موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم «علی‌محمد مؤدب»

همان قیصر همیشگی | یادداشتی به مناسبت سالمرگ قیصر امین‌پور

08 آبان 1400 09:47 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
همان قیصر همیشگی | یادداشتی به مناسبت سالمرگ قیصر امین‌پور

شهرستان ادب: به مناسبت تلاقی روز نوجوان با سالروز سفر آسمانی یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر، قیصر امین‌پور، یادداشتی به همین مناسبت از علی‌محمّد مؤدّب می‌خوانیم:

 

نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی انسان است که بخش مهمّی از تحوّل شخصیتی آدمی در آن شکل می‌گیرد. نوجوان، خصوصاً نوجوان معاصر، نیاز به محتوای خاصّ خود دارد و عدم توجّه لازم به این امر، سبب شده است که در سالیان اخیر، ادبیات ما با بحرانی جدّی در این حوزه روبه‌رو باشد.‌

قیصر امین‌پور، با تکیه بر تجربه، فراست و هم‌چنین روح معلّمی خویش، این نیاز را دریافت و آثاری آفرید که تا امروز، از سرمایه‌های مهمّ ادبیات معاصر برای نوجوانان محسوب می‌شوند. قیصر امین‌پور را همۀ ما به شاعرانگی و زیست شاعرانه می‌شناسیم. مهربانی و انسانیت او در نگاه همۀ آنان که او را دیده‌اند و با او زیسته‌اند، بسیار برجسته است. قیصر امّا در کنار سلوک و زیست شاعرانه، به لحاظ فنّی هم شاعر محقّقی ممتاز است. او بنا به احساس نیازهایی که داشته و دعوت‌هایی که از او به عمل آمده، در حوزه‌های مختلفی کار کرده است و انصافاً در هر حوزه‌ای هم که وارد شده، کارنامۀ ماندگاری از خود به یادگار گذاشته است. قیصر در قالب‌های مختلف شعری درخشیده و نمونه‌های ارجمندی آفریده است‌. در تحقیقات ادبی هم هر جا که وارد شده، گل کاشته است و در کار مطبوعاتی و دانشگاهی هم به همین منوال، قیصر، قیصرانه وارد شده است.

حوزۀ نوجوان، یکی از حوزه‌هایی است که قیصر به آن وارد شده و ورود جریان‌سازی هم داشته است. طبیعی است قیصر که با همراهی دوستانش، در «سروش نوجوان» توانست نسلی را با کار منظّم و سازمانی تربیت کند، وقتی خود قدم به میدان نوجوان می‌گذارد، هم درخشان باشد.

قیصر بسیار دقیق بود و در هر حوزه، با تتبّع و التزام کامل به قواعد آن حوزه کار می‌کرد. برای همین، هر کاری که قیصر نوشته است، ارجمند و قابل استفاده است و به عنوان یک نمونه، ارزش آموزشی هم دارد. اینکه شاعری که در شعر بزرگسال محبوب و مورد توجّه است، خطر می‌کند و با توجه به احساس نیاز و دغدغه، وارد شعر نوجوان می‌شود، محصول شاعرانگی و خطرپذیری شاعرانۀ قیصر است. خوشبختانه این خطرپذیری قیصر جواب هم داده است و توانسته نوآوری بر پایۀ سنّت را که اساس کار او در همۀ حوزه‌های تحقیق و مطالعه است، در حوزۀ نوجوان نیز پیاده‌سازی کند.

بسنده نکردن صرف به تحسین و توجّه مخاطبان و جامعۀ ادبی و حرکت به سمت چیزی که نیاز واقعی جامعۀ ادبی است، یکی از خصایص قیصر عزیز بود که نیاز جدّی امروز جریان ادبی خلّاق ما نیز هست.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • همان قیصر همیشگی | یادداشتی به مناسبت سالمرگ قیصر امین‌پور
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.