موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور عزت شاهی ، ناصر فیض و جمعی از داستان نویسان

مراسم رونمایی از کتاب «پاییز آمریکایی» برگزار شد

15 تیر 1392 07:41 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.82 با 11 رای
مراسم رونمایی از کتاب «پاییز آمریکایی» برگزار شد

آیین رونمایی از دومین مجموعه داستان کوتاه انقلاب، «پاییز آمریکایی»، جمعه 14 تیر ماه در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.


در این برنامه که به مناسبت رونمایی از مجموعه داستان «پاییز آمریکایی» برپا شده بود، ابتدا علی‌اصغر عزتی پاک ضمن خوش‌آمدگویی به نویسنده‌های حاضر در جلسه و تبریک «روز قلم»، به ارائه گزارشی از چند و چون فراخوان داستان و بازتاب‌های آن پرداخت و گفت: «29 داستانی که در دو مجموعه داستان انقلاب منتشر شده‌اند، از میان بیش از 100 داستان ارسال‌شده به دبیرخانه انتخاب شده‌اند.» عزتی پاک همچنین با اشاره به چند رمانی که توسط برخی از نویسندگان این داستان‌ها در دست نگارش است، گفت: در کنار این مجموعه‌ها، به سه مجموعه انفرادی هم رسیدیم که یک مجموعه منتشر شده، یک مجموعه در مرحله کسب مجوز است و مجموعه دیگر در مرحله ویراستاری.

پس از عزتی پاک، علی‌محمد مودب، مدیرعامل موسسه «شهرستان ادب» نیز طی سخنانی کوتاه، با گرامی‌داشت یاد شهدای هواپیمای ایرباس، یادآور شد که ما باید خاطرات خودمان را در تاریخ معاصر با کمک قالب‌های ادبی حفظ کنیم و با تولید متن ادبی فرهنگ‌مان را فربه‌تر کنیم. علی محمد مودب همچنین ضمن تبریک روز قلم گفت: داستان انقلاب ترکیبی است که دو فضای حماسی را به هم گره می زند حماسه انقلاب اسلامی نیاز به توضیح ندارد و همه با آن آشنایند اما کمتر با حماسه داستان نویسی آشنا هستیم. به تعبیری داستان نویسی در روزگار ما یک مجاهده بزرگ است. خواندن و خواندن و خواندن و نوشتن و نوشتن و نوشتن و بازنویسی و بازنویسی و بازنویسی. آن هم در روزگاری که زندگی این قدر دشوار است. من به سهم خودم دعا می کنم که مسئولان ما قدردان حماسه انقلاب  و نیز حماسه شما داستان نویسان باشند. دنیای امروز دنیای سینما و مجموعه های تلویزیونی است و طبیعتا نیازمند داشتن ادبیات داستانی قوی هستیم. برای داشتن داستان نویسان برجسته باید به داستان بها داد و ورود جوانان را به این حوزه تشویق کرد.

 مرضیه فعله گری

داستان‌خوانی توسط «مرضیه فعله‌گری» برنامه بعدی این مراسم بود؛ ایشان «تنهایی چرچیل» را از مجموعه «پاییز آمریکایی» برای حاضرین در جلسه قرائت کردند.

سخنرانی «ناصر فیض» شاعر و طنزپرداز، که خود از مبارزین جوان در زمان پهلوی بوده است، با نقد نگاه جوانان به ماجراهای انقلاب شروع شد. ایشان گفت: «داستان‌های بعد از انقلاب توفیق بسیار اندکی در بازنمود آن‌چه که در آن روزگار گذشت، به دست آورده‌اند.» ناصر فیض معتقد بود: «اکثر آثاری که به انقلاب پرداخته‌اند، نتوانسته‌اند همه ابعاد این حادثه بزرگ را به نمایش بگذارند. مثلا چرخش‌های افراد در طول مبارزه و از این جبهه به آن جبهه رفتن‌ها‌شان را ما هیچ‌گاه در آثار ادبی انقلاب ندیدیم، در حالی‌که این مسئله یکی از امور با ظرفیت و مغفول‌مانده آن روزگار است.» ناصر فیض در ادامه با ذکر خاطراتی از ایام مبارزاتی‌اش در قم، نویسندگان جوان را به مطالعه هرچه بیشتر در زمینه انقلاب دعوت کرد و اظهار داشت: «نویسنده باید بتواند فضا و حال و هوای آن روزگار را در اثرش نمایش دهد و پرداختی قابل باور از حوادث و آدم‌ها داشته باشد.»

مهدی بنائیان

«مهدی بنائیان» یکی دیگر از داستان‌نویسان حاضر در جلسه بود که پس از سخنان فیض به داستان‌خوانی پرداخت. «عصا» داستان وی بود که در کنار داستان‌های دیگر مجموعه «پاییز آمریکایی» قرار گرفته‌است.
در ادامه «عزت‌الله مطهری» (عزت شاهی) مبارز نام‌آشنای دوران انقلاب به نقل خاطرات خود از دوران کودکی، نوجوانی، سفر به تهران و راهیابی به گروه‌های مبارز پرداخت.

عزت شاهی صحبت‌های خود را از دوران کودکی‌اش در خوانسار و وضعیت سخت معیشت خانواده‌اش آغاز کرد و با جزئیات دقیق چگونگی شکل گرفتن تمایلش برای آمدن به تهران را بیان کرد. ایشان از دعواهای کودکانه فراوان با برادر و از تجربیات کار در کودکی و نوجوانیشان گفتند و همچنین از شرایط سخت خانواده که باعث شد وی در نوجوانی به تهران بیاید و در شهر غریب به دنبال کار بگردد.

 عزت شاهی و عزتی پاک

ایشان پس از بیان آشناییشان در بازار تهران با هیئتهای موتلفه و گروه های مبارز، از اولین برخورد جدی نظام طاغوت با سران مبارز گفت و اشاره کرد که خیلی از سران موتلفه انتظار حبس های شش ماهه داشتند اما حبس شش ساله گرفتند و در نتیجه خیلی ها محافظه کار شدند و خیلی ها کنار کشیدند. عزت شاهی پس از این با بیان بخشی از فعالیتهای گسترده‌اش با انواع گروه‌های مبارز  به کمرنگ بودن مرزبندی گروه‌های مبارز در آن زمان اشاره کرد.

سرانجام وی ماجرای دستگیر شدنش را برای داستان‌نویسان تعریف کرد. اصابت چندین گلوله به بدن، خوردن قرص سیانور، افتادن در چنگ نیروهای ساواک و شستشوی معده با شلنگ آب  بخشی از جزئیات صحنه دستگیری وی بود که برای داستان‌نویسان بازگو کرد. ایشان سپس ماجراهایی از دوران حبس در کمیته مشترک و شکنجه‌ها و بازجویی‌های پیاپی را برای حاضران در جلسه گفت. نکته ی جالب در همه خاطراتی که آقای عزت شاهی در جمع داستان نویسان تعریف کردند، سیر روایی دقیق همراه با پرداختن به جزئیات مهمی بود که ظاهرا خیلی مهم نیستند و افراد گاه از کنار آنها به سادگی می گذرند. عزت شاهی صحبت خود را با بیان توصیه هایی مخصوص کسانی که می خواهند مجموعه داستان منتشر کنند، به پایان برد.


علیمحمد مودب ناصر فیض عزت شاهی

آیین رونمایی از دومین مجموعه داستان کوتاه انقلاب، «پاییز آمریکایی»، با بازدید داستان‌نویسان مدعو از موزه ملی ایران به پایان رسید.

1  گزارش تصویری این مراسم را در بخش نگارخانه ببینید. 

2 متن کامل سخنان آقایان عزت الله مطهری (شاهی) و ناصر فیض به زودی در سایت شهرستان ادب منتشر خواهد شد.

3 همچنین برای شنیدن خاطرات ناصر فیض از دوران مبارزه گفت و گوی شهرستان ادب با ایشان با عنوان از خرید کلت پالاسکا تا حکم اعدام ناصر فیض را نگاه کنید.


 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مراسم رونمایی از کتاب «پاییز آمریکایی» برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.