موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در همایش بين المللی «غزنه و زبان و ادب فارسی»

جدل درباره مليت مشاهير علم و فرهنگ شايسته انسان هزاره سوم نيست

29 مهر 1392 23:41 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
جدل درباره مليت مشاهير علم و فرهنگ شايسته انسان هزاره سوم نيست
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «علي جنتي» روز دوشنبه در همايش بين المللي «غزنه و زبان و ادب فارسي» افزود: غزنه، روزگاري از جمله آبادترين شهرهاي پس از اسلام در نزديك خراسان بزرگ بوده است.

وي با بيان اينكه تاثير غزنه در انتشار زبان و ادب فارسي حتي در شمال آفريقا و دورترين نقاط بر هيچكس پوشيده نيست، ادامه داد: امروز مرزهاي جغرافيايي سبب جدايي ما شده است، اما در عين حال غزنه را جزيي از حوزه فرهنگي و تمدني ايران و اسلام مي دانيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حكيم سنايي رشد يافته مكتب غزنه دانست و گفت: مشعشع‌ ترين عصر غزنه، عصري است كه حيات فردوسي، سنايي و بيهقي در آن رقم خورد.

جنتي ادامه داد: شاهنامه فردوسي، حديقةالحقيقه سنايي و مجموعه اشعار اين شاعر پرآوازه و تاريخ بيهقي و بسياري ديگر از آثار ارزشمند در فضاي دانش‌پرور اين ديار پديد آمدند.

وي گفت: غزنه در روزگار غزنويان و تيموريان به اوج شكوفايي رسيد و مركز علم و ادب شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد، غزنويان و تيموريان شاعران و عالمان را نيك مي‌نواختند تا جاييكه تعداد شاعران دربار غزنويان را ۴۰۰ نفر برشمرده اند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در اين دوره غزنه دارالفنون علم و ادب و مامن عارفان و شاعران نامدار بود تا حدي كه بغداد در مقابل آن رونق خود را باخت.

جنتي نقش غزنه را در شكوفايي زبان و ادب فارسي مهم توصيف كرد و گفت: زبان فارسي هرگز اختصاص به يك قوم و يك كشور نداشته، بلكه هميشه نقش اساسي در گسترش علم و عرفان و هنر داشته است كه بخشي از آن نيز مديون غزنه است. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، غزنه را محل انتقال زبان فارسي به شبه قاره دانست و افزود: فرهنگ دوستان هندي و پاكستاني همچنان تلاش مي كنند تا اين گنجينه را حفظ كنند و كسي مانند اقبال لاهوري بيش از هفت هزار بيت از دوازده هزار بيت سروده هاي خود را به زبان فارسي بيان كرده است.

وي با ابراز تاسف از سپري شدن دوران طلايي غزنه گفت: كجايند سرايندگان، حكيمان و عارفان نامداري كه غزنه را مامن خويش مي‌دانستند؟ هنوز طنين شعرهاي سنايي در كوچه‌هاي خاموش غزنه به گوش مي‌رسد.

جنتي ادامه داد: به علت جنگ طولاني‌ مدت در سرزمين افغانستان و بويژه منطقه غزنه، غزنين سال‌ها از رونق فرهنگي عقب ماند و مواريث تاريخي و فرهنگي و تلاش‌هاي تمدن‌ساز اين ديار در اين روزگار، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تعصب‌ورزي در مسايل فرهنگي بين‌المللي را يك آسيب دانست و افزود: خشك‌انديشي عده اي افراد متعصب و كج‌فهم كه آثار تاريخي مردم افغانستان را تخريب كردند، جاي تاسف بسيار دارد و به عنوان يك مسلمان از اين كوته ‌بيني بيزارم.

وي ادامه داد كه از جدل درباره مليت و تعلق سرزميني مشاهير علم و فرهنگ اجتناب دارم و آن را شايسته انسان هزاره سوم نمي‌دانم.

جنتي تاكيد كرد: اينكه مرزهاي حوزه تمدني ايران روزگاري بسي فراتر از مرزهاي كنوني بوده و گوهرهاي شاهواري را به بشريت ارائه كرده بر كسي پوشيده نيست اما نبايد قرار گرفتن مقبره اين شاهواران در جاهايي فراتر از مرزهاي كنوني ايران، جاي تخاصم شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برگزاري همايش بين‌المللي «غزنه و زبان و ادب فارسي» تلاشي گرانقدر است و از غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي به اين خاطر قدرداني مي كنم.

وي با بيان اينكه حدود ۴۰ بناي تاريخي در غزنه شرايط و قابليت ثبت در يونسكو را به عنوان آثار جهاني دارند، افزود: اگر يونسكو كل شهر غزنه را به عنوان بخشي از ميراث و تمدن بشري به ثبت برساند، كاري شايسته انجام داده است.

وزير فرهنگ همچنين انتخاب شهر غزنه را به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ فرصت مناسبي براي ديدارهاي دوستانه بين دولتمردان كشورهاي اين حوزه تمدني و گشايش گره‌هاي فرهنگي اين منطقه عنوان كرد.

همايش دو روزه و بين المللي غزنه و زبان و ادب فارسي صبح دوشنبه با حضور غلامعلي حداد عادل رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از مسوولان فرهنگي، اساتيد دانشگاهي و اهل قلم در تالار هويزه باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جدل درباره مليت مشاهير علم و فرهنگ شايسته انسان هزاره سوم نيست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.