موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

شعر معروف 9 دی را چه کسی سرود؟

10 دی 1391 14:22 | 2 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
 شعر معروف 9 دی را چه کسی سرود؟

دی ماه 88 بزرگترین واقعه تاریخی در کشور اتفاق افتاد و ملت ایران بصیرت خود را نشان دادند؛ به همین منظور به سراغ شاعران و هنرمندان این مرز و بوم رفتیم تا بدانیم آنها چه توصیفی از این واقعه بزرگ دارند؛ میلاد عرفان پور، شاعر انقلابی است که در گفت و گو با «خبرگزاری دانشجو» از آن روز و خاطراتش برایمان گفته است:

«خبرگزاری دانشجو»- شعرا زمان وقوع فتنه 88 عملکرد مناسبی از خود نشان دادند؛ به گونه‌ای که زمانی‌که خیلی از عرصه‌های هنری هیچ کاری انجام نمی‌دادند، شعرا راه خود را به خوبی به سرانجام رساندند، شما خودتان عملکرد شاعران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عرفان‌پور: جریان شعر انقلاب اسلامی و جریان شعری که پس از انقلاب به بازسازی فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلام ناب اهتمام ورزید، جریانی است که وظیفه خود می‌داند در این برهه‌های حساس و روزهای تاریخ ساز، از حق دفاع کند.

شاعرانی که دغدغه‌مند بودند و احساس می‌کردند رسالتی بر عهده شاعری هست و شاعری فارغ از آرمان‌ها و اهداف‌ تعریف نمی‌شود، سعی کردند بیان شفافی از ماجرا داشته باشند.

کارنامه خوبی از شاعران به جای مانده است، البته تعداد بسیار کم و اقلیتی از شاعران بودند که دفاع می‌کردند و جرأت دفاع داشتند، اکثراً یا سکوت کردند یا به این جریان هجمه کردند.

تعداد شاعرانی که از انقلاب دفاع می‌کردند، بسیار کم بودند، ولی از نظر توان و گستره مخاطب، جریان شاعران انقلاب اسلامی بسیار موفق‌تر عمل کردند؛ یعنی تبیین خوبی از راهی که باید پیموده شود، داشتند.

«خبرگزاری دانشجو»- بسیاری از اشعاری که سروده شد، در خصوص خود 9 دی بود، شما در این زمینه چه نظری دارید؟

عرفانپور: البته بسیاری از اشعاری که سروده شد، مربوط به بعد از 9 دی بود؛ به این دلیل که از گرماگرم فضای فتنه خارج شده بودیم و شاعرانی شعر سرودند که در زمان واقعه شعری نسروده بودند و خیلی‌ها زمانی که آب از آسیاب افتاد، شعر 9 دی گفتند که باید حساب آنها را جدا کرد.

ولی کار مهمتر را کسانی انجام دادند که در زمانی که باید آبرویی گذاشته می‌شد و مورد هجمه‌های گوناگونی بودند دفاع کردند، اما خیلی از شاعران زمانی که جشنواره‌هایی برای 9 دی برگزار شد، شعر سرودند، البته امیدواریم با اخلاص بوده باشد، اما قطعا ارزش کارهای اولیه 9 دی بیشتر است.

«خبرگزاری دانشجو»- مهمترین ویژگی روز 9 دی چه بود که در میان تمام روزهای پس از انقلاب شاخص شد؟

عرفانپور: 9 دی روزی بود که حق و باطل و راه اصیل انقلاب اسلامی از راه انحرافی آن جدا شد و همه پای حرف اصیل انقلاب اسلامی که پیروی از ولایت بود، ایستادند و به همین دلیل یوم‌الله نامید شد و باید راه و رسم آن روز زنده نگه داشته شود، نه فقط نام 9 دی.

«خبرگزاری دانشجو»- خاطره‌ای از آن روز دارید؟

عرفانپور: تنها خاطره آن روز حضور مردم بود،البته ما نیز سعی کردیم در حد توان خودمان کمک کنیم.

شعری که در آن روز به سبک خاصی برای تکرار جمعیت سروده شد و سعید حدادیان آن را خواند و جمعیت در میدان انقلاب تکرار می کردند، خاطرم هست.

در واقع حضوری که در آن روز صورت گرفت، با تمام راهپیمایی های دیگر یک تفاوت اساسی داشت.

«خبرگزاری دانشجو»-  آن شعر معروف برای شما بود؟

عرفانپور: بله آن شعر را من سرودم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  شعر معروف 9 دی را چه کسی سرود؟
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: