موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

مراسم بزرگداشت امیرحسین فردی در نمایشگاه کتاب

16 اردیبهشت 1392 20:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
مراسم بزرگداشت امیرحسین فردی در نمایشگاه کتاب
 
مراسم بزرگداشت امیرحسین فردی در نمایشگاه کتاب برگزار شد. دختر این نویسنده فقید انقلاب در این مراسم گفت: بزرگ‌ترین دغدغه پدرم شعارهایی بود که اعتقاد داشت انجام نشده‌اند.
به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، در این مراسم که امروز (16 اردیبهشت‌ماه) در غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران برپا شد، با اشاره به حضور امیرحسین فردی در نمایشگاه سال گذشته، گفت: سال گذشته زمانی که امیرخان به نمایشگاه آمد، به این دلیل که تازه از بیمارستان مرخص شده بود، حال خوبی نداشت، اما اعتقاد به کارش او را به نمایشگاه آورده بود.
مؤمنی در ادامه اظهار کرد: به طور معمول نویسندگانی که کار اجرایی می‌کنند، کم‌تر به فعالیت‌های ادبی توجه می‌کنند؛ اما امیرحسین فردی چنین نبود. کتاب «سیاه‌چمن» از اولین کتاب‌هایی است که او درباره انقلاب نوشته است و اگر هر کس همین یک کتاب را هم خوانده باشد، می‌تواند بفهمد که مرحوم فردی چه قلم پخته‌ای داشته و برای نگارش آن تمام عناصر داستان را می‌شناخته است.
او در ادامه با بیان این‌که تا قبل از انقلاب بسیاری از نویسندگان عناصر و تکنیک داستان‌نویسی را نمی‌شناختند‌، گفت: امیرحسین فردی با نگارش رمان «سیاه‌چمن» نشان داد که با داستان و عناصر آن آشناست.
رییس حوزه هنری با اشاره به انتشار کتاب‌های زیادی از سوی هم‌سن و سال‌های امیرحسین فردی که به کار نوشتن اشتغال دارند‌، عنوان کرد: امیرحسین فردی شاید به خاطر فعالیت‌های اجرایی‌اش بیش از 10 عنوان کتاب ننوشت؛ ولی 30 سال سردبیر «کیهان بچه‌ها» بود. همچنین مدتی سردبیر مجله علمی بود و در حوزه پرورش نیروهای جوان از نخستین‌ها بود.
مؤمنی با اشاره به نظر محمدرضا سرشار درباره رمان «آشیانه در مه» امیرحسین فردی که این رمان را یک کار جهانی دانسته است‌، گفت: به نظر من نیز نظر محمدرضا سرشار درباره این رمان که در حوزه کودک و نوجوان نوشته شده، درست است.
او در ادامه به نگارش رمان «اسماعیل» اشاره و در این‌باره اظهار کرد: اسماعیل اثری دل‌نشین است و مهم‌ترین عنصر اصلی آن صداقت است. شخصیت‌ اصلی داستان این رمان انسانی صادق ترسیم شده است که چیزی را از خواننده پنهان نمی‌کند و ضعف و قدرت آن را می‌توان در داستان یافت و درباره آن قضاوت کرد. این رمان بسیار صمیمی است و خواننده می‌تواند با آن به راحتی همذات‌پنداری کند.
مؤمنی همچنین گفت: رمان «اسماعیل» مملو از تجربیات جدیدی است که به شخصیت و نگاه تازه مرحوم فردی برمی‌گشت.
او در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی امیرحسین فردی اشاره کرد و گفت: او با این‌که انسانی بسیار شوخ‌طبع بود،‌ اما در بسیاری از اوقات در حال تفکر خصوصا تفکر درباره طبیعت بود و همین نگاه به طبیعت بود که او را به نگاه تازه‌ای می‌رساند. من مطمئن هستم در رمان جدید او که همزمان با مراسم چهلمش منتشر خواهد شد، تجارب تازه‌ای از او خواهیم دید. امیرخان در حوزه ادبیات انقلاب نگاهش اعتقادی بود و در کارش حق جهاد را ادا کرد.
رییس حوزه هنری با بیان این‌که خیلی از نویسندگان داعیه مردمی بودن دارند، ولی در واقع بین مردم زندگی نمی‌کنند، گفت: مرحوم فردی واقعا در میان مردم زندگی می‌کرد‌، با آن‌ها همراه بود و برای آن‌ها می‌نوشت. او نگاه گسترده‌ای به زندگی داشت و همه چیز از جمله ادبیات را در همین نگاه می‌دید.
در ادامه این مراسم، مریم فردی، دختر مرحوم امیرحسین فردی، در سخنانی کوتاه گفت: جای پدرم خالی نیست؛ چون آثارش جای خالی او را پر کرده است.
او همچنین گفت: بزرگ‌ترین دغدغه پدرم شعارهایی بود که اعتقاد داشت انجام نشده‌اند. او می‌گفت، بسیاری از شعارهایی که داده شده، هنوز عملی نشده است.
دختر فردی عنوان کرد: پدرم از سر وظیفه کارهایش را انجام می‌داد و یا آن‌ها را تغییر می‌داد. گاهی می‌نوشت‌، گاهی کار اجرایی می‌کرد و گاهی در حوزه کودک فعالیت می‌کرد.
به گزارش ایسنا‌، محسن مؤمنی درباره انتشار رمان «گرگ‌سالی»، آخرین نوشته امیرحسین فردی، گفت: این کتاب در مراسم چهلم این مرحوم منتشر می‌شود. ضمن این‌که خود مرحوم فردی نیز پیش از این اعلام کرده بود که دوست ندارد در زمانی که بسیاری برای انتشار کتاب‌شان به خاطر مسأله گرانی کاغذ مشکل دارند، کتاب او به چاپ برسد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مراسم بزرگداشت امیرحسین فردی در نمایشگاه کتاب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.