موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «نقل گیتی» اثر «محمد خسروی‌راد»

05 فروردین 1400 19:02 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «نقل گیتی» اثر «محمد خسروی‌راد»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «نقل گیتی» اثر «محمد خسروی‌راد» به‌روز می‌کنیم:

فرض کنید در وضعیتی خاص گیر کرده‌اید، مثلاً مجروح شده‌اید. حالا پرستاری شما را مداوا می‌کند و شما شیفته پرستار می‌شوید. چه می‌کنید؟ حالا سئوال دیگری که پیش می‌آید این است که اگر پرستاری شیفته یک مجروح شود داستان چطور پیش می‌رود؟

و حالا زمان بسیاری از این حادثه گذشته باشد و میان این دو جدایی افتاده باشد و تمام این دلتنگی‌ها بخواهد در قالب رمان و با نامه پیش برود چه اتفاقی می‌افتد؟

این‌ها می‌تواند پرسش هایی باشد که در رمان نقل گیتی مطرح کرد. رمان بین دو فضای مختلف سعی کرده است روایتی جذاب و عاشقانه را در دل جنگ طرح کند.

البته ابتداباید به این مسئله نگاه کرد که آیا عشق نوعی جنگ نیست؟ آیا دوست داشتن دیگری به نوعی وارد شدن به یک جنگ با خود و دیگری نیست؟ نقل گیتی به نوعی راویت همین درگیری‌ها و حرفاست. بودن‌ها و نبودن‌ها.

و اما پرسش بعدی این که اگر دشمنی به کشور شما حمله کند و شما سنی ازتان گذشته باشد چه می‌کنید؟ آیا شما هم وطن‌تان را رها می‌کنید یا با بی‌خیالی میان دشمن زندگی می‌کنید و سر خانه و زندگی‌تان می‌مانید؟

نقل گیتی چنین پرسشی را مطرح می‌کند و شما را در این موقعیت نگه می دارد. رمان عجله نمی‌کند. شتابی برای گفتن همه چیز ندارد. آسوده و راحت جلو می‌رود و به شما می‌گوید در کنار من قدم بزن، فضا را نفس بکش و جلو بیا.

لحن راوی و روایت اول شخص با مخاطب اثر، بخش‌هایی شاعرانه ایجاد کرده است که می‌توان به راحتی آن را خواند و جلو رفت. این لحن عاشقانه با تم داستان هماهنگی دارد و از داستان بیرون نمی‌زند. نویسنده کوشیده است، تا آنجا که می‌تواند داستان را ساده و سرراست روایت کند. دو روایت موازی از طرف زن و مرد که هر کس، خود روایت می‌کند و داستان را جلو می‌برد.

داستان فراز و فرود دارد، اما نه به گونه ای که شما را از داستان بیرون بیندازد. البته که رمان را باید با صبر خواند و جلو رفت. نویسنده کوشیده فضای جنگ را با نوعی لطافت بیان کند تا خشونت داستان مخاطب را آزرده نکند.

و اما سئوالی که در نهایت این اثر مطرح می شود؛ اگر شما با یک غیرایرانی ازدواج کرده بودید، در حالی کشورتان مدتی با کشور او در جنگ بوده؛ حالا که صلح شده است، حاضرید وطن خود را رها کرده و برای زندگی به آن کشور بروید؟ آیا حاضرید ترک وطن گفته و برای مدتی با او همراه شوید؟ رمان روی این ایده جلو می‌رود. رمان را هم نوجوان‌ها می‌توانند بخوانند، هم می‌توان به مخاطب بزرگسال پیشنهاد داد.

رمان نقل گیتی اثری خوش خوان و روان است. به گمانم می‌شود با فراغ بال و آسودگی در تعطیلات نوروز آن را خواند و از آن بهره برد.  

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «نقل گیتی» اثر «محمد خسروی‌راد»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.