موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» اثر «محمدرضا شرفی‌خبوشان»

30 فروردین 1400 12:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» اثر «محمدرضا شرفی‌خبوشان»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» اثر «محمدرضا شرفی‌خبوشان» به‌روز می‌کنیم:

بسیاری از روایت‌هایی که به انقلاب می پردازند، در گیرودار مسائل مختلفی هستند، یا به شدت شعاری هستند و یا از سادگی و پیش پا افتادگی رنج می‌برند. در این روایت‌ها ما چیزی به اسم هنر داستان‌نویسی را نمی‌بینیم. در واقع آن چیز که باید روایتی را داستانی کند در این آثار مغفول است. هنر و تکنیکی در روایت‌ها به چشم نمی‌خورد و بیش از حد ساده هستند. (سادگی‌ای که با پیش پا افتادگی همراه شده است) گاه نویسندگان جوان این حوزه چنان مفتون ایده اصلی خود می‌شوند که فراموش می‌کنند برای بیان هر مسئله‌ای نیاز به تکنیک و لوازم بیان است.

رمان «عاشقی به سبک ون گوگ» دقیقا نقطه مقابل تمام مسائل یاد شده است؛ روایتی پیچیده با دقتی بسیار زیاد. نویسنده با موشکافی یک جراح داستانش را روایت می‌کند. به طوری که اگر چند سطر را از دست بدهید، گویی یک فصل از رمان را از دست داده‌اید، به ویژه در فصل اول رمان، یعنی روایت پسر باغبان که با مونولگش روایت را جلو می‌برد. روایتی بنجی‌وار (شخصیت رمان خشم و هیاهو) رمان را دارای ابعاد ویژه‌ای کرده است. راوی‌ای که عاشق است و گویی از رسیدن به معشوق عاجز. این عجز در مواجهه با قدرت سبک و سویی دیگر می‌یابد.

روایت عاشقی به سبک ون گوگ پر است ار اصطلاحات جذاب و شنیدنی در مورد هنر. چنان این اصطلاحات در هم تنیده شده‌اند که گویی تاریخ هنر را در رمانی جذاب می‌خوانیم. هر فصل از رمان جذاب جلو می رود پس باید با دقت آن را خواند.

صحنه‌سازی‌ها و ساختن شخصیت‌های رمان چنان ماهرانه صورت گرفته است که نمی‌توان داستان را رها کرد. خبوشان به عنوان یک نویسنده کاملاً آگاه، می‌داند چه می‌خواهد و چه را روایت کند. او آگاهانه وجوه سیاسی و عاشقانه را چنان در هم می‌تند که نشود این دو را از هم تفکیک کرد. گویی در وجوه این رمان، نویسنده میان هنر و سیاست و عشق خطی نامرئی برقرار کرده که هر کدام دیگری را تقویت می‌کند. یا با آمدن یکی، دیگری از میان می‌رود. راوی عشق‌پیشه با هوشمندی گوشه‌ای ایستاده است و روایت خویش را از مهلکه‌ای که در آن افتاده به مخاطب می‌گوید.

به جز زبان جذاب و کاملا صیقل خورده رمان، نکته جذاب دیگری که در رمان به چشم می‌خورد، دقت نویسنده در ارائه اطلاعت در فصول مختلف است. فضاسازی رمان که در قبل انقلاب اتفاق می‌افتد با هوشمندی کامل ساخته شده است. نویسنده حتی در ساختن کوچکترین صحنه از جزئیات استفاده کرده است. چنان صحنه به خوبی ساخته شده که حتی کوچکترین بخش از اثر هم دچار اشتباه نشده است. این میزان از دقت باعث می‌شود به شما خواننده عزیز توصیه کنم، رمان عاشقی به سبک ون‌گوگ را با دقت تمام بخوانید، به گونه‌ای که حتی یک سطر اثر را هم از دست ندهید.

 

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» اثر «محمدرضا شرفی‌خبوشان»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.