موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «آوازهای روسی» اثر «احمد مدقق»

23 فروردین 1400 14:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «آوازهای روسی» اثر «احمد مدقق»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «آوازهای روسی» اثر «احمد مدقق» به‌روز می‌کنیم:

ما به واسطه ادبیات افغانستان که توسط این نویسندگان نوشته و به ما عرضه می‌شود با تاریخ و حوداث مربوط به این کشور آشنا می‌شویم. کشور افغانستان در تاریخ چند ساله خود بعد از جدایی از ایران، تحولات عجیبی را سپری کرده است. تحولاتی که این کشور از سر گذرانیده شامل جنگ‌های طولانی داخلی و هجوم بیگانگان بوده است. این جنگ‌های متعدد که بر این کشور و مردم صبورش تحمیل شده، دست‌مایه بسیاری از داستان‌ها و رمان‌ها قرار گرفته است.

نویسندگان افغان بسیاری هستند که برای مهاجرت به ایران آمده و به واسطه یکی بودن زبان به نوشتن داستان روی آورده‌اند. یکی از این نویسندگان احمد مدقق است که با «آوازهای روسی» بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور افغانستان را در رمانش آورد. چیزی که اول از همه به چشم می‌خورد، زبان خاص و تراش‌خورده مدقق در رمان است. نثر خوب رمان باعث شده بتوان اثر را به راحتی خواند و با آن همراه شد؛ نکته‌ای که بسیاری از آثار نویسندگان افغان از آن به خوبی بهره می‌برند، یعنی نثر خوب و روانی که پهلو می‌زند به بسیاری از متون کهن ما. احمد مدقق نیز از این زبان به خوبی استفاده کرده است.

در قدم بعدی، انتخاب بازه تاریخی خاصی از کشور افغانستان است که در این اثر به چشم می‌خورد. رمان به مقطع حمله شوری اختصاص دارد. مدقق روایتی تاریخی را در دل داستانی با رگه‌های عاشقانه، چنان خوب و تصویری روایت می‌کند که به راحتی می‌توان با داستان همراه شد. داستان عشق یعقوب در لحظات مختلف زندگی، بن مایه‌ای است که در کنار تحولات مختلف اجتماعی و تاریخی این رمان، به خوبی تصویر می‌شود. نویسنده داستان را به خوبی شروع کرده است و در هر بزنگاه تاریخی سعی کرده روایتی جذاب به مخاطب عرضه کند. شاید رمان در یکی دو فراز کوتاه مخاطب را همراه نکند، ولی در سایر قسمت‌ها می‌توان داستان را به خوبی خواند و جلو رفت.

شخصیت‌های مختلف که هر کدام دارای رویکردهای مختلفی هستند، به گونه‌ای تصویر شده‌اند که می‌توان هم داستان‌شان را شنید و در عین حال به تاریخی که پشت این شخصیت‌ها وجود دارد پی برد. تاریخی که از برخورد نیروهای مختلف در بزنگاه خاص آن دوره نشات گرفته است. وجود نیروهای مختلف با ترکیب‌های متفاوت ایدئولوژیک و جهان‌بینی آنها باعث شده با رمانی چند بعدی در مورد شخصیت‌های مختلف روبرو باشیم که هر کدام دارای زبان و بیان خاص خود هستند. این زبان را می‌توان در بیان دیالوگ‌های شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن هستند به خوبی دید. موقعیت‌هایی که نویسنده به آن پرداخته از دل تاریخ سرزمین خود بیرون آمده است که نشان‌دهنده اوج تشتت و آشفتگی را در این بازه زمانی نشان می‌دهد.

تمامی این خصیصه‌ها باعث شده رمان آوازهای روسی رمانی جذاب برای خواندن باشد. اثری که در هر بخش می‌تواند مخاطب را به خوبی غافلگیر کند.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «آوازهای روسی» اثر «احمد مدقق»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.