موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث»

26 اردیبهشت 1400 18:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث» به‌روز می‌کنیم:

بسیاری از نویسندگان وطنی و حتی غیر وطنی دوست دارند از ادبیاتی بنویسند که فراتر از مرزهای سرزمین خودشان باشد، بدان معنا که موقعیت داستانی آن‌ها در محلی غیر از کشور خودشان و لوکیشن داستان‌ها یا شخصیت داستان‌هایشان غیر از آن ملیتی باشد که دارند. در کشور ما نیز بسیاری علاقمنداند که از مرزهای ایران فراتر بروند و داستانی در جغرافیای سایر کشورها روایت کنند. در این چند ساله نمونه‌هایی از رمان و مجموعه داستان نوشته شده است که به جز چند اثر خاص، بسیاری‌شان آثار قابل قبولی نبودند. یا در فضاسازی دچار مشکل بوده‌اند یا شخصیت‌ها و روابط قابل قبول نبوده است.

البته به طور مثال مجموعه داستان «همین امشب برگردیم» پیمان اسماعیلی را هم داریم که می‌توان به عنوان مجموعه‌ای موفق در این حوزه به آن اشاره کرد. رمان «محرمانه میلان» نوشته فرناز شهیدثالث هم روایتی است جذاب از کشور ایتالیا. روایتی که ما را قدم به قدم از کمپ پناهندگان تا شهرهای ایتالیا با خود جلو می‌برد. نویسنده برگرفته از تجربه زیسته خود، چنان شهرها را دقیق می‌سازد که می‌توان هر لحظه بودن در کشور دیگر را دید و درک کرد.

نکته این اثر نگاه جالب به مفهوم مهاجرت و دیگری در سرزمینی غیر از سرزمین مادری است. این که شخصیت اصلی رمان، طاهر شایسته خود فردی دو تابعیتی است نکته جالب و در عین حال جذابی است که می‌تواند مخاطب را به خواندن اثر ترغیب کند.

انسان امروز انسان بی‌وطنی است که هر کجا سکنی گزیند، گویی جایی برای داشتن آرامش ندارد. این مسئله برای کشورهای جهان سوم و انسان‌هایی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند رنگ و بوی دیگری دارد. در عین حال تقابل‌های اصلی جهان شرق و غرب در مفاهیمی مانند دین و نگاه به مفهوم تروریسم باعث شده است، بسیاری خاورمیانه را با این نام بشناسند. در چنین وضعیتی بسیاری از گروه‌های سیاسی و نهادهای کوچکتر نیز از این مسئله سواستفاده می‌کنند و در هر بزنگاه می‌کوشند تصویر خشن و تروریستی از اسلام عرضه کنند. این بن مایه که در درون خود دیدگاه جالبی است، باعث شده ما با روایتی جذاب روبرو باشیم. روایتی که در آن مسئله حملات تروریستی وجود دارد و همین طور متهم شدن فردی که دارای تابعیتی غیر اروپایی دارد، به این مسئله. حال در این وضعیت او برای خلاصی از این مسئله چه باید بکند؟

رمان محرمانه میلان، روایتی جذاب از دل مهاجرت است. روایتی از مهاجرینی بی‌سرزمین که به هر کجا دست دراز کنند، جایی برای زندگی آنان نیست. تصویری تمام‌نما از انسان معاصر در جامعه غرب است. اویی که خانه ندارد. نویسنده شخصیت‌ها را به خوبی پرداخته است. انسانی که از افغانستان تا ایران و ترکیه و بعد هم اروپا طعم آوارگی و غربت را می‌چشد. رمان به واقع این سئوال را مطرح می‌کند «وطن کجاست؟ و انسان امروز کجا را می‌تواند به عنوان وطن برگزیند؟»

رمان محرمانه میلان، کوشش نویسنده برای تصویر کردن انسان امروز است. رمانی جذاب که ارزش خواندن دارد.  

 

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.