موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «قطاری از کلمات» اثر «احمد اکبرپور»

26 فروردین 1399 21:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «قطاری از کلمات» اثر «احمد اکبرپور»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «قطاری از کلمات» اثر «احمد اکبرپور» به‌روز می‌کنیم:

نوشتن برای نوجوانان کار دشوار و پیچیده‌ای است. هرچقدر هم که اصرار داشته باشیم این نسل را می‌شناسیم و از آن‌ها اطلاعات کافی داریم، اما این نسل جدید که با گوشی و تبلت و سایر وسایل جدید روبرو است به راحتی قابل درک و شناخت نیست. حال وضعیت نویسندگان نوجوان را خود بخوان از این مجمل. به واقع کار دشواری دارند.

احمد اکبرپور از نویسندگان مهم حوزه کودک و نوجوان است که سال‌ها برای نوجوانان رمان و داستان کوتاه می‌نویسد. به عنوان نویسنده‌ای در این حوزه همواره تلاش کرده است، آثاری با کیفیت به نوجوانان عرضه کند، «قطاری از کلمات» یکی از تلاش‌های این نویسنده خوش‌ذوق است. قطاری از کلمات شامل دو داستان بلند و شش داستان کوتاه است. که هر کدام فضا و حال و هوای خود را دارد.

دوستی‌هایی که در مسیرهای مشترک و طولانی شکل می گیرند، اصولاً جنس‌شان با سایر رفاقت‌ها متفاوت است. در واقع می‌توان به آنها دوستی‌های جاده‌ای اطلاق کرد. رمان با چنین حالتی آغاز می‌شود و در ادامه به مسئله دیگری ختم می‌شود. در واقع داستان از دوستی کودکی با معلمی که با قطار به شهری برای تدریس می‌رود آغاز می‌شود، و در ادامه نویسنده با تمهیدی هوشمندانه داستان را به سمت و سوی دیگری می برد که همانا روایت معلم از تدریس در روستا و رابطه‌اش با دانش‌آموزانش است که خود روایتی خواندنی و جذاب است. روایت داستان سرراست و ساده است و می‌توان در یک نشست به راحتی آن را خواند و جلو رفت. داستان به قدری راحت روایت می‌شود که می‌تواند کلاسی آموزشی برای کسانی باشد که می‌خواهند ساده بنویسند و ساده روایت کردن را بیاموزند.

این بخش ابتدایی کتاب است. در بخش دوم کتاب یعنی داستان بلند نامه‌هایی به هیچ کس، روایت جذاب پسری روستایی را داریم که نامه‌های مربوط به عمه مهوان را روایت می‌کند. این داستان بر عکس داستان قبلی کمی روایت تودرتوتری دارد و از تخیل بهره بیشتری می‌برد. نوجوانی که ذهنش در گیرودار تخیل است و نوشتن. در عین حال به واسطه ضعف جسمی‌ای که دارد، دیگران نگاهش و دیدش را زاییده توهم می‌دانند. روایت جذاب، ساده و بی‌پیرایه است. نویسنده نمی‌کوشد داستان را با پیچیدگی جلو ببرد. فضای داستان که روستایی خاص است در اثر به خوبی ساخته شده. می‌توان آن را به خوبی تصور کرد که باعث می‌شود داستان قابل تجسم باشد. نویسنده نمی‌کوشد به هر صورتی که شده مخاطب را با خود همراه کند. فقط کوشیده داستانش را روایت کند و جلو برود.

و اما بخش سوم که شامل داستان کوتاه‌ها می‌شود. داستان‌ها، ساده، سرراست و جذاب هستند. فضای داستان‌ها، فضای نوجوانانی است که شاید امروزه کمتر دیده شود؛ اما دغدغه نوجوانان آن زمان و اکنون به هم نزدیک است. از این نظر می‌توان داستان را به راحتی خواند و جلو رفت. 

 

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «قطاری از کلمات» اثر «احمد اکبرپور»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.