موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
میرشکاک:

«با کاروان نیزه»؛ ترکیب‌بندی با نگاه پسانیمایی/ کاش قزوه به شعر نیمایی و سپید برگردد

14 بهمن 1392 19:06 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 2 رای
«با کاروان نیزه»؛ ترکیب‌بندی با نگاه پسانیمایی/ کاش قزوه به شعر نیمایی و سپید برگردد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین کارگاه شعر آیینی حوزه هنری با خوانش اشعار منظومه شاهدنامه الهامی کرمانشاهی توسط پیشکسوتان شعر آیینی حاضر در جلسه عصردیروز 13 بهمن‌ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری آغاز شد.

انسانی: فردوسیِ شاه کربلا الهامی است

علی انسانی شاعر آیینی و مداح اهل بیت (ع) با تاکید بر این که برخی ابیات الهامی کرمانشاهیبه فردوسی نزدیک است، عنوان کرد: اگر بخواهیم در شعرای مذهبی سمتی برای کسی بیاوریم،فردوسی کربلا، الهامی است.

میرشکاک: برای سرودن شعر آیینیبه استقبال اشعار عاشقانه و زمینی نرویم

یوسفعلیمیرشکاک نیز خطاب به شاعران آیینی سرا، گفت: اگر بخواهیم در استقبال اشعار عاشقانهو زمینی همچون اشعار مرحوم حسین منزوی، شعری برای ائمه (ع) بسراییم مغفول خواهیم شد.برای سرودن شعر آیینی باید یا از شعر آیینی استقبال کرد و یا شاعر اجازه بدهد شعر بهاو برسد.

انسانی: شاعران آیینی به مقاتلو متون تاریخی رجوع کنند

درادامه مراسم انسانی با اشاره به کتاب "با کاروان نیزه" علیرضا قزوه، گفت:متاسفانه شاعران با ردیف، قافیه و بحر ترکیب بند محتشم کاشانی اشعار یکسان سروده‌اندو البته خوشبختانه آقای قزوه در ترکیب بند "با کاروان نیزه" بحر و ردیف تازهای قرار داده است و قوافی ابداعی آورده‌اند.

اینشاعر آیینی و مداح اهل بیت (ع) گفت: شاعر مذهبی دو راه برای ترقی دارد. یکی این کهبه مقتل ها، تاریخ و متونی که در این رابطه نوشته شده رجوع کند و همچنین در جامعه،هیات ها و مجالس مذهبی پا بگذارد، خوراک  مردمرا تشخیص بدهد و یافته های ذهن خود را با بافته های ذوقی اش عجین کند تا در شعر آیینیموفق شود. شعرا بدانند باید این دو مسیر را طی کنند تا حرف تازه برای گفتن داشته باشند.

علیرضاقزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز بعد از خواندن بخش هایی از ترکیب بند"با کاروان نیزه"، گفت: برخی تصاویری که در این اشعار توصیف کرده ام پیشترجایی ندیده ام و تکیه بر ذهنیات خودم بوده است.

میرشکاک: به مقدمه و موخره"با کاروان نیزه" نقد دارم

میرشکاکدیگر شاعر آیینی و انقلابی حاضر در مراسم با بیان این که با مقدمه و موخره کتاب"با کاروان نیزه" موافق نیستم، اظهار کرد: اگر قرار باشد این اثر را نقدکنم مقدمه علی معلم دامغانی و موخره عبدالجبار کاکایی را نقد می‌کنم.

ویادامه داد: از زمانی که فضای شعر کلاسیک عوض شده است، شاعران بخواهند یا نخواهند ازمنظر گسسته به همه موضوعات نگاه می کنند. این منظر گسسته در فقه، سیاست، اقتصاد و دیگربخش های جامعه هم وجود دارد و در برگزاری جشنواره ها هم این دگردیسی اندک اندک دیدهمی شود. فکر می کنم این که بخواهیم مسیر شعر آیینی را به روزگاران پیوستگی برگردانیممحال است.

میرشکاک: نمی‌شود کار گذشتگان رادر هیچ زمینه‌ای تکرار کرد

ویبا بیان این که از عصر گسستگی شعر گسسته تولید می شود، عنوان کرد: چه ضرورتی دارد ازقزوه توقع داشته باشیم کار محتشم را انجام دهد، در این روزگار نمی شود کار گذشتگانرا در هیچ زمینه ای تکرار کرد. اگر حکومت و دولت جمهوری اسلامی ایران پول و بودجه همخرج کند که یک شاهدنامه تولید شود باز هم نمی‌شود.

میرشکاکافزود: در دوره‌ای سپاه پاسداران به صورت مسابقه یا نمی‌دانم چگونه به برخی سفارش دادکه منظومه ای درباره شهدا بگویند و یک نمونه اش مثنوی علیرضا قزوه بود که این مثنویرا در نقدی که بر کار ایشان نوشتم نادیده گرفتم، چرا که 3 بار خواندم و دیدم هیچ ربطیبه شهید کلاهدوز ندارد و شاعر به زور سعی کرده کلاهدوز را وارد شعر کند.

اینشاعر آیینی همچنین گفت: ای کاش می‎شدعلیرضا قزوه به شعر نیمایی و یا سپید برگردد، البته من به نیمایی‌های قزوه اعتقاد وتوجه بیشتری دارم. ای کاش قزوه "با کاروان نیزه" را در شعر نیمایی بسرایدتا ببینیم آنجا چه چیزی حاصل می‌شود. ایشان منظر نو و پسانیمایی را به ترکیب‌بند بردهاست و مشکلات همه از این جا می‌آید.

دراین مراسم همچنین شاعران جوان و پیشکسوت تازه ترین اشعار آیینی خود را خوانند و ایناشعار مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفت.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «با کاروان نیزه»؛ ترکیب‌بندی با نگاه پسانیمایی/ کاش قزوه به شعر نیمایی و سپید برگردد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.