موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
مصاحبه با سعید بیابانکی

غزل هنوز نمرده است

04 شهریور 1392 13:19 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
غزل هنوز نمرده است

گزیده غزل سعید بیابانکی با عنوان «چقدر پنجره» منتشر شد. این شاعر معتقد است، غزل هنوز نمرده است.

بیابانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره قالب شعری غزل، گفت: غزل یکی از قالب‌های کلاسیک است که از بدو ایجادش تا امروز، همواره از زنده‌ترین و پربحث‌ترین قالب‌های شعری فارسی بوده است.

او افزود: بسیاری از قالب‌های کلاسیک، امروزه حیات‌شان را از دست داده‌اند، اما غزل هر روز با شکل و شمایلی دیگر ظهور می‌کند و تا امروز زنده مانده است. این قالب در هر دوره خود را با ادبیات همان دوره هماهنگ کرده است. بعد از انقلاب هم غزل با همان شکل و فرم کلاسیک حفظ شد، اما محتوا و زبان آن تغییر کرد. غزل در این دوره بار مثنوی‌، چهارپاره و بسیاری از قالب‌های فراموش‌شده دیگر را هم به دوش کشیده و زنده مانده است.

بیابانکی همچنین عنوان کرد: در دهه اخیر با گسترش فضای مجازی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی، صداهای دیگری هم در زمینه غزل شنیده شده که پیش از این در کتاب‌ها و روزنامه‌ها کم‌تر انعکاس می‌یافت، اما هنوز برای قضاوت در این‌باره که این تلاش‌ها به کجا خواهد رسید، زود است. البته این قالب حداقل هزار سال زنده مانده و بی‌تردید تا 100 یا 200 سال آینده هم زنده می‌ماند. نمی‌توان گفت غزل مرده یا حیاتش تمام شده است.

این شاعر سپس درباره گزیده غزل «چقدر پنجره»، گفت: مهم‌ترین ویژگی این گزیده این است که من در تهیه آن هیچ نقشی نداشتم. دوستان این گزیده را از هفت مجموعه غزل من که حاصل 20 سال تلاش ادبی است، انتخاب و منتشر کرده‌اند. این کتاب عصاره شاعری من در قالب غزل است. شهرستان ادب قصد دارد در‌ آینده گزیده‌ای از چهارپاره‌های من را هم منتشر کند.

او افزود: «چقدر پنجره» گزیده خوبی است. این اثر از لحاظ محتوایی، متکثر است و انواع غزل‌های اعتراضی، عاشقانه، مذهبی‌، غزل - ترانه‌ و ... در آن دیده می‌شود. مخاطبی که این کتاب را به دست می‌گیرد، ممکن است دست کم از یکی از غزل‌هایش خوشش بیاید. دوستان در تهیه این گزیده، تنوع مخاطبان را درک کرده‌اند.

«چقدر پنجره» (گزیده غزل سعید بیابانکی به انتخاب محمدحسین نعمتی و علی داوودی) با 134 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • غزل هنوز نمرده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.