موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
مصطفی محدثی خراسانی:

سیاستگذاری شعر را از دست چند کارمند خارج کنیم

26 مرداد 1392 22:18 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 1 رای
سیاستگذاری شعر را از دست چند کارمند خارج کنیم

  مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و عضو شورای عالی شعر صدا و سیما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به اولویت‌های فرهنگی در دولت یازدهم گفت: در حوزه فرهنگ کارهای انجام نشده و عقب‌افتاده بسیار است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با برنامه‌ریزی این کارها را انجام دهد. اگر بخواهیم تمام این کارهای به زمین‌مانده را جبران کنیم، نیازمند یک نهضت فرهنگی هستیم. البته این مختص به حوزه عام فرهنگ می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه خاص به ویژه شعر، باید برنامه‌های مجزایی در نظر گرفت تا شأن شعر در کشور به جایگاه مناسبی برسد. برای شعر و ادبیات با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و نقش تاریخی‌ای که شعر در انتقال فرهنگ داشته و دارد، باید برای آن جایگاه متناسبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شود. سازوکاری فراهم شود تا شعر از دست چند کارمند در این وزارتخانه خارج شود؛ کارمندانی که تنها به فکر دادن بیلان کاری هستند.

با زبان فرهنگ با جهان اسلام مذاکره کنیم

عضو شورای عالی شعر صدا و سیما افزود: شأن شعر در کشور می‌طلبد که متناسب با آن از چند کاربلد استفاده شود. برای رسیدن به این مرحله نیازمند طراحی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت در حوزه شعر و ادبیات هستیم. کارکردی که شعر می‌تواند در کشور داشته باشد، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و از آن استفاده نشده است.

محدثی خراسانی در پاسخ به این پرسش که آیا این احیای جایگاه شعر با برگزاری جشنواره‌ها میسر می‌شود یا خیر، گفت: با جشنواره‌ها صرفاً راه به جایی نخواهیم برد. باید مجموعه‌ای طراحی کرد تا پاسخگوی نیازهای حوزه شعر در عرصه فرهنگ باشد؛ والا هر کسی با داشتن چند میلیون تومان بودجه می‌تواند جشنواره‌ای ادبی برگزار کند. هدف از برپایی این نوع جشنواره‌ها باید ارتقای شعر در کشور باشد نه صرفاً برگزاری آن. متأسفانه گاه دیده می‌شود که برخی از برنامه‌های برگزار شده در شعر یکدیگر را نفی می‌کنند، این در حالی است که باید هم‌پوشانی داشته باشند و همه در خدمت یک هدف بلندتر حرکت کنند. 

این منتقد ادبی، ترجمه سروده‌های انقلاب و دفاع مقدس را یکی از ضرورت‌های فراموش‌شده در حوزه شعر دانست و اظهار داشت: زبان فرهنگ خلاف زبان سیاست که باعث ایجاد تنش و بحران در گفت‌وگوها میان کشورها می‌شود، می‌تواند سوء تفاهم‌ها را برطرف و انسان‌ها را به ذات خودشان دعوت کند. می‌توان بسیاری از اهداف سیاسی را با زبان فرهنگ تأثیرگذارتر کرد، بدون اینکه از زبان خشک سیاست کمک گرفت. اولویت ما در این کار هم باید کشورهایی باشند که با آن اقتران فرهنگی داریم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سیاستگذاری شعر را از دست چند کارمند خارج کنیم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.