موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «سدا» اثر «پری رضوی»

07 فروردین 1400 22:31 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «سدا» اثر «پری رضوی»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «سدا» اثر «پری رضوی» به‌روز می‌کنیم:

بیائید کمی از سوالات معمولی فاصله بگیریم و خودمان را جای شخصیت اصلی بگذاریم و ببینیم در چنین موقعیتی چه می‌کنیم؟ اگر بچه نداشته باشید و بعد از مدت‌ها دوا و درمان کردن خدا به شما فرزندی عطا کند، برای حفظ او چه خواهید کرد؟ احتمالاً با کل دنیا وارد نبرد می‌شوید. حالا کمی داستان را بغرنج‌تر می‌کنیم. بیائیم و فرض کنیم که در این زمانه و در کشاکش این که خبر را به همسرتان بگوئید او را از دست بدهید، حالا چه می‌کنید؟ اگر فرزندی را قرار باشد به دنیا بیاورید که پدر ندارد، باز هم حاضرید او را نگه دارید؟ البته همه این‌ها را با شرایط اکنون ببینید. همین وضعیت اجتماعی و همین تورم و سایر مسائل...

«سدا» چنین روایتی دارد، روایتی در مورد زنی که همسرش را از دست داده و حالا باید بار یک زندگی با فرزندی که در راه است را بر دوش بکشد. در چنین موقعیتی نویسنده کوشیده است داستان را به همان صورت که هست روایت کند. داستان ساده و سرراست است. اگر می‌خواهید یک رمان بدون پیچیدگی‌های روایی معمول بخوانید رمان سدا دقیقاً همان چیزی است که در این روزها به درد شما می‌خورد.

سعی کرده است قصه‌اش را در ساده‌ترین حالت ممکن بیان کند. شخصیت زن پیچیدگی خاصی که شما را از اصل داستان دور کند، ندارد و به راحتی می‌توان با اندیشه و شخصیتش هماهنگ شد. زنی در آستانه میان‌سالی و درگیری‌های روزمره‌ای که با او همراه است، حالا باید جور خانواده‌ای یک نفره را هم بکشد.

برای بیان چنین داستانی، نویسنده استراتژی درستی را اتخاذ کرده است. داستان با روایت خطی سرراست با زبان و نثر ساده جلو می‌رود و به راحتی می‌توان آن را خواند. در واقع پیچیدگی خاصی ندارد و نویسنده با همین زبان که بر آمده از ذهن و بیان راوی است داستان را جلو می‌برد.

مهمترین ویژگی رمان بیان قصه در همان خطوط ابتدایی است. در واقع در فصل اول و دوم، تکلیف‌تان با اثر مشخص می‌شود و می‌دانید باید چه اثری را بخوانید و چطور با آن مواجه شوید. این ویژگی، جز مهمترین نکات مثبت اثر است. رمان سدا اثر بی‌ادعایی است، سادگی‌ای دارد که می‌تواند هر مخاطبی را با خود همراه کند و جلو ببرد. نه درگیر استعاره‌های عجیب و غریب می‌شود و نه به مخاطب دروغ می‌گوید. مانند مادربزرگی مهربان، مخاطب را فرا می‌خواند که بیا بنشین برایت قصه بگویم. حتی در جاهایی راوی از کوره در می‌رود و احساساتی می‌شود. روایت در خلال همین روحیه خاص و شاید شکننده راوی است که کار را خواندی می‌کند.

به گمانم رمان سدا برای شما که به دنبال اثری ساده و قصه‌گو هستید، می‌تواند خواندنی باشد.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «سدا» اثر «پری رضوی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.