موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
میلاد عرفان پور:

«شعر حجم»، مرده‌ای خوش‌پوش است

24 اسفند 1392 16:01 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 4 رای
«شعر حجم»، مرده‌ای خوش‌پوش است
میلاد عرفانپور، شاعر انقلابی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص میزان تأثیرگذاری جریان شعر «حجم» و بنیان گذار آن یعنی «یدالله رویایی» گفت: جریان شعر حجم هم مثل بسیاری از جریان های ابداعی و نوظهور، قابل بررسی است. هیچ جریانی بی تاثیر یا بی مخاطب نبوده و نیست، اما مهم این است که این سبک و جریان شعری در چه گستره ای تاثیرگذاشته است و تا چه اندازه به فرهنگ اصیل و ادبیات اصیل فارسی همسویی و همراهی داشته است. متاسفانه بسیاری از این جریان ها صرفا یک ژست ادبی است برای اثبات جایگاه برخی افراد محو شده در ادبیات امروز. به نظرم جریان هایی مانند شعر حجم که در گستره ای بسیار محدود و روشنفکری و بعضا با اغراض سیاسی بال و پر گرفته اند مرده ای خوش پوش اند که برای دلخوشی جریان های سیاسی و فکری اپوزیسیون و انحصارگرا به روی سن می آیند و خودنمایی می کنند.

مسئول دفتر شعر «شهرستان ادب» در پاسخ به این سوال که «در کشور جریان های شعری دیگری نیز وجود دارد. اثرگذاری جریان شعر «حجم» بیش از جریان های گوناگون شعری است؟ چقدر این جریان ها در جشنواره امسال دیده شدند؟» گفت: ببینید به نظر من پرداختن و ضریب دادن به این جریان شعری توسط رسانه های دگراندیش بوده و به نسبت ظرفیت ادبی آن، می توان حدس زد که اغراض سیاسی، صحنه ساز پروپاگاندایی گسترده برای بزرگ جلوه دادن جایگاه رویایی و سبک جدیدش بوده اند. جریان روشن فکری مترصد چهره سازی از شخصیت های معارض با انقلاب اسلامی بوده و همچنان هم هست. رویایی هم یکی از چهره هایی است که بخش قابل توجهی از چهره ی ادبی اش مدیون پروپاگاندای رسانه ای ضدانقلاب و اپوزوسیون بوده است.

وی ادامه داد: شعر انقلاب اسلامی پویاترین، تاثیرگذارترین و پرمخاطب ترین شعر این سی و چند سال بوده است و این نکته را جریان ادبی دگراندیش و معارض با انقلاب به خوبی می داند. هیچ جریانی مانند جریان ادبی انقلاب اسلامی با اشک ها و لبخندهای مردم این سرزمین همراه نبوده است. من می خواهم از آقای رویایی بپرسم در سال هایی که مردم ایران بهترین جوانان خود را برای دفاع از این خاک و فرهنگ فدا می کردند ایشان کجا بود و از چه می سرود؟

عرفانپور در خصوص اظهارنظر اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر که گفته اند «ما شاعران را بر مبنای قدرت شعری‌شان دعوت می‌کنیم و مواضع سیاسی‌شان به ما ربط ندارد» گفت: ما به عنوان مسلمان آنچه از قرآن در مورد شعر می آموزیم و در آیات پایانی سوره مبارکه شعرا می خوانیم، این است که مهمترین ویژگی یک شاعر شخصیت ایمانی و عملی او و التزام او به ارزش های دینی و اجتماعی است.

این شاعر جوان کشورمان در پایان تصریح کرد: جشنواره فجر نماینده گفتمان جمهوری اسلامی در حوزه شعر است و قطعاً باید از این رویه پیروی کند و اگر شخصیت و مواضع سیاسی و فکری شاعران را از توان ادبی آنان تفکیک کند به جشنواره شعر سکولار تبدیل می شود.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «شعر حجم»، مرده‌ای خوش‌پوش است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.