موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
زهیر توکلی:

بسیاری فكر می‌كنند می‌توانند با تئوری شعر بگویند

29 اردیبهشت 1393 16:41 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
بسیاری فكر می‌كنند می‌توانند با تئوری شعر بگویند

به گزارش خبرگزاری مهر، زهیر توكلی شاعر با بیان این كه شعر جوان عنوانی فنی نیست، اظهار كرد: شعر، شعر است و تفاوتی نمی‌كند كه فردی جوان یا پیر آن را گفته باشد. البته به دلیل این كه مسوولان می‌خواهند فضای فرهنگی، هنری كشور را مدیریت كنند چنین اسم هایی برای شعر می‌گذارند.

وی گفت: شاعران عموما بعد از 40 سال حرف‌های گذشته شان را پخته تر می‌كنند و به زبانی دیگر می‌گویند و به لحاظ محتوایی و فنی شعر جوان نداریم. همچنین شعر جوان ما فارغ از خصوصیات شعر معاصر نیست.

توكلی خاطرنشان كرد: شعر 40 سال اخیر كشورمان دچار بیماری شده است و شعر جوانان ما هم این بیماری را دارد. متاسفانه بسیاری فكر می‌كنند می‌توانند با تئوری شعر بگویند، در صورتی كه شاعران بزرگ اول شعر می‌گویند و بر اساس شعرشان بعدها نظریه‌ها و تئوری‌های ادبی داده می‌شود.

این شاعر كشورمان افزود: در 40 سال اخیر شاعران از نیما یوشیج تا افرادی همچون رضا براهنی و ... تئوری‌های بسیاری درباره آثار خودشان گفته‌اند. خصوصیت شعر معاصر این گونه است كه تئوری جلوتر از شعر می‌آید.

وی با انتقاد از این كه شاعران جوان به تفاوت شعر با نثر توجه نمی‌كنند، عنوان كرد: شاعران جوان ما كسانی مانند شمس لنگرودی را الگوی خود قرار می‌دهند و بر همین مبنا نثرهایی با فضای احساسی می‌نویسند. متاسفانه جوانان تصور می‌كنند اشعار ساده و با زبان سهل و ممتنع نوشتن به معنای آن است كه می‌توانند به جای شعر، نثر بنویسند. اشعار سهراب سپهری هم با زبانی ساده نوشته شده بود اما هنوز هم درباره تصویر اشعارش صحبت و تحقیق می شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بسیاری فكر می‌كنند می‌توانند با تئوری شعر بگویند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.