موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «سورۀ آفلین» اثر «ابراهیم اکبری دیزگاه»

10 فروردین 1400 23:30 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «سورۀ آفلین» اثر «ابراهیم اکبری دیزگاه»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «سورۀ آفلین» اثر «ابراهیم اکبری دیزگاه» به‌روز می‌کنیم:

ابراهیم اکبری دیزگاه در کارهایش نشان داده است که همواره به دنبال سوژه‌های خاص می‌رود. این طرز نوشتن از همان آثار ابتدایی‌اش کاملاً مشخص است. نگاه او به تاریخ هم برآمده از همین رویکرد خاص است. در واقع دیزگاه وارد گفت‌وگویی خاص با تاریخ می‌شود و هر بار سعی می‌کند قرائتی جدید از تاریخ به ما بدهد.

نوشتن در مورد انقلاب و حوادثش کار هر نویسنده‌ای نیست. چرا که با توجه به رویکرد گفتمانی ما، نویسنده برای تن ندادن به برخی بازی‌ها، یا مجبور به سانسور است و یا در بازی‌ای مشخص تمام جوانب را به سویی می‌برد که روایتی کلیشه‌ای و تکراری شکل بگیرد.

در چنین وضعیتی دیزگاه با هوشمندی سعی می‌کند حوادث را طوری قرار دهد که حتا در صورتِ آگاهی به انتهای حادثه، این سئوال را از خودمان بپرسیم: «اگر این اتفاق نمی‌افتاد چه می‌شد؟»

با این مقدمه، حالا بیایید با این پیش فرض جلو برویم که دوازدهم بهمن است و شما فرزندان‌تان را در تهران گم کرده‌اید. بهمن پنجاه و هفت است و تهران آماده بزرگترین استقبال قرن. در چنین شرایطی شما برای پیدا کردن فرزندتان چه می‌کنید؟ فرض بعدی؛ فرزندتان پیش یکی از اقوام است و برای پیدا کردنش باید به محلی بروید که از آن خوشتان نمی‌آید، اصلاً متنفرید. حالا چه می‌کنید؟ همه این‌ها را در کنار این مسئله داشته باشید که بر فرض فرزندتان را هم پیدا کنید ولی بعد متوجه بشوید او تغییر مذهب داده است؟ حال اگر تمام این پیش‌فرض‌ها درست باشد، چه می‌کنید؟

داستان سوره آفلین روایت خلیل است، خلیلی که برای یافتن اسماعیلش در دل شهر تهران در میانه آشوب و انقلاب به دنبال فرزندش می‌گردد. او فردی آرامش‌طلب و صلح‌جو است اما در میانه انقلاب گیر کرده. صلح‌طلبی و گریز او از خشونت در میانه انقلابی که در آن روزهای هیجان‌انگیز با خشونت تعریف می‌شود، نقطه اصلی پیش‌برنده رمان است.

دیزگاه همواره در آثارش رابطه‌ای بینامتنی میان تاریخ و ادبیات و دین ایجاد می‌کند. او اثرش را در جهت‌های مختلف پیش می‌برد. دغدغه های دینی و فلسفی او باعث شده است دو مفهوم انقلاب درونی و بیرونی را در کنار هم بیاورد.

رمان سوره آفلاین پر است از استعاره‌های دینی و تصاویری که برای مخاطب می‌تواند یادآور متون مقدس مختلف مخصوصاً قرآن باشد. در واقع دیزگاه کوشیده است رمان را در بستری جلو ببرد که شمای خواننده با خواندن آن، دوباره به بسیاری از تفکرات خود بیندیشید. و شاید به تکرار دوباره تاریخ این بار از منظری دیگر فکر کنید. این که آیا هر فرد می‌تواند پیامبری درونی داشته باشد که در موقعی خاص دوباره زنده شود؟ آیا برای رسیدن به هدفی خاص باید چند نفس را قربانی کرد که به مسئله اصلی خود و فهم دقیق‌تر اکنون خود رسید؟

اگر به دنبال خواندن رمانی جذاب در بستری تاریخی و دینی هستید، به واقع سوره آفلین این نیاز شما را مرتفع خواهد کرد.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «سورۀ آفلین» اثر «ابراهیم اکبری دیزگاه»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.