موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشت محسن صفایی‌فرد در سوگ چهرۀ ماندگار موسیقی انقلاب

محمد بیگلری‌پور چهرۀ ماندگار نبود؟

30 دی 1391 17:45 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
محمد بیگلری‌پور چهرۀ ماندگار نبود؟

این روزها خبری که مدتی بود از آن می‌ترسیدیم بالأخره رسید و منتشر شد. استاد محمد بیگلری‌پور خالق آثار جاودان و خاطره‌انگیزی همچون اولین سرود ملی جمهوری اسلامی و بسیاری از قطعات آبرومند موسیقی انقلاب از میان ما رفت؛ در حالی که نه به درستی و شایستگی از ایشان تقدیر و تجلیلی کرده بودیم و نه کسوت دامنه‌دارشان در موسیقی آرمانی و انقلابی را ثبت و کتابت و منتشر ساخته بودیم. به راستی آیا قصه ساخت اولین سرود ملی جمهوری اسلامی و آن آهنگساز خودانگیخته و دلسوخته‌اش در میان انبوه مستندهای باارزش و بی‌ارزشی که این طرف و آن طرف به سفارش این نهاد و آن سازمان دولتی ساخته می‌شود، جای ساختن و پرداختن نداشت؟
استاد محمد بیگلری‌پور هم ازمیان ما رفت و این حسرت و دریغ بر ما ماند که چگونه این گنجینه‌های گویای تاریخ هنر انقلاب اسلامی - که همچون خود انقلاب، شرح مجاهدت‌های درس‌آموز اهالی آن با مدعیان هنر بی‌درد است - غریبانه از دست می‌روند در حالی‌که کمترین همتی از سوی ما برای انتقال میراث آنها به نسل بعدی انجام نمی‌شود. راستی، محمد بیگلری‌پور با آن همه دانش و تجربه و افتخار در موسیقی انقلاب اسلامی، «چهره ماندگار» نبود تا در یکی از جشن‌های صداوسیما به روی سن برود و ایرانیان یکپارچه به احترام او بایستند و او را تشویق کنند؟

جای افسوس و دریغ بسیار است اما... ای کاش مسئولان و مدیران موسیقی کشور لااقل خود را موظف به انجام وصیت‌نامه بیگلری‌پور بدانند. کمک کنند موزه‌ای از افتخارات تاریخی این هنرمند برجسته انقلاب را که خود می‌خواست برپاکند هرچه زودتر در معرض نگاه و تحقیق عمومی قرار گیرد. ای کاش منتخبی از «جاودانه‌های استاد بیگلری‌پور» به زودی و حتی در مراسم چهلم آن بزرگ در قالب یک آلبوم برازنده منتشر شود. ای کاش... . باور کنید هنوز برای قدردانی واقعی از هنرمندان همیشه زندۀ انقلاب دیر نیست.  

محسن صفایی‌فرد

محمد بیگلری‌پور در سال 1324 در شهر تهران به دنیا آمد. وی از چهره‌های برجسته موسیقی کشورمان بود.

بیگلری‌پور که علاقمند به هنر موسیقی بود، در دانشگاه دانشگاه تهران تحصیل کرد و در همانجا نیز به آموزش می‌پرداخت.
وی آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما بود و موسیقی سرود پاینده بادا ایران، اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب، از آثار وی می‌باشد.
بیگلری‌پور در سال ۱۳۵۷ موسیقی سرود پاینده بادا ایران، اولین سرود ملی ایران پس از انقلاب را ساخت و تا سال ۱۳۷۱ سرود ملی رسمی ایران بود. همچنین وی پس از انقلاب، بیش از ۱۲۴۰ قطعه موسیقی ساخته است.
بیگلری‌پور پس از آنکه موجوز تأسیس هنرستان موسیقی صدا و سیما را اخذ کرد، شاگردان زیادی را پرورش داد و یک گروه موسیقی از میان دانشجویان دانشکده صدا و سیما تشکیل داد.
ساخت سمفونی‌های انقلاب، ایران، حضرت محمد(ص)، کوه و اجرای سموفونی در ازل از دیگر فعالیت‌های وی است.
محمد بیگلری‌پور، پیشکسوت موسیقی و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما، دی ماه سال 1391 در پی ابتلا به سرطان در بیمارستان درگذشت.

گفتگوی نشریۀ کیهان فرهنگی با محمد بیگلری‌پور را در سال 1386 در اینجا بخوانید.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • محمد بیگلری‌پور چهرۀ ماندگار نبود؟
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.