موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم

مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد

17 اردیبهشت 1398 15:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد

شهرستان ادب: مراسم رونمایی کتاب «هیاهو» در شهر مقدس قم، با حضور محمدعلی مجاهدی، سعید حدادیان، حجت الاسلام جواد محمدزمانی، سید محمدجواد شرافت، مبین اردستانی و حجت‌الاسلام محمدمهدی خان‌محمدی آیین رونمایی مجموعه‌شعر «هیاهو» از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم در نگارستان اشراق برگزار شد. گزارش این مراسم توسط رسانه‌های متعددی منتشر شد.

خبرگزاری ایبنا گزارش این مراسم را به این صورت منتشر کرد:

مبین اردستانی که به نمایندگی انتشارات شهرستان ادب در این نشست حضور پیدا کرده بود، در سخنانی به جریان بالنده شعر در قم اشاره کرد و گفت: «حجت الاسلام خان‌محمدی شاعر مجموعۀ «هیاهو» در جریان ریشه‌دار و بالندۀ قم رشد کرده و جزء افتخارات جامعۀ شعری کشور است. در جریان شعری قم رشد کردن، یک نعمت بزرگ دارد که شاعر استاد می‌بیند و زود استاد نمی‌شود».
اردستانی، «هیاهو» را مجموعه‌شعری منسجم معرفی کرد و افزود: «دو سال پیش دوستان متفق القول بودند که اثر ایشان آمادۀ انتشار است، اما توصیه شد صبر کنند تا شعرهای خوب دیگری بر این مجموعه اضافه شود. اکنون اوجی که ما در غزل‌ها می‌بینیم، خیلی فراتر از غزل‌هایی است که آن موقع غزل اول این مجموعه بودند».
وی در پایان تصریح کرد: «این مجموعه نشان می‌دهد که شاعر، شعر امروز را به‌خوبی خوانده و غزل‌سراهای برتر و شاخص امروز را خیلی خوب می‌شناسد».

بر اساس این گزارش، مجموعه شعر «هیاهو» اولین اثر محمدمهدی خان‌محمدی، از اعضای دوره اول آفتابگردان‌هاست که 15 اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ توسط نشر شهرستان ادب منتشر شد. این کتاب شامل ۲۵ غزل، ۱ قصیده و ۶ رباعی است.

 

خبرگزاری میزان نیز چنین نوشت:

 

مراسم رونمایی از کتاب «هیاهو» ، اشعار «محمد مهدی خان‌محمدی» روز گذشته با حضور شعرا و اندیشمندان در قم برگزار شد.

در این مراسم استاد مجاهدی، حاج سعید حدادیان، جواد محمد زمانی، محمد علی مودب، سید جواد شرافت و سایر شعرا و اندیشمندان حضور داشتند.
«هیاهو»  اولین کتاب محمدمهدی خان‌محمدی، از اعضای دوره اول آفتابگردان‌هاست که در پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ توسط نشر شهرستان ادب منتشر شد. این کتاب شامل ۲۵ غزل، ۱ قصیدة و ۶ رباعی است.

حال و هوای شعر‌ها از نظر محتوا هم مختلف است. اما به طور کلی شعر‌های هیاهو مضامین عاشقانه، حدیث نفس، اجتماعی، اعتراض، آیینی و... را در برمی‌گیرد.

این کتاب هنوز از راه نرسیده در جشنواره انقلاب حائز رتبه دوم شد.

زبان خانمحمدی در شعرهایش پخته و روان است. مضامین غالبا جدید است، یا با نگاهی تازه سروده شده است. در بیشتر سروده‌ها با مضامینی عرفانی و دینی روبه‌رو می‌شویم. به نظر می‌رسد این نوع نگاه در شعر‌های هیاهو تحت تاثیر تحصیلات حوزوی شاعرش است.

در ادامه یک غزل و یک رباعی از هیاهو را باهم می‌خوانیم.

***

پیچیده در صدای خودم بودم

تحریرِ ربّنای خودم بودم

تقصیر من نوشتنِ تقدیر است

نفرین خود دعای خودم بودم

درگیر خودپرستی و خودسازی

هم عبد و هم خدای خودم بودم

گاهی فرشته بودم و گاه ابلیس

یک لحظه کاش جای خودم بودم

عمرم رسیده بود به پایانش

من تازه ابتدای خودم بودم

بگذار تا برای خودت باشم

بگذر اگر برای خودم بودم


***

کنجی خلوت نشست پهلوی خودم

زندانی شد میان بازوی خودم

تا صبح به من گفت: «چرا تنهایی؟»

هی سر به سرم گذاشت زانوی خودم...

 

پایگاه خبری تحلیلی حلقۀ وصل نیز به صورت تفصیلی‌تری به صحبت‌های حاضران پرداخته و گزارش این مراسم را این‌گونه منتشر کرد:

 

مراسم رونمایی از کتاب مجموعه شعر «هیاهو»، اثری از حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عصر روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه با حضور استاد محمدعلی مجاهدی، حاج سعید حدادیان، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، علی‌محمد مودب، سیدجواد شرافت و سایر شعرا و علاقه‌مندان در نگارستان اشراق برگزار شد.

گفتنی است، مجموعه شعر «هیاهو»، اولین مجموعه شعری شاعر جوان محمدمهدی خانمحمدی است که به تازگی منتشر شده است. رهبر انقلاب، در جریان بازدید از غرفه انتشارات شهرستان ادب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این مجموعه شعر را در دست گرفتند و به خوانش یکی از غزل‌های این مجموعه پرداختند و در حین خوانش، اسم شاعر را سوال کردند و با لبخند و آفرین کتاب را مورد تحسین قرار دادند.

 

* هر یک از ابیات این مجموعه شعر می‌تواند تابلوی بسیار زیبایی بشود
محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور در این آیین اظهار داشت: شاید زمان زیادی نیست که با حجت الاسلام محمدمهدی خانمحمدی "نویسنده این مجموعه شعر" آشنا شدم، اما در لحظات آغازین دوستی ما در عمق نگاهش صفا و فروتنی ذاتی وی را ملاحظه کردم و بنده را تحت تأثیر قرار داد.

وی گفت: برای نویسنده این اثر و کسانی که در ذی روحانیت هستند، احترام خاصی قائل هستم و به دوستی با این بزرگواران همیشه افتخار کردم.

پدر شعر آیینی کشور تصریح کرد: در این مجموعه شعر، رگه‌های بسیار برجسته و زرینی دیده می شود که به عنوان یک تک بیت می تواند مورد الهام بسیاری از هنرمندان قرار بگیرد.

وی افزود: افرادی که نقاشی و تصویرگری تخصص دارند، هر یک از ابیات این مجموعه شعر می تواند تابلو بسیار زیبایی را فراخور این آنها نگه دارد.

مجاهدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های خوب این مجموعه و سراینده اش، این است که ردیف های دشوار را انتخاب کرده و ردیف هایی که یا تا کنون انتخاب نشده و یا کمتر در معرض انتخاب قرار گرفته اند.

وی با بیان این که اشعار مجموعه شعر «هیاهو» با کیان، اعتبار و آبروی حوزه همخوانی دارد، خاطرنشان کرد: گاهی از برخی از شاعران روحانی اشعار و غزلیاتی می شنویم که با قداست لباس روحانیت همخوانی ندارد اما اشعار شاعر این مجموعه خیلی بی نظیر بود و از این جهت پاک است.

* توصیه‌های مداح معروف به صاحب اثر
سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت(ع) در آیین رونمایی و معرفی مجموعه شعر «هیاهو» اظهار داشت: باید افراد مختلف در قالب های متفاوت درباره این اثر صحبت کنند؛ آنچه که در این اثر توجه بنده را جلب کرده، حضور قصیده است. وی گفت: نویسنده این اثر جوان شاعری است، کسانی که اهل نقد هستند بدانند که جوان در حال شدن است و نباید در جمع مورد نقد قرار بگیرد، بلکه باید نقدها به شخص او نقدها گفته شود.

این شاعر و مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: نباید با شعر با عظمت امثال زکریای اخلاقی که در کتاب های درسی دبیرستان مطرح شده است، مواجه شویم یعنی بسامد شعر باید بالا برود و نباید منتظر شویم که چه موقع امثال اخلاقی ها شعر خواهند گفت. وی خطاب به نویسنده مجموعه شعر «هیاهو» گفت: قلم را زمین نگذارید؛ نویسنده این اثر نقد پذیر است و اگر کسی این ویژگی را داشت، ستاره اقبال او تابنده تر خواهد شد و شب های بیشتری بر تارک آسمان شعر خواهد درخشید.

حدادیان اظهار داشت: این مجموعه گرانقدر و گرانسنگ نشان می دهد که اگر قلم را زمین نگذارد، ان شاءالله آینده بسیار نورانی تری را در پیش خواهد داشت. وی خطاب به نویسنده این مجموعه شعر گفت: کسوت جلیل القدر روحانیت کسوت سخن، سخندانی، سخن سنجی و سخنوری است و قصیده ساحت سخنوری می باشد؛ اگر قلم برداشتی و به سراغ قصیده آمدی، مهمان سفره خطبه حضرت زینب کبری(س) شدی.

 

این شاعر و مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت قصیده تصریح کرد: با یک قصیده می توان بر سلسله جبال ادبا جایگاهی برای خود پیدا کرد و یک قصیده می تواند کاری کند که در عرصه قیامت بیمه شویم. وی افزود: اصرار می کنم که قصیده بگویید چرا که افرادی هستند که درون مایه ها و پایه های کافی را برای ورود به نقد شعر ولایی ندارند؛ در آغاز دهه ۸۰ با بیانات منتقدی مواجه بودم که اصرار داشت که دیگر برای اهل بیت(ع) و مصائب کربلا و مدایح شعر نگویید و همین که حالی درباره حرم ها برایتان پیش می آید، بگویید، این مسأله کشنده است.

حدادیان اظهار داشت: استاد مجاهدی مثنوی درباره حضرت علی اکبر(ع) گفته است و زحمت خود را کشیده و شما نیز زحمت بکشید از شعر مطوّل دست نکشید؛ بُن مایه ها و محتواهای زیادی دارید و این محتواها دستمایه های خوبی برای ورود به شعر هستند و دنیا و زمانه امروز ما نیازمند به اشعار مطول است و از قصیده گفتن دست بر ندارید.

وی با بیان این که شعر حوزه فاخر است، گفت: اگر شعر حوزه در میان مردم نیاید، شعر مرحوم کمپانی می شود که اکنون دیگر نمی توانیم برای مردم بخوانیم؛ اگر گفته شده که قصیده ابهت و جلالت دارد، به این دلیل است که هزار سال از آن می گذرد اما باید زبان آن زبان امروزی شود.

* دو سه مرتبه «هیاهو» را مطالعه کردم
حجت الاسلام جواد محمدزمانی رییس انجمن شعر طلاب در آیین رونمایی مجموعه شعر «هیاهو» اظهار داشت: افتخار ما این است که بزرگترین شاعران ادبیات فارسی ما از جمله حافظ، مولانا، سعدی، نظامی و سنایی برخاسته از حوزه های علمیه هستند و محصلان مدارس علمیه شیعی یا اهل سنت بوده اند.

وی گفت: شاعری مثل سعدی که فخر ادبیات فارسی است و امروزه در جهان شناخته شده، طلبه یک مدرسه علمیه و یک واعظ و منبری بوده و کتاب مواعظ و پند دارد و این سنت در حوزه های علمیه در روزگار و سده های مختلف وجود داشته و در عصر ما هم این مسأله تداوم داشته، البته در روزگار طاغوت، شعر حوزه چندان قوتی نداشت و شاعران فراوانی در حوزه ها وجود نداشتند.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، حدود ۵۰۰ شاعر جوان طلبه در سطح کشور هستند و از افتخارات شعر حوزه محسوب می شوند و شاید نزدیک به ۱۰۰ شاعر طلبه در قم حضور دارند و این افتخاری است.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب درباره وجود شاعران طلبه در حوزه های علمیه افزود: سال گذشته که این آمار را خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم، ایشان اظهار خوشحالی کردند که به برکت انقلاب این مقدار شعر در حوزه های علمیه ما گسترده شده و ادبیات در حوزه ها جایگاه پیدا کرده است.

حجت الاسلام محمدزمانی اظهار داشت: به خصوص در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ شاهد رشد حوزه های علمیه در بحث شعر بوده ایم؛ گمان نمی کنم صنفی در سطح کشورمان وجود داشته باشد که با حفظ هویت صنفی خود، جلسات مستمر شعر داشته باشد.

وی به وجود رنگ و بوی ملکوتی در اشعار حوزویان پرداخت و گفت: شعر حوزه ویژگی هایی دارد و شاعر حوزوی به دلیل این که در محضر قرآن و عترت است و بهره مند از آن بوده و در فضای ملکوتی تنفس می کند، شعرش رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و تجلی های خاصی در شعرش وجود دارد.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: اگر طلاب هنرمندانه کار کند، از این نعمت می تواند به بهترین شکل استفاده کند، همانطوری که در شعر امروز ما وجود دارد که زکریا اخلاقی نمونه بارز این مسأله هستند که با حفظ هویت طلبگی خود فعال بوده و استاد سطوح عالی مدرسه علمیه است و یکی از شاعران موفقی بوده که دو سال پیش رهبر معظم انقلاب می فرمودند وقتی که شنیدم برای ایشان بزرگداشت گرفته اند، خیلی خوشحال شدم چرا که پیش از این گمان می کردم که من قدر شعر ایشان را می دانم، سپس فهمیدم که جز من، افراد فراوانی هستند که قدر شعر ایشان را می دانند و عظمت شعر او را حس می کنند.

وی درباره رشد شعر آیینی در کشور افزود: شعر و به ویژه شعر آیینی در کشورمان رشد فراوانی داشته و نهادهای مختلفی در عرصه شعر تلاش می کنند تا بتوانیم در آینده با شکوفایی بیشتری شعر را دنبال کنیم.

حجت الاسلام محمدزمانی اظهار داشت: برخی از اشعار مجموعه شعر «هیاهو» را پیش تر از حجت الاسلام خانمحمدی نویسنده مجموعه «شعر هیاهو» شنیده بودم و لذت برده بودم و از آن روزی که این مجموعه را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را تهیه کردم، شاید دو سه مرتبه آن را مطالعه کردم.

وی گفت: انصافاً ابیات درخشانی و ابیات شامخی در این مجموعه وجود دارد که نشان از این دارد که شاعر یک تحصیل کرده حقیقی حوزه است، به این معنا که همانطور که به شعر و درس و بحثش اهمیت می دهد، اینها در شعرش نیز نمودار است و خواننده اثر احساس می کند که یک حوزوی تحصیل کرده این اشعار را سروده است.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: با شاعری در این سن با مُلمَّع سرایی در نخستین مجموعه مواجه هستیم که نشانه موفقیت شعر و شاعر است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از وزن ها و قافیه و ردیف های مختلف و ترکیب های نو و حضور جان مایه های توحیدی، نشانه موفقیت این مجموعه شعر است.

 

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد
  • مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد
  • مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد
  • مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد
  • مجموعه شعر «هیاهو» در قم رونمایی شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.