و مدیرعامل موسسه، نخستین بار مطرح کرد که به نخبگان افغانستانی، شهروندی افتخاری اعطا شود. بسیاری از شاعران برجسته، فرهنگستان هنر و حتی وزیر وقت ارشاد از آن پیشنهاد استقبال کردند. (این پرونده مفصل را در این‌جا بخوانید). اما حالا بعد از گذشت این همه سال، می‌بینیم که نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه دامن چهره‌ای مانند محمدکاظم کاظمی را هم می‌گیرد. کاش مسئولان محترم تا دیر نشده برای رفع چنین معضلاتی دست‌کم برای نخبگان افغانستانی چاره‌ای بیاندیشد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • دردسری برای یک شاعر افغانستانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.