موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از الهام عظیمی

امپراطور عشق

28 تیر 1392 05:16 | 3 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.48 با 21 رای
امپراطور عشق

شهرستان ادب: یادداشتی از خانم الهام عظیمی در معرفی فیلمنامه «امپراطور عشق» نوشته بهزاد بهزادپور که توسط نشر نیستان منتشر شده است.



باسمک یا ذاالفخر و البهاء
 

بعضی کتابها دیر به دست آدم می رسند و باید همین که می خوانی شان، نگذاری دیرتر از این به دست دیگران برسند. برای کسی که ادعای کتابخوانی دارد، گرچه خواندن یک کتاب ِ خوب که چاپ اولش سال 89 است کسر شان دارد، ولی دیر خواندن، بهتر از هرگز نخواندن است!

بهزاد بهزادپور را اگر نه، فیلم «خداحافظ رفیق» را حتما به خاطر دارید. نویسنده و کارگردانی که کارنامه اش هر روز بیش از پیش گویای مشی فاخر اوست.

«امپراطور عشق» یک فیلم نامه است، با یک اسم نه چندان جالب و جدید، و طرح جلدی ناجالب تر و ناجدیدتر، که گوشه ی بسیاری از کتابفروشی ها منتظر خوانده شدن است. مثل شاگردی که گوشه ی کلاس، ساکت نشسته و منتظر است یک روز معلم، درس را از او هم بپرسد و با غرور، اشتباه معلم از این همه نادیده گرفتنش را نشان بدهد.

بهزاد بهزادپور در امپراطور عشق، برای ساخت فیلمی که در ذهن خواننده اش سطر به سطر جان می گیرد، به دیالوگ های تصویری و زیبایش بسنده نکرده، و در موقع مناسب، توصیفات دقیق و مختصرش از فضای داستان را ارائه می دهد و مشترکات تصویری فیلم ذهنی خود و خواننده را بیشتر می کند.
اما چیزی که امپراطور عشق را، به یک کتاب خوب تبدیل کرده، نه توصیفات و تصویرهای زیبایش، نه بیان شیوا و زبان فاخرش و نه حتی تناسب کامل آن بین بیان و محتواست. بلکه، داستانِ زیبای آن است.

گاهی کتابی را می خوانیم و در انتهای آن، تنها می توان به زبان زیبای آن اشاره کرد، یا به خلاقیت های کوچک نویسنده در ترکیب سازی ها، یا نیت خوب نویسنده برای مطرح کردن یک آسیب و... . متاسفانه کمتر پیش می آید که یک درونمایه ی داستانی قوی، نقطه ی قوت یک داستان باشد. اما امپراطور عشق از این نظر بر بسیاری از کتابها، برتری دارد.

درونمایه ی این داستان، یک درونمایه ی عاشقانه ی تاریخی مذهبی است. اشاره به حوادث سال عام الفیل دارد و شاهزاده ای که از سپاه ابرهه به اسارت و بردگی گرفته می شود. خواننده آن قدر در فراز و فرودهای داستان غرق می شود، که پاراگراف آخر کتاب، ضربه ی نهایی خود را بر او وارد می کند و فاش می کند تمام آنچه تا به حال او را وادار به تحسین می کرده است، خیال نه، که واقعیتی تاریخی است.

نویسنده ی این کتاب به خوبی ثابت کرده است که وقایع تاریخی، تا چه حد قابلیت تبدیل شدن به یک داستانِ پرکشش و جذاب را دارند.
او در مصاحبه ای بیان کرده است که فیلم سینمایی «امپراطور عشق» پروانه ساخت دریافت کرده و تهیه کنندگان این فیلم به دنبال سرمایه گذار مناسب برای ساخت این فیلم سینمایی هستند.


 امپراطور عشق بهزاد بهزاد پور


بخشی از این کتاب:

[رباح در کنار در اتاق مودبانه ایستاده و به زمین چشم دوخته است. همسر خلف بر مخده تکیه زده و خلف در حالی که قدم می زند، سخن می گوید.]
خلف: باور کردنش مشکل است. اما بابت آن دویست و پنجاه کیسه زر پرداخته ام. یعنی خرج دو سال یک قبیله. شاید در طول عمرم چیزی به این گران قیمتی نخریده باشم، و حال... من... خلف بن وهب تصمیم دارم که این گران قیمت ترین را به زیر پاهای زخمی تو بیندازم... آری، به زیر پای سیاه و برهنه ی تو... تا لگدمالش کنی، جانانه خرد و خمیرش نمایی و با خاک یکسانش گردانی.

ص 34




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • امپراطور عشق
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: