موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
محمد سرور رجایی خبر داد

آغاز داوری هفتمین جشنواره «قند پارسی»/ بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است

08 دی 1392 17:01 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
آغاز داوری هفتمین جشنواره «قند پارسی»/ بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس، بنا بر اعلام محمد سرور رجایی، دبیر هفتمین جشنواره «قند پارسی»، ۵۱ داستان‌نویس با ۱۳۲  داستان و ۱۳۴ شاعر با ۶۱۰ شعر در این دوره از جشنواره «قند پارسی» شرکت کرده‌اند.

به گفته رجایی، ۱۸۵ شاعر و داستان‌نویس افغانستانی مقیم افغانستان، ایران، هند، اتریش، سوئد، استرالیا، بریتانیا و امریکا به جشننواره اثر فرستاده‌اند. 

محمد سرور رجایی، مدیر خانه ادبیات افغانستان و دبیر هفتمین جشنواره «قند پارسی» با اعلام این آمار گفت: در این دوره با رشد ۴۲ درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان روبه‌روییم که حضور داوطلبان از افغانستان نیز افزایش محسوسی داشته است. این وضعیت نشان می‌دهد با گسترش امکانات رسانه‌ای و ارتباطات اینترنتی در یک دهه گذشته در افغانستان، دسترسی و میزان توجه شاعران و نویسندگان مقیم افغانستان به این رویداد مهم ادبی بیشتر شده و این جشنواره از دوره پنجم به این سو کاملا در داخل افغانستان هم به عنوان مهم‌ترین مرکز رقابت ادبی تثبیت شده است.

رجایی در مورد فرآیند داوری اولیه و نهایی این دوره از جشنواره افزود: پس از پایان داوری اولیه در دبیرخانه قند پارسی، داوری نهایی از هفته دوم دی ماه، با حضور ده داور افغانستانی و ایرانی در سه بخش شعر سنتی، شعر آزاد و داستان آغاز می‌شود. در این دوره، ابوتراب خسروی، محمدحسین محمدی، خالد نویسا، مریم محبوب و مجید قیصری در بخش داستان داوری می‌کنند. محمدکاظم کاظمی، اسماعیل امینی، محمد شریف سعیدی، پرتو نادری و هرمز علی‌پور نیز داوری بخش شعر را بر عهده دارند.

مدیر خانه ادبیات افغانستان با بیان این‌که قند پارسی هفتم به یادبود جایگاه تمدنی و فرهنگی شهر باستانی «غزنین» و نکوداشت جایگاه علمی و ادبی استاد محمدواصف باختری اختصاص دارد، درباره برنامه‌های مدیریت علمی جشنواره در این زمینه نیز چنین گفت: انتشار گزیده‌های شعر و داستان ششمین جشنواره قند پارسی، چاپ گزیده‌های غزل، نیمایی و آزاد و ترجمه‌های استاد واصف باختری، گزیده شعر شاعران برای غزنین، مجموعه مقالات برای نکوداشت استاد باختری و مجموعه گفت‌وگوهای انجام شده با باختری از برنامه‌های دبیرخانه جشنواره قند پارسی است که امیدواریم این مجموعه‌ها در زمان مناسب در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

خانه ادبیات افغانستان، جشنواره ادبی قند پارسی را که رقابت آزاد ادبی میان شاعران و نویسندگان جوان افغانستان از سراسر جهان است، با حضور گسترده اهالی فرهنگ افغانستان و ایران به صورت دوسالانه در تهران برگزار می‌کند. تاکنون شش دوره از این جشنواره در طول یک دهه گذشته برگزار شده است و قرار است هفتمین دوره آن در ماه اسفند سال جاری برگزار شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آغاز داوری هفتمین جشنواره «قند پارسی»/ بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.