موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
محمدکاظم کاظمی:

غزل امروز در حال حرکت به سمت موقعیت‌های خاص است

26 مرداد 1392 22:03 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 1 رای
غزل امروز در حال حرکت به سمت موقعیت‌های خاص است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره صبح امروز در سنندج افتتاح و کارگاه‌های این جشنواره هم اکنون در حال برگزاری است. کارگاه شعر در سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور محمود حبیبی کسبی، علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی، بهروز سپیدنامه و زهیر توکلی برگزار شد.

در این نشست و کارگاه آموزشی هر یک از شاعران جوان سروده‌های خود را قرائت کرده و سپس شاعران حاضر و حتی حاضرین در این کارگاه‌ها آن را نقد و بررسی می‌کردند.

* کاظمی: غزل امروز در حال حرکت به سمت موقعیت‌های خاص است

محمدکاظم کاظمی در این کارگاه آموزشی به تنوع و تفاوت در فضای شعر اشاره و اضافه کرد: غزل امروز در حال حرکت به سمت توصیف موقعیت‌های خاص است.

وی درباره متون عناصر و تجربه‌های زندگی در شعر خاطرنشان کرد: این عناصر و موارد هنگامی که وارد شعر می‌شود ممکن است خوب جا نیفتد، گاهی شعر بر مبنای عناصر عام زندگی شکل می‌گیرد و دستمایه شعر شاعر از فضای عام اخذ می‌شود. در این صورت مهارت بالا لازم است تا مضمون را با عناصر ساده بپرورانیم.

این شاعر افغان تصریح کرد: گاهی شاعر به سراغ عناصر زندگی رفته و از آنها استفاده می‌کند در این صورت شعر با زندگی پیوند می‌خورد این نوع شعر تازگی را به همراه دارد و شاعر برای آفرینش مضمون جدید با مشکل مواجه نمی‌شود.

* توکلی: برخی جوانان از آرایه‌های کلاسیک فاصله گرفته‌اند

زهیر توکلی از دیگر شاعرانی بود که در این نشست صحبت کرد و پیرامون اشعار بعضی شاعران جوان توضیح داد: برخی جوانان از آرایه‌های کلاسیک فاصله گرفتند یا می‌ترسند و یا واقعاً فاصله گرفتند که این مهم به نو بودن زبان لطمه می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه تکنیک‌هایی که در شعر فارسی و نثر فارسی استفاده می‌شود از قدیم وجود داشته به تفاوت در نامگذاری‌ها اشاره و توضیح داد: شعر فارسی و همچنین نثر سابقه‌ای هزار ساله دارد و گنجینه‌ای قابل استفاده هستند که به نو بودن زبان و نو بودن شیوه شاعران در صورتی که در جای خود استفاده شود لطمه نخواهد زد.

* قزوه: شعبده‌بازی زبانی خطرناک است

علیرضا قزوه از شاعران کشورمان و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به تصویرسازی در شعر سپید اشاره و به برخی مخاطرات آن تأکید کرد و اظهار داشت: برخی دوستان شاعر که اسم و رسمی هم دارند در حال حرکت به سوی این فرمول هستند که شبیه یک حرکت جادویی باشد، جادو در ادبیات و شعر سپید رسوخ کرده این جادو اما می‌تواند از جنس معجزه باشد.

وی تصریح کرد: آنچه شعر حافظ را به اوج رساند جادوگری نبود حتی در رفتار بیدل گاهی می‌بینیم از شدت فقر و نخوردن غذا از جا برمی‌خیزد، در ادبیات ما از سمت هند افراد جادوگری آمدند.

وی افزود: آنها که در ادبیات معجزه، حکمت کار می‌کردند علوم غریبه هم می‌دانستند اما امروز شعبده‌بازی زبانی مانده که خطرناک است باید بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم اما آنچه حافظ و شهریار از آن استفاده می‌کردند باید بلد باشیم چرا که امروز بسیاری شعرهای سپید جادوگری است.

وی در پایان تصریح کرد: برخی سعی می‌کنند با واژگان اینگونه بازی کنند.

* سپیدنامه: قافیه‌های پیش‌بینی نشده عیار موسیقی شعر را بالا می‌برد

بهروز سپیدنامه نیز در این کارگاه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های شعر سپید این است که روایتی که در شعر اتفاق می‌افتد را باید رعایت کنیم.

به گزارش فارس، ظهر امروز نیز کمال شفیعی و غلامرضا بکتاش در کارگاه بررسی شعر کودک مواردی را مطرح کردند.

بکتاش: شاعر کودک اگر از وی عقب بماند هیچگاه به او نخواهد رسید

غلامرضا بکتاش در حاشیه آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره این شاعر معاصر با یادآوری اینکه شعر کودک باید متناسب با محدودیت ذهن وی سروده شد گفت: در غیر این صورت شعر کودک دچار ویروس بزرگسالی خواهد شد ، قبل از اینکه شما را ویرایش کنند باید خود را ویرایش کنید تا بتوانید متفاوت تر از دیگران باشید.

وی یکی از اشکالات وارده به حوزه شعر کودک و نوجوان را این دانست که شاعر بزرگسال نمی تواند شعر کودک بنویسد ، نادر ابراهیمی شاعر حوزه کودک معتقد است ادبیات این حوزه دو گونه است یا درباره کودک است و یا برای کودکان گفته می شود ، بنابراین نمی توان آن را به دیگر حوزه ها تعمیم داد ، برای کودک بودن مهم است .

این کارشناس شعر کودک ونوجوان با یاد آوری اینکه شعر کودک بصری است افزود : شاعر کودک می تواند پا به پای مخاطب پیش رود و اگر از وی عقب بماند هیچگاه به او نخواهد رسید.

* شفیعی: حوزه شعر کودک دارای محدودیت لغات است

در ادامه این نشست کارگاهی کمال شفیعی دیگر کارشناس حوزه شعر کودک و نوجوان با بیان اینکه خزانه لغات این حوزه محدود است افزود : شاعران نباید از آن تخطی کنند ، ناگزیریم یکسری از موضوعات و سوژه ها را داشته باشیم ، این منابع از ادبیات بزرگسال محدود تر است ، حوزه کودک هم محدودیت فضا دارد و هم محدودیت لغات ،برای خوب گفتن نیازمند توع در زاویه دید هستیم .

وی با یاد آوری اینکه شاعر شدن تنها خوب شعر گفتن نیست تصریح کرد : شاعر باید حرف تازه و دیدی متفاوت داشته باشد ، کاری که نیما یوشیج در شعر کرد مصطفی رحماندوست نتوانست ، او فقط خوب شاعری کرد تنها شعر او می ماند نه دیدگاه خوب وی .

شفیعی تاکید کرد : کشف تفاوت ها تنها با مطالعه صورت می گیرد ، شاعران برای آنچه می گویند باید دلیل قاطع داشته باشند .

وی با بیان اینکه به سخنان بچه ها خوب گوش نمی دهیم اظهار داشت : وقتی خوب گوش داده نشود خوب هم بیان نمی شود ، ما باید کودکانه شعر بگوییم اگر خود را در بازی های آنها شرکت دهیم و حس های مختلف را تجربه کنیم می توانیم متفاوت از دیگران بگوییم .

شفیعی تصریح کرد : برای گفتن ادبیات امروز نیازمند این هستیم که کودک امروز را حس کنیم ، شاعران و نویسندگان باید حلقه دایره مفاهیم و کلمات را به گونه ای گسترش دهند که نیاز کودک امروز رفع شود ، این کار نیازمند شناخت جغرافیای ذهن کودک و زبان و امکانات این حوزه است .

وی با یاد آوری اینکه کلمات دارای مفاهیم و زیر ساخت هستند گفت : هر شی بیرونی یک اتفاق درونی، ذهنی و حسی دارد که بسیاری از تخیل های کودکانه به ذن بزرگسالان نمی رسد و تنها می توانیم با واژه ها آن را تعریف کینم .

* ایبد: آثار خوبی خلق شد/ کلیات آثار ارسالی قابل قبول است

کارگاه داستان کودک و نوجوان عصر امروز پس از مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان سوره در سالن سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

بر اساس گزارش فارس، طاهره ایبد و فرهاد حسن‌زاده از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، همچنان داوران این جشنواره سخنانی را ایراد کردند.

ایبد در این کارگاه با تأکید بر اینکه آثار ارسال شده بیش از  70 اثر بود عنوان کرد: کلیت آثار قابل قبول بود اما بخشی از داستان‌ها به موضوعات کلی بها داده بودند البته موضوعات انقلاب و جنگ مطرح شده بود که این ارائه موضوع موجب شعاری شدن برخی از آثار داستان‌نویسان جوان بود.

وی در ادامه ضمن دفاع از ارائه آثار و مناسب دانستن برخی آثار ارسالی عنوان کرد: عمده نقدهای مطرح شده پیرامون روانی و یک دستی زبان در داستان‌ها بود مثلا داستان طلسم که در حوزه دفاع مقدس با سوژه خوب مکتوب شده مورد توجه داستان‌نویسان قرار گرفت و نگاه غیرمستقیم به دفاع مقدس در این اثر موجب دوری از شعار و تحسین داستان‌‌نویسان است.

در ادامه این نشست فرهاد حسن‌زاده ضمن قرائت این داستان پیرامون آن اظهار داشت: نباید از چند لایه بودن داستان ترس داشت البته نمی‌توان گفت که مخاطب داستان، مخاطبی بزرگسال است چرا که تمام تلاشم آن بود که داستانی چند لایه بنویسم.

در پایان این نشست طاهره ایبد ضمن بیان اینکه نوشتن از گوشه‌های انقلاب و دفاع مقدس و دچار نشدن به شعار کار بسیار دشواری است عنوان کرد: قدرت و قوت زبانی از دیگر نقاط قابل اهمیت در داستان است که باید نویسندگان تلاش کنند به آن برسند.

یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره که امروز در سالن سینمایی پردیس بهمن شهرستان سنندج افتتاح شد فردا یکشنبه با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به کار خود پایان می دهد. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • غزل امروز در حال حرکت به سمت موقعیت‌های خاص است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.