موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «کاکاپو» اثر «مجتبی فدایی»

19 اردیبهشت 1400 11:23 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «کاکاپو» اثر «مجتبی فدایی»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «کاکاپو» اثر «مجتبی فدایی» به‌روز می‌کنیم:

به عنوان یک خواننده در مجموعه داستان به دنبال چه هستید؟ در واقع وقتی دوست دارید مجموعه داستانی که باز می‌کنید، در چه فضا و اتمسفری باشد؟ به نظر شما یک مجموعه داستان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد که شما را ترغیب به خواندن بکند.

می‌توان سئوال‌های بسیاری دیگری را مطرح کرد، اما شاید یکی از ساده‌ترین چیزها برای آن اشاره، تنوع در فضاسازی داستان‌ها است. اگر به دنبال داستانی با چنین ویژگی‌هایی می‌گردید، مجموعه کاکاپو دارای این ویژگی است.

مجموعه کاکاپو دارای نه داستان است که هر کدام در فضای خاصی روایت می‌شوند و نویسنده کوشیده است که در هر داستان مخاطب را با مسئله‌ای جدید روبرو شود. به طور مثال در داستان اول مجموعه، نویسنده کوشیده است فضای تاریخی در جنگ میان عثمانی‌ها و ارامنه را با داستانی دیگر پیوند بزند، به گونه‌ای که داستان ابتدایی و رابطه میان خود و همسرش با داستانی تاریخی به گونه‌ای جلو برود که مخاطب هر لحظه منتظر مسئله‌ای باشد. در انتها نیز مخاطب را با موقعیتی خاص مواجه می‌کند. شاید بتوان مهمترین ویژگی داستان‌های این مجموعه را فضاهای خاص و متفاوت هر داستان دانست.

از نکات دیگری که در این مجموعه دیده می‌شود، تنوع در روایت داستان‌هاست. نویسنده در این مجموعه، داستان‌ها را با زاویه دیدهای مختلف روایت کرده و نگاشته است. در واقع ما با مجموعه‌ای طرفیم که در آن نویسنده سعی کرده در هر داستان، روایتی بدیع از موقعیت داستانی را ترسیم کند و در مقابل مخاطب قرار دهد.

در کنار نکات گفته شده، به گمانم باید مسئله‌ای را در مورد بافت و ساخت داستان کوتاه اشاره کنم و آن ذکر این نکته است، که اصولاً جنس داستان کوتاه بر پایه تفکر و ایجاد موقعیت‌هایی است که در نهایت به اندیشه مخاطب منتهی شود. داستان‌های این مجموعه در تلاش برای ایجاد پرسش و رابطه مجدد مخاطب با جهان هستی هستند.

اگر به دنبال مجموعه ای هستید که رابطه شما با هستی و چگونگی نگاهتان به اکنون را کمی مورد پرسش قرار دهد، می‌توان این مجموعه را پیشنهاد داد. کاکاپو مجموعه بی‌ادعایی است. داستان‌های ساده‌ای دارد که در عین سادگی، تلاشی است برای نگرش دوباره به جهان زیسته همه ما. جهانی که هر روز اتفاقات مختلفش را می‌بینیم و تجربه‌های بسیارِ آن را از سر گذرانده‌ایم. نویسنده سعی کرده داستان‌ها از نظر فرمی ساده باشند تا به راحتی خوانده شوند و جلو بروند.

به نظر می‌رسد مجموعه داستان کاکاپو می‌تواند پیشنهاد خوبی برای روزهای عید باشد، زمانی که دلتان می‌خواهد پس از خواندن داستان ها، کمی به فکر فرو بروید.

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «کاکاپو» اثر «مجتبی فدایی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.