موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

باز هم مرغ سحر خاطره کودکی ما

30 آذر 1391 23:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
باز هم مرغ سحر خاطره کودکی ما
ده بزرگی، در ادبیات مذهبی ایران، نام آشنایی است. سرایش اشعار مذهبی، برپایی جشنواره ها و شب شعر های مذهبی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و... سبب شده است که علاقه مندان و فعالان شعر مذهبی به خوبی با او و آثارش ـ چه برای کودکان و نوجوانان و چه برای بزرگترها ـ آشنا باشند.

ده بزرگی سال 1328 در شیراز به دنیا آمده است. در سالهای پیش از انقلاب از بانیان شب شعر حافظ بوده که حال و هوای انقلابی آن، برپایی مخفیانه جلسات را به دنبال داشته است. در اولین روزهای پیروزی انقلاب، اجرای برنامه های ادبی و مذهبی را در رادیو شیراز آغاز می کند که از جمله آن برنامه ها « شاعران زحمتکش » بوده است. « انجمن ادبی شاعران انقلاب اسلامی » در همان روزها به همت او و دوستانش بنیان نهاده می شود. اولین کتاب ده بزرگی، « نماز سرخ خون »، سال 59 انتشار می یابد و پس از آن « در آیینه شقایق » و کتاب های شعر مذهبی و فراوان دیگر.

ده بزرگی از بانیان امور تربیتی در استان فارس است. تشکیلاتی که در بسیاری از موارد الگوی سراسر کشور قرار گرفت و طرح های آن همچون تهیه فهرست کتاب های مناسب، بررسی پیام های کتاب ها، انتشار جزوه های تحلیلی درباره ادبیات کودک و... به تهران و سایر استانها راه یافت.

برپایی  اردوهای دانش آموزی با موضوع شعر و داستان، سالهای متمادی مهمترین مسئولیت ده بزرگی در آموزش و پرورش بود. خوش ترین خاطره خود را زمانی می داند که دو اردوی پشت سرهم را با حضور دانش آموزان منتخب دختر و پسر از سراسر کشور در رامسر برگزار کرده اند و نیمه شبی که به همراه مرحوم محمد علی مردانی از فرط خستگی در حال دویدن خوابشان برده است.
ده بزرگی زندگی خود را وقف برپایی اردوهای دانش آموزی می کند و خانه اش را می فروشد و سرمایه این کار قرار می دهد، اما وزارت ارشاد به تعهدات خود عمل نمی کند و تمام آن سرمایه از دست می رود.
از دیگر فعالیت های او نگارش نمایشنامه و اجرای نمایش های عروسکی در استان فارس است که با همراهی استاد مهدی فقیه انجام می شد. همین طور همراهی با گروه سرود دانش آموزان آباده که در دهه شصت بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در حضور امام و رئیس جمهور (آیت ا... خامنه ای) به اجرای برنامه پرداختند و سرودهای ایشان بارها از تلویزیون پخش شد.
مشارکت در برپایی 22 دوره شب شعرهای عاشورا که در سطح شهر شیراز برپا می شود از دیگر فعالیت های او بوده است.
« باغ ستاره ها »، « مثل درخت خورشید » ، « سرود سحر »، « کشتی زیبای نجات »، « گرگ و آهو » از جمله کتاب های ده بزرگی برای کودکان هستند. معروف ترین شعر او هم که به کتاب های درسی راه یافته و هم کلیپ آن بارها از تلویزیون پخش شده است، « مرغ سحر » نام دارد که شعری درباره نماز است:

باز هم مرغ سحر 
بر سر منبر گل 
 دم به دم می‌خواند 
شعر جان پرور گل 

باز از مسجد شهر 
صوت قرآن آید 
با نسیم سحری 
عطر ایمان آید 

كودكان خوش سخن
شب فراری شده باز 
دیده را باز بكن 
شده هنگام نماز

 
باز خورشید قشنگ 
آمد از راه دراز 
باز در دشت و دَمَن 
چشم نرگس شده باز 

خیز از بستر خواب! 
كودك زیبا رو 
وقت بیداری شد 
خیز و تكبیر بگو! 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • باز هم مرغ سحر خاطره کودکی ما
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.