موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

بیستمین کنگره شعر رضوی

13 مرداد 1393 01:52 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
بیستمین کنگره شعر رضوی

شهرستان ادب: ماه ذی القعده برای ایرانیان حس خاصی دارد هر سال این ماه که از راه می رسد دل های عاشق بسیاری هوای صحن و سرای ملکوتی عالم آل محمد(ص) را می کند. گویی این عشق با گوشت و خون مردمان این سرزمین عجین شده. مردمانی که عاشق همیشگی خاندان رسول گرامی اسلام(ص) بوده و هستند. برخی که اهل قلم و هنر هستند عشق خود را با زبان هنر به این خاندان بزرگوار ابراز می کنند.

از جمله این هنرها شعر است و در طول تاریخ این دیار هزاران بیت شعر در وصف ضامن آهو سروده شده و حالا در دوران ما جشنواره بین المللی امام رضا(ع) فرصتی را برای شاعران این کشور فراهم کرده تا با حضور در این جشنواره ارادت همیشگی خود را نسبت به ساحت قدسی علی بن موسی الرضا(ع) ابراز کنند.

 

امسال نیز در دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)،کنگره سراسری شعر رضوی در کرمان برگزار می شود. دیاری که نقطه آغازین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بوده و سید جواد جعفری، سال ها پیش با برگزاری کنگره شعر رضوی در کرمان بذر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را کاشت و حالا بیستمین کنگره شعر رضوی در این دیار برگزار می شود. نکته ای که فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان سخت به آن افتخار می کند و با شوری عجیب می گوید که استانش بیست سال پیش با برگزاری کنگره شعر رضوی نقطه آغازین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بوده است.

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر کنگره سراسری شعر رضوی، با آن ته لهجه شیرین کرمانی اش که بوی کویر و اهالی کویر را می دهد، حال و هوای دیار کریمان را در آستانه برگزاری جشن های دهه کرامت و جشنواره شعر رضوی برای ما توصیف می کند. فلاح که به بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) آگاهی و اشراف کاملی دارد، پیش از این نیز در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) ساکن بوده و حالا دبیری کنگره شعر رضوی را  به کارنامه کاری خود افزوده است.

 

ویژگی های بیستمین کنگره شعر رضوی

وقتی از او می خواهم تا در مورد ویژگی های برجسته بیستمین کنگره سراسری شعر رضوی نسبت به سال های گذشته برایم توضیح دهد. با لهجه شیرین و دلنشین کرمانی اش، می گوید: کنگره امسال متفاوت با سال های گذشته خواهد بود و سه ویژگی برجسته این تفاوت ها را باعث شده است. اولین ویژگی آن این است که این کنگره براساس ترتیب برگزاری آن در طی سال های گذشته عناوین و اسامی مختلفی به آن داده شده بود اما امسال عنوان کنگره برای آن درنظر گرفته شد و همچنین براساس سال های برگزاری آن می توان دریافت که این دوره از کنگره در واقع بیستمین دوره کنگره سراسری شعر رضوی است، در حالی که جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، امسال دوازدهمین دوره خود را پیش رو دارد و این مسئله نشان می دهد که کنگره شعر رضوی پیش از برگزاری جشنواره های امام رضا(ع) نیز برگزار می شده است.
او این نکته را با شور عجیبی برایم توضیح می دهد و افتخار می کند که استانش در بیست سال گذشته با برگزاری کنگره شعر رضوی ارادت خود را به خاندان علی بن موسی الرضا(ع) نشان داده است.

 

بخش آزاد در کنگره شعر رضوی

فلاح  در توضیح دو ویژگی دیگر کنگره امسال شعر رضوی،می افزاید: امسال بخش آزاد نیز به بخش های این کنگره شعر اضافه شده است. به این معنا که شرکت کنندگان علاوه بر شرکت در بخش شعر رضوی می توانند با شرکت در بخش شعر آزاد نیز از جوائز این کنگره بهره مند شوند.
محور کار کنگره در بخش رضوی، شعر ولایی و رضوی است و به دلیل آنکه جوانان و علاقه مندان به مقوله شعر به طور عموم بتوانند در این کنگره حضور داشته باشند بخش شعر آزاد نیز به آن اضافه شد و علاقه مندان به این بخش می توانند آثار خود را در در دو سبک شعر کلاسیک و شعر آزاد ( نو و سپید) به دبیرخانه کنگره سراسری شعر رضوی ارسال کنند و آثار آن ها نیز مورد داوری قرار خواهد گرفت و این مسئله باعث شده است تا از کنگره سراسری شعر رضوی در سال جاری استقبال بیشتری صورت گیرد.
وی  ادامه می دهد: سومین ویژگی کنگره شعر رضوی دعوت به همکاری یکی از شعرای برجسته در هر استان است تا این افراد، سایر شعرای استان خود را با اهداف برگزاری این کنگره آشنا کرده و شاهد حضور گسترده و هر چه بیشتر شعرای کشور در این کنگره باشیم.
این تدابیر اندیشیده شد تا بتوانیم به امید خدا و عنایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) کنگره امسال شعر رضوی را پررونق تر از سال های گذشته برگزار کنیم.

 

تشکیل شورای سیاستگذاری شعر با حضور 15 شاعر برجسته

از او در مورد برنامه های ویژه آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر رضوی، می پرسم که می گوید: شورای سیاستگذاری این کنگره با حضور 15 شاعران سراسر کشور در استان کرمان تشکیل شده است و هر هفته جلسه ای در خصوص تبیین طرح های محتوایی کنگره شعر رضوی برگزار می شود، که در همان نشست ها در خصوص برنامه های خاص و ویژه آیین برگزاری کنگره سراسری شعر رضوی به جمع بندی نهایی خواهیم شد.

عشق کرمانیان به ساحت امام مهربانی ها

 

در پایان این گفتگو از فلاح در مورد عشق و ارادت کرمانیان نسبت به ساحت مقدس امام مهربانی ها می پرسم که او به تفکری عمیق فرو می رود و آنگاه جواب می دهد: عشق و ایمان بی‌آلایش مردم کرمان به بهانه های آفرینش ائمه اطهار علیهم‌السلام و ارادت عمیق آنان به امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه والثناء نه فقط در دل و زبان بلکه به زیبایی هرچه تمام‌تر در عمل و کردار کرمانیان متجلی است. که این مسئله در وادی فرهنگ و هنر نیز برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری به منظور اشاعه فرهنگ منور رضوی منشا خیر و برکت برای اصحاب فکر، قلم، فرهنگ، اندیشه است.

گفت و گو از :مریم ذوالفقاری

شمس توس

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بیستمین کنگره شعر رضوی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.