موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده، برادر» اثر «مرتضی کربلایی‌لو»

15 اردیبهشت 1400 11:55 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده، برادر» اثر «مرتضی کربلایی‌لو»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده، برادر» اثر «مرتضی کربلایی‌لو» به‌روز می‌کنیم:

چندسال پیش بود که پخش شدن تصویری در فضای مجازی جنجال زیادی کرد. تصویر یکی از شهدای غواص که دست بسته زنده به گور شده بود. این تصویر چنان در کشور سر و صدا کرد که خون بسیاری را به جوش آورد و متن‌های احساسی مختلفی در مورد آن نوشته شد. اوج صحنه‌ی ماندگار مربوط به شهدای غواص را می‌توان در مراسم تشییع این شهدا در شهر تهران دید. شهر گویی یک‌پارچه و یک‌دست برای استقبال از این شهدا آمده بودند.

مرتضی کربلایی‌لو نویسنده‌ای پرکار است که آثارش در زمینه‌های مختلف نوشته شده است و هر کدام رنگ و بوی متفاوت دارد. در تمامی آثارش دیدگاه فلسفی او را می‌توان دید. رمان جمجمه‌ات را قرض بده، یکی از آثار خاص و منحصر به فرد این نویسنده است.

رمان روایت غریبی دارد. بازی زمانی بین زمان‌های مختلف دارد. این رفت و برگشت‌ها باعث جذابیت رمان شده است. البته اگر از ظاهر خاص و جالب رمان چشم‌پوشی کنیم، خود ساختار رمان به گونه‌ای است که باید با دقت و وسواس خاصی آن را خواند و جلو رفت. نویسنده اطلاعات را آرام آرام به مخاطب می‌دهد. در عین حال می‌کوشد فضا و اتمسفر داستان مخاطب را جذب کند.

اما اگر بخواهم با توجه به شرایط مألوف، با پرسشی این یادداشت را جلو ببرم، از مخاطب عزیز می‌پرسم که چه عاملی می‌تواند باعث شود، یک فرد از مهمترین چیزی که دارد یعنی جانش، بگذرد. چطور می‌تواند در اوج جوانی برای صرفاً یک هدف و آن هم حفظ تمامیت کشورش جانش را در دست بگیرد و برای دفاع از آن به آب‌های سرد رودخانه بزند؟

نویسنده با هوشمندی تمام فضا و صحنه‌ها را جوری کنار هم چیده است که در تمامی لحظات می‌توان صبر و استقامت رزمندگان را دید. داستان بدون کوچکترین شعاری جلو می‌رود. نویسنده شعار نمی‌دهد، تصویر می‌کند. این تصویرسازی‌های جان‌دار همه در خدمت متن هستند. شما را جوری در موقعیت قرار می‌دهد، که فکر می‌کنید، امکان دارد هر لحظه از سرمای آب بدن‌تان یخ بزند. صدای برخورد دندان‌های غواصان را از سرما می‌شنوید.

روایت سیال و شناور داستان جوری در هم تنیده شده است که هر لحظه مانند رودخانه‌ای شما را با خود همراه می‌کند و جلو می‌برد. کربلایی‌لو استادانه جلو می‌رود و در هر بخش، قسمتی از پازل داستانی‌اش را کامل می‌کند.

از عشق و علاقه چنان صحبت می‌کند که وجه انسانی و زمینی‌اش در متن دیده می‌شود. از علاقه برادرانه میان رزمندگان چنان تصاویر گرم و زنده‌ای دست می‌دهد که می‌توان ما به ازای هر یک را در زندگی واقعی دید. در واقع استراتژی اثر در شخصیت‌پردازی ساختن انسان‌هایی از جنس همین آب و خاک است که بتوان با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کرد و همراه شد.

رمان جمجمه‌ات را قرض بده، برادر روایتی تودرتو و جذاب دارد، پس باید اثر را با تمرکز خواند. دقت در این اثر می‌توان لایه‌های دیگر متن را برای مخاطب شکوفا کند. در عین حال می‌تواند نشان‌دهنده گوشه‌ای از جان‌فشانی غواصان قهرمان این مرز و بوم باشد.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده، برادر» اثر «مرتضی کربلایی‌لو»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.