موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پرونده‌پرترۀ «مجید قیصری»

تاریخ‌سازانِ آینده | یادداشتی از «مهدی نورمحمدزاده» بر کتاب «شمّاس شامی»

12 مرداد 1398 13:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
تاریخ‌سازانِ آینده | یادداشتی از «مهدی نورمحمدزاده» بر کتاب «شمّاس شامی»

شهرستان ادب: مهدی نورمحمدزاده، داستان‌نویس، به‌تازگی یادداشتی را در صفحۀ شخصی خود منتشر کرده است که در آن درخصوص مجید قیصری و کتاب «شماس شامی» نوشته است. شما را به بازخوانی این یادداشت در پرونده‌پرترۀ مجید قیصری دعوت می‌کنیم:

سال‌ها پیش یکی از دوستان کوهنورد در مسیر صعودی که باهم همراه بودیم، از کتاب عجیبی سخن گفت که ظاهراً با پیدا شدن چند کتیبۀ تاریخی در اطراف شام، نوشته شده و به شکل مستند بسیاری از وقایع تاریخی اسارت خاندان امام حسین (ع) در شام را روایت می‌کند. آن‌قدر جذب تاریخ سوزناک و مصایب دردناک اهل بیت شده بودم که تا نزدیکی‌های قله از کتاب «شماس شامی» و روایت جذابش برایم گفت و انگار برایش سؤال بود که چرا منِ نویسنده هنوز این کتاب مستند تاریخی را نخوانده‌ام!

اسم کتاب را به خاطر سپردم. مدتی بعد که در یکی از نمایشگاه‌های کتاب، عنوان کتاب و اسم نویسنده‌اش را دیدم، واقعاً حیرت کردم! مجید قیصری داستان‌نویس کجا و تاریخ‌نویسی کجا؟! کتاب را خریدم و خواندم، یک داستان خوب با روایت جذاب و پرتعلیق! برایم عجیب بود که چرا دوستم، داستان بودن این کتاب را متوجه نشده و آن را تاریخِ محض پنداشته است؟! بعدها که موضوع را برایش گفتم، به فکر رفت؛ باور نمی‌کرد که همۀ آن حوادث و آدم‌ها زاییدۀ خیال یک داستان‌نویس کاربلد باشد!

برخلاف آن سال‌ها، من این روزها دیگر مرز واضحی بین داستان و تاریخ نمی‌بینم! داستان‌ها و فیلم‌های خوب آن‌قدر در ذهن آدم‌ها ماندگار می‌شود و رسوب می‌کند تا بالاخره تبدیل به تصاویر تاریخی می‌شود. تاریخ واقعی فاجعۀ اتمی چرنوبیل هر چه بوده دیگر مهم نیست، این سریال پرمخاطب «چرنوبیل» است که در آینده به عنوان تاریخ چرنوبیل در اذهان بشری ثبت خواهد شد. همان‌طور که من هم، هروقت چیزی از تاریخ پیشه‌وری و فرقۀ دموکرات آذربایجان می‌خوانم، تصاویر و آدم‌های «مردگان باغ سبز» محمدرضا بایرامی مقابل چشم‌هایم ظاهر می‌شود. از این منظر است که کار داستان‌نویسان کاربلد، اهمیتی فوق‌العاده دارد. آنها تاریخ‌سازان آینده هستند!

مجید قیصری و حمیدرضا شاه‌آبادی، دیروز مهمان تبریز بودند و برای ما اهالی داستان از رمان ایرانی و ناکامی‌هایش گفتند. جلسۀ مغتنمی بود، اما فرصتی پیش نیامد که این خاطره را برای عزیزان تعریف کنم و بگویم: «آقایان نویسنده! همچنان برایمان بنویسید و تاریخ بسازید که ما سخت بی‌تاریخ شده‌ایم!».


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • تاریخ‌سازانِ آینده | یادداشتی از «مهدی نورمحمدزاده» بر کتاب «شمّاس شامی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.