موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «نعلین‌های آلبالویی» اثر «مهدی نورمحمدزاده»

05 اردیبهشت 1400 08:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «نعلین‌های آلبالویی» اثر «مهدی نورمحمدزاده»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «نعلین‌های آلبالویی» اثر «مهدی نورمحمدزاده» به‌روز می‌کنیم:

به عنوان یک مخاطب انتظار شما از یک مجموعه داستان چیست؟ آیا دوست دارید تمام آن‌ها دارای پیوستگی موضوعی باشند و یا متفاوت باشند؟ دوست دارید ارتباطی معنادار بین آنها باشد و یا هر کدام سازی جداگانه در این ارکستر که به عنوان مجموعه از آن یاد کرده‌ایم بزنند؟

اگر به دنبال مجموعه‌ای متفاوت از نظر داستانی هستید، به این معنا که هر داستان فضایی جدید را دنبال کند، مجموعه داستان نعلین‌های آلبالویی دقیقاً همان چیزی است که به دنبالش هستید. در واقع هر کدام از داستان‌ها فضایی متفاوت و رویکردی مجزا را دنبال می‌کنند. و هر کدام از داستان‌ها می‌توانند بخشی از نیاز شما به ادبیات و جهان را مرتفع کنند. به طور مثال، اگر به شما بگویند چند وقت دیگر قرار است صاحب فرزندی شوید، و پنجاه درصد امکان دارد این بچه دچار مشکل باشد، شما چه می‌کنید؟ آیا با به دنیا آمدن او موافقت می‌کنید یا دنبال سقط جنین می‌روید؟

داستان اول این مجموعه چنین داستانی است. نویسنده با بیان این پرسش شما را به خواندن داستان ترغیب می‌کند و از شما می‌خواهد به این بحران اساسی فکر کنید. آیا شما مرگ فرزند را انتخاب می‌کنید یا حفظ او را؟ آیا ریسک داشتن فرزندی معلول را می‌پذیرید و یا با این مسئله جلو می‌روید که احتمال دارد فرزندی سالم باشد. داستان شما را در موضع این پرسش اخلاقی قرار می‌دهد که کدام را انتخاب می‌کنید؟ زندگی یا مرگِ آن کسی را که زندگی و مرگ او در دستان شماست؟ آن هم با داشتن دلیلی موجه.

یا به طور مثال در داستان دوم مجموعه اگر شما انقلابی‌ای بوده‌اید که مدت‌ها شکنجه شده و آزار دیده است، حاضرید به جایی که بارها شکنجه شده‌اید سر بزنید؟ آیا حاضرید برای یافتن دیگری، و یا شنیدن خطی خبر از کسی، بارها به جایی بروید که همواره شما را تا پای مرگ برده؟

نویسنده در داستان‌هایش کوشیده فضایی که می‌توانست به شدت شعاری بشود را با بیانی دیگر، طوری جلو ببرد که شعار در پس ماجرا قرار بگیرد و اصل داستان روایت بشود. در واقع نویسنده به جای زدن به خال، کناره خال را نشانه رفته و داستانش را بیان کرده و شعار و سایر مسائلش را به عهده مخاطب قرار داده است. نویسنده فضاها را به خوبی ساخته و تمام کوشش‌اش را کرده تا مخاطب بتواند با داستان‌ها همراه شود. نه شعاری می‌دهد و نه به فضاهایی که برایش ملموس نیست وارد می‌شود. گویی کوشیده از چیزهایی بنویسد که در موردشان به خوبی اطلاعات دارد تا مخاطب با خواندنش، گیج و گول نشود و برای فهم دچار مشکل نگردد.

داستان‌ها ساده و سرراست هستند اما شما را در در سطح رها نمی‌کنند. دست شما را می‌گیرند و با خود به عمق ماجراها می‌برند. می‌توان در هر اثر به خوبی با کار همراه شد، آن را خواند و اندکی به آن فکر کرد. زبان داستان‌ها ساده و قابل فهم است، پیچیدگی روایی خاصی ندارد و به خوبی روایت می‌شود.

 

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «نعلین‌های آلبالویی» اثر «مهدی نورمحمدزاده»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.