موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
انتشار نمونه‌های غزل امروز افغانستان به همت شهرستان ادب

«درختان تبعیدی» به نمايشگاه كتاب رسيد

18 اردیبهشت 1392 09:59 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
«درختان تبعیدی» به نمايشگاه كتاب رسيد
شهرستان ادب: کتاب «درختان تبعیدی» برگزیده‌ای از غزل‌های شاعران امروز افغانستان به همت نشر شهرستان ادب منتشر شد. 
در مجموعۀ «درختان تبعیدی» که آینه‌ای از شعر امروز افغانستان است و به همت علی‌محمد مودب و سیدضیاء قاسمی و با مقدمه‌ای از سیدضیاء قاسمی منتشر شده است، شعرهایی از 81 تن از شاعران فارسی‌زبان افغانستانی به چشم می‌خورد. در این مجموعه پس از ارائۀ معرفی کوتاهی از هر شاعر، چند نمونه غزل از وی انتخاب شده است. اين مجموعه تلاش دارد نمایشگاهی از وضعیت و کیفیت این قالب شعری در ادبیات امروز افغانستان باشد.
همچنين اسم این مجموعه از بیتی از سیدنادر احمدی شاعر افغانستاني مقيم استراليا برگرفته شده است. اسمی که مبین وضعیت شعر و شاعران امروز افغانستان است و گوياي این واقعیت تلخ که بسیاری از آنان از سرزمین خود آواره‌اند و در چهارسوی جهان پراکنده.
شاعرانی همچون محبوبه ابراهیمی، ابراهیم امینی، سیدنادر احمدی، واصف باختری، عبدالسمیع حامد، محمدبشیر رحیمی، محمدشریف سعیدی، سهراب سیرت، عبدالقاهر عاصی، صادق عصیان، اسدالله عفیف باختری، سیدضیاء قاسمی، محمدکاظم کاظمی، خالده فروغ و سیدابوطالب مظفری از جملۀ کسانی هستند که در این مجموعه می‌توان شعرهایی را از آن‌ها دید.
در بخشی از این مقدمۀ این کتاب آمده است:
«جامعۀ امروز افغانستان بعد از گذراندن چند دهه جنگ و ناآرامی و تجربۀ تمامی شرایط و بحران‌های جنگ، در حال حاضر مثل تمام جوامع بعد از جنگ، گرفتار از سر گذراندن عواقب آن است. رد و نشان این قضایا را خوانندۀ فرهیختۀ این کتاب می‌تواند به نحو و نسبت‌های مختلف در غزل‌های منتخب در این کتاب مشاهده کند. بحران‌ها و گسست‌های اجتماعی اگرچه، تأثیرات چندان مطلوبی بر صورت و سیرت ادبیات امروز افغانستان بر جای نگذاشت و به دیدۀ نقادانه می‌توان خیلی از این ضعف‌ها و فتورها را دریافت و برشمرد، امه به هر روی مواهبی نیز داشته است. وفور موضع و سرشاری عاطفه از این مواهب است که شاعر افغانستان را همیشه در موضع جدی گفتن و مؤثر گفتن قرار داده است».
 انتشارات شهرستان ادب «درختان تبعیدی» را در 366 صفحه منتشر کرده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با شماره 77517830 تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی شهرستان ادب مراجعه کنند


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «درختان تبعیدی» به نمايشگاه كتاب رسيد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: