موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «چپ‌دست‌ها» اثر «یونس عزیزی»

22 اردیبهشت 1400 19:47 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «چپ‌دست‌ها» اثر «یونس عزیزی»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «چپ‌دست‌ها» اثر «یونس عزیزی» به‌روز می‌کنیم:

اگر به عنوان یک جوان درگیرودار زندگی احساس کنید اعتماد به نفس لازم را ندارید و یا ترس‌ها چنان بر شما چنگ انداخته است که در وضعیتی بغرنج به سر می‌برید، چه می‌کنید؟ آیا حاضرید با افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند ارتباط برقرار کنید تا در این زمینه روحیه شما را تقویت کنند؟ انتخاب شما برای بهتر شدن وضعیت‌تان چیست؟

روایت «چپ‌دست‌ها» نوشته یونس عزیزی داستانی است درباره جوانی که برای رهایی از ترس‌ها و مکشلات خود به مسیری خاص می‌رود. مسیری که شاید خیلی دقیق و عقلانی به سر نمی‌رسد اما انتخاب جوانی است که در زیر فشار مشکلات وا داده است. عزیزی، به جای نوشتن اثری شعاری و پرداختن به مشکلات با بیانی نزدیک به روایت‌های رسانه‌ای، کوشیده است بی‌طرفانه و بدون تعصب آنها را بیان کند.

نکته دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، دو روایت جذاب در قالب یک اثر است. در واقع خدمت سربازی و اشاره به آن از مضمون‌های جذاب در داستان‌نویسی است که بسیاری از مردان آن را تجربه کرده‌اند. نویسنده با تکیه بر آن در کنار روایت زندان که خود از مضامین جذاب برای مخاطب است، داستان را جلو برده است. عزیزی تصاویر خوب و جان‌داری از سربازی و خدمت و بالاخص زندان ارائه می‌دهد. جوری که می‌شود با شخصیت قدم قدم جلو رفت و ترس‌ها و اضطراب شخصیت را حس کرد. چگونه در زیر چنین اضطرابی مسیری را می‌رود که محکوم به آن است؟ گویی شخصیت راه فراری از چیزی که برایش ترسیم شده است ندارد.

به عنوان یک مخاطب اگر خواهری سرطانی داشته باشید و پدری معتاد، برای زنده بودن خواهرتان چه می‌کنید؟ آیا به هر دری نمی‌زنید؟ آیا تلاش نمی‌کنید به هر صورتی که شده او را نجات بدهید؟ حال در این وضعیت خاص که دچارش شده‌اید، تکلیف اخلاق و مسئله‌ی اخلاقی چه می‌شود؟ در واقع اگر برای نجات جان یک نفر مجبور باشید تن به خلاف بدهید آیا این کار را می‌کنید؟ این پرسش بنیادی که از آغاز خلقت با بشر همراه بوده است، در این داستان نیز با ما همراه است. در واقع عزیزی موقعیتی را خلق می‌کند که ما با چنین پرسشی روبرو باشیم و به آن فکر کنیم. شاید بتوان به راحتی شانه بالا انداخت و گفت، به هر صورتی که شده ما جانب اخلاق را می‌گیریم، اما نویسنده با هوشمندی داستان را طوری جلو می‌برد که به این راحتی‌ها نتوان جانب اخلاق یا عمل غیراخلاقی را گرفت.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد. شخصیت‌پردازی حساب‌شده و دقیق در این اثر است که می‌توان به خوبی آصف (شخصیت اصلی) را درک کرد و با او جلو رفت. شخصیتی که با تمامی چالش‌های روبروی‌اش درگیر است و سعی می‌کند به هر طریقی که شده راه خود را باز کند و جلو برود.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «چپ‌دست‌ها» اثر «یونس عزیزی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.