موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

گزارش نقد و بررسی مجموعه شعر «برگ ریز»

18 مرداد 1393 13:50 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 2 رای
گزارش نقد و بررسی مجموعه شعر «برگ ریز»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نقد مجموعه شعر «برگ‌ریز» اثر امیرعلی سلیمانی با حضور علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری، حسین قرایی شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی، کمال شفیعی شاعر پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، مجید سعدآبادی، رضا شیبانی اصل، سیدوحید سمنانی، میلاد عرفان‌پور و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این مراسم علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری، بیان داشت: امیرعلی سلیمانی از جمله فعال‌ترین و نام‌آورترین جوان‌ها در عرصه شعر کشور است که در عموم جشنواره‌ها خوش درخشیده است.

* امیرعلی سلیمانی با سابقه یک دهه شعری، تسلط خوبی بر انواع شعر دارد

وی عنوان کرد:‌ سلیمانی با سابقه یک دهه شاعری، تسلط خوبی بر انواع شعر و حوزه‌‌های مختلف دارد و آثاری در قالب‌های ترانه، غزل، شعر کودک با موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، مذهبی و عاشقانه خلق کرده است. حال پرکاری این شاعر حدود 10 کتاب است که مجموعه شعر «برگ ریز»، هفتمین مجموعه شعر آقای سلیمانی محسوب می‌شود.

داودی ادامه داد: انتشار کتاب «برگ‌ریز» از سوی انتشارات شهرستان ادب که حساسیت و وسواس خاصی در گزینش و چاپ مجموعه‌ شعرها دارد، نشان از قابلیت این شعرها و مقبولیت این مجموعه دارد.

* ارائه شعرهای برجسته و ماندگار توسط این شاعر به مخاطبان

وی افزود: سلیمانی به عنوان یک شاعر جوان در کنار تجربه فضاهای شاعری، توانسته ‌است، شعرهای برجسته و ماندگاری به علاقه‌مندان شعر هدیه کند که برخی از این شعرها از جمله بهترین شعرهای دهه گذشته به شمار می‌روند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری گفت:‌ آنچه وجه امتیاز امیرعلی سلیمانی و ویژگی شعرهای او به حساب می‌آید، همانا استمرار در حرکت این شعار و حضور موفق او در عرصه شعر جوان کشور است چنان که افتخار برگزیدگی انواع جشنواره‌های معتبر سراسری از قبیل فجر و شعر عاشورایی، شعر دفاع مقدس و غیره را در کارنامه وی به جا گذاشته است که این حضور قدرتمند از توان و تسلط سلیمانی بر تکنیک شاعری و آشنایی از مسائل و موضوعات می‌دهد که این ویژگی با در نظر گرفتن جوانی شاعر بسیار مهم و قابل تأمل است.

به گفته وی، مجموعه شعر «برگ‌ریز» در بردارند حدود 30 شعر از امیرعلی سلیمانی است که گویا شاعر در انتخاب آنها دقت و هوشمندی خاصی به خرج داده است چرا که مجموعه‌ای خواندنی و سالم را به خوانندگان ارائه داده است.

* تنوع شعرهای سلیمانی، بیانگر جسارت این شاعر در برخورد شاعرانه با مسائل پیرامون است

داودی ادامه داد: لازم به توجه است که شعر در یک دهه گذشته وارد فضاهای جدیدی شده و تنوع بسیاری داشته است، امیرعلی سلیمانی به عنوان یکی از چهره‌های پرکار در یک دهه گذشته در کنار سرایش مدام شعر، حضور در محافل، همایش‌ها و جشنواره‌ها توانسته حدود 10 عنوان کتاب شعر چاپ کند که همین انتشار آثار خبر از توانمندی شاعر و مقبولیت آثار وی از سوی خوانندگان را می‌دهد.

این شاعر افزود: تنوع شعرهای امیرعلی سلیمانی از لحاظ موضوعات، بیانگر جسارت این شاعر در برخورد شاعرانه با انواع موضوعات و مسائل پیرامونی است. شاعری که برای هر موضوعی شعر می‌گوید از مذهب تا سیاست و اقتصاد، دفاع مقدس و صنعت و ورزش؛ توان شاعرانه خود را به رخ می‌کشد و ترسی از مواجهه شاعرانه با دنیای حتی به ظاهر غیر شاعرانه محیط ندارد، همچنین برای این شاعر جوان پرکار آرزوی موفقیت می‌کنیم و چشم‌ به راه آثار بعدی او هستیم.

* عرفان‌پور: امیرعلی سلیمانی شاعری متعهد به انقلاب است

در ادامه این مراسم میلاد عرفان‌پور یکی از شاعران جوان کشورمان، بیان داشت: آقای سلیمانی شاعری است که در فضای امروز شعر شناخته شده و این شناخته شدن به دلیل مایه‌های ادبی ایشان بوده و به خاطر مزیت‌های آثاری بوده که از سوی این شاعر منتشر شده است.

وی اضافه کرد: این شاعر در جشنواره‌های متعددی که در کشور برپا شده است، حضور فعال داشته و برگزیده بسیاری از این جشنواره ها بوده است. او شاعری متعهد به انقلاب است و شعر او نیز متعهد به انقلاب بوده و پویا و فعال است. به گونه‌ای که این شاعر  نسبت به مضامین شعر خود بی‌تفاوت نیست و در ساحات اجتماعی، آیینی و انقلابی آثار درخوری دارد.

وی بیان کرد: در اینجا این سؤال مطرح است که آیا شاعری که مدام در جشنواره‌ها شرکت می‌کند تا کی می‌تواند این رویه را ادامه دهد که در جواب باید جشنواره‌ها هم دارای مزایا و هم معایبی هستند.

به گفته عرفان‌پور، شاعر در جشنواره‌ها وارد عرصه شعر می‌شود و شاعران دیگر را خواهد شناخت و با جریانات شعری نیز آشنا خواهد شد. این تجارب مزیت جشنواره‌ها است اما یکی از معایب این جشنواره‌ها این است که شاعر ناخواسته‌ وارد فرایندی می‌شود که ذوق داوران برای شاعر مهم خواهد شد و ذهن شاعر در هنگام سرودن شعر معطوف به این مسئله می‌شود که آیا این شعر ظرفیت آن را دارد که به طور مثال در جشنواره شعر فجر برگزیده شود.

* مجموعه شعر «برگ‌ریز» در حوزه شعر جوان، یک اثر شاخص است

وی اضافه کرد: وقتی شاعری تنها فکر و ذکرش شرکت در جشنواره‌ها باشد، از جایگاه تولید معنا و ایجاد خلاقیت فاصله گرفته و جایگاه شاعری او تنزل پیدا می‌کند اما وقتی شاعر از جشنواره‌ها فاصله می‌گیرد این کار او باعث ایجاد کار خلاقانه‌تر و آزادتری خواهد شد.

عرفان‌پور عنوان کرد: وقتی امیرعلی سلیمانی به آزادی خودش نزدیک‌تر شده است خالق کارهای بهتری بوده و هر چه جوششی‌تر است کارها نیز موفق‌تر خواهد بود.

وی افزود: امیرعلی سلیمانی توان این را دارد که در هر موضوعی شعر بگوید اما برخی از شاعران محدود بر دریچه خاص و موضوع ویژه و در نهایت محدود به عاشقانه و یا مذهبی گفتن هستند اما همین توان سرودن شعر در هر موضوعی باعث شده است تا شاعر در طبع شعر پخته‌تر و باتجربه‌تر باشد و اگر آزادی و خلاقیت‌ بیشتری در این شاعر امکان یابد کتاب بعدی او بسیار جدی‌تر  منتشر خواهد شد.

عرفان‌پور مجموعه شعر «برگ‌ریز» امیرعلی سلیمانی را در حوزه شعر جوان شاخص دانست و گفت: پیشنهاد بنده این است که آقای سلیمانی از جشنواره‌ها فاصله گرفته و به خلاقیت شعری خودش بپردازد.

* شفیعی: 90 درصد از کتاب‌های جدی ادبیات را مورد مطالعه قرار می‌دهم

در ادامه این مراسم کمال شفیعی یکی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، بیان داشت: معتقدم که باید در کشور امثال مؤسسه‌ شهرستان ادب بیش از 20 مؤسسه باشد، یعنی لازم است که در کشور NGOهایی غیردولتی شکل بگیرد که همانند مؤسسه شهرستان ادب نگذارد کار فرهنگی بر زمین مانده و آن را به دوش بکشد.

وی گفت: متأسفانه هم‌اکنون تعداد تشکل‌ها و NGO‌های غیر دولتی در کشور بسیار اندک است، همچنین بنده در طول سال به بیش از 90 درصد کتاب‌های جدی ادبیات دسترسی داشته و آن را مورد مطالعه قرار می‌دهم، حتی سال گذشته نیز برای 76 مجموعه شعر جوان، ‌نقد نوشته‌ و با کم و کیف شعر امروز دنیا و کشور آشنا هستم.

* طراحی جلد مجموعه شعر «برگ ریز» بسیار حرفه‌ای است

شفیعی ادامه داد: مجموعه شعر «برگ‌ریز» حرفه‌ای‌ترین جلد طراحی و شکل را دارد به گونه‌ای که بنده معتقدم شعر و ادبیات یک هدیه است و باید با زیباترین شکل به مخاطب ارائه شود یعنی وقتی می‌خواهیم ادبیات را به دیگران هدیه بدهیم باید جلد آن نیز در شأن و زیبایی محتوایی آن باشد.

این شاعر بیان کرد: آن چیزی که «امیرعلی سلیمانی» عنوان کرد که دوستان در شهرستان ادب با شاعران و مؤلفان خوب برخورد می‌کنند، برای من جالب است و انتظار آن هم می‌رود.

وی اضافه کرد: زمانی که در همدان بودم دبیر و داور یکی از جشنواره‌ها شدم که جشنواره مربوط به سپاه بود. معتقدم آقای بکتاش جزو شاعر مؤلفان کودک و نوجوان و دارای سبک است و این را بنده با قاطعیت بیان می‌کنم. در آن زمان آقای بکتاش نیز در این جشنواره اثری را فرستاده بود که اثری از آقای سلیمانی نیز که در آن زمان 13 سالش بود به دستم رسید اشعار این دو شاعر پهلو به پهلوی هم قرار داشتند به همین منظور ضمن تقدیر از آقای بکتاش، به خاطر جوانی آقای سلیمانی و تشویق وی جایزه را به او اهدا کردیم.

* شاعر جوان شهرستانی امکانی به جز شرکت در جشنواره‌ها ندارد!!

وی ادامه داد: شهرستانی بودن باعث می‌شود که شاعر خود را به واسطه و از تریبون جشنواره معرفی کند، شاعر جوان شهرستانی امکانی به جز شرکت در جشنواره‌ها ندارد از این رو تمام امکانات در تهران متمرکز شده و این از بی‌رحمی ادبیات ما است که به تهران‌نشینی معروف شده است و برخی از شاعران نیز مـتأسفانه مجبور بوده تا به تهران کوچ کنند.

شفیعی بیان کرد: جشنواره‌ها تا زمانی برای شاعر یک فرصت تلقی می‌شوند که نبض ادبیات را در اختیار شاعر بگذارند اما شاعر نباید در آن خلاصه شود و پس از چندین پرش باید پرواز کند، همچنین قرار بر این بود تا جشنواره‌ها لیدری باشند برای ارتقای شاعران اما وقتی وارد این حوزه می‌شویم، می‌بینیم که خزانه لغایت شاعران مشابه و اندک است و از دایره واژگانی و موضوعی کمی بهره‌ می‌برند متأسفانه تنوع اوزان محدود، فاقد خلاقیت و جسارت و به نوعی جشنواره پسند می‌شوند.ب

* عدم مشاهده طعم‌های مختلف در شعرهای امروزی

وی افزود: بنده در شعر امروز طعم‌های مختلفی احساس نمی‌کنم که این امر نیازمند تغییر فرم، المان‌ها و جسارت‌ها است. به گونه‌ای که اکنون اشعاری که علیرضا قزوه می‌سراید، بسیار متفاوت است و هم دارای خزانه لغات و هم زاویه دید متفاوت نسبت به سایر شاعران جوان است.

مؤلف کتاب «به یک زبان عاشق می‌شویم»، گفت: امیرعلی سلیمانی شاعر شناسنامه‌داری نیست و همه شاعران جوان ما نیز شاعر شناسنامه‌داری نیستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود؛ یعنی اینکه شاعران جوان باید نوآوری، خلاقیت و جسارت را در آثار خود بگنجانند و بتوانند تشخص زبانی و زاویه دید خود را پدید آورند.

* قرایی: نقد کتاب  شعر باعث ترغیب جامعه به فرهنگ مطالعه خواهد شد

در ادامه این مراسم حسین قرایی نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی، اظهار داشت: توجه به کتاب به ویژه نقد کتاب  شعر باعث ترغیب جامعه به فرهنگ مطالعه خواهد شد. به همین جهت معرفی و نقد کتاب‌هایی در حوزه ادبیات معاصر در سلسله‌نشست‌های خبرگزاری فارس ضریب بیشتری خواهد گرفت.

وی افزود: حضور جوانان مؤفقی مانند امیرعلی سلیمانی صاحب مجموعه شعر «برگ ریز»، نوید دهنده آینده پرباری برای ادبیات خواهد بود. این شاعر در زمره جوانان فعالی قرار می‌گیرد که با توجه به سن کم آثار زیادی را آفریده و حضور قابل توجهی در جشنواره‌های ادبی را از او شاهد هستیم.

* شیبانی: لزوم ایجاد نقد منصفانه در کشور

رضا شیبانی اصل یکی از شاعران ترک زبان و خوب کشورمان، بیان داشت: برای اینکه کتابی از سوی انتشارات «شهرستان ادب» منتشر شود، مسئولان ذی‌ربط زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند به گونه‌ای که چندین بار اثر مربوطه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت طبق صلاحدید اعضای انتشارات به چاپ خواهد رسید.

وی درباره جلسات نقد کتاب، گفت: اگر جلسات نقد راحت‌تر و عادلانه‌تر برگزار شود، این جلسات هم به نفع تولیدکننده اثر و هم فضای آزاد اندیشی جامعه خواهد بود به همین منظور اگر امیرعلی سلیمانی را مورد نقد قرار می‌دهیم این بدین معنا نیست که عمر هنری او به پایان می‌رسد بلکه نقد صادقانه و منصفانه می‌تواند برای این شاعر، اثرگذار و رهنما باشد.

* سمنانی: این کتاب،‌ نمایی از دقت و تأمل شاعر بر کلمات و مضامین را به نمایش می‌گذارد

سیدوحید سمنانی شاعر مجموعه شعر «صدف‌های لال»، بیان داشت: هر چند شاعران پیشکسوت خود روزی جوان بوده‌اند و نیازمند دیده شدن از طرف جامعه ادبی و سرشناسان عصر، اما قدمت عنوان «شاعر جوان» شاید به چند دهه هم نرسد.

وی اضافه کرد: این تقسیم‌بندی کم سابقه در ادبیات فارسی دلایلی گوناگونی می‌تواند داشته باشد، اما بدون شک یکی از دلایل بروز آن باور به شعر شاعران جوان در دهه‌های اخیر و فراگیری شعر استخوان‌دار در توده جوانان بوده است.

سمنانی ادامه داد: امروز جامعه ادبی پذیرفته است که با وجود تمام شاعر جوان می‌توانند صدایی باشند بین پیشکسوتان عرصه شعر. در بین خیل عظیم شاعران جوان امروز، امیرعلی سلیمانی نامی آشنا است؛ نامی که کوشیده است تا خود را به صدایی آشنا و ممیز بدل کند.

وی افزود: کوشش امیرعلی سلیمانی به رسیدن به این مهم بسیار ملموس است و علی‌رغم زمزمه‌های گوناگون موافق و مخالف در مورد حضور فراوان او در جشنواره‌ها و کنگره‌های ادبی کشور دارای ایدئولوژی و استدلال‌های شخصی است.

مؤلف کتاب «چند رد پا از من» گفت: یکی دیگر از وجه تلاش امیرعلی سلیمانی، اهتمام در انتشار اشعارش است تا آنجا که تاکنون 7 مجموعه شعر از وی منتشر شده است. با وضعیت نشر و هزینه‌های چاپ کتاب در تیراژهای پایین، شاید انتشار 7 مجموعه شعر، تا 23 سالگی کاری غیرممکن به نظر نیاید اما اینکه جایگاه شاعر به حدی رسیده باشد که دیگر ناشران شناخته شده سرمایه خویش را برای نشر آن مصروف کنند، تأمل هر مخاطب دقیقی را برمی‌انگیزد.

وی عنوان کرد: کتاب «برگ ریز» با طرح جلد گیرا و مفهومی خود، مخاطب جدی شعر را به خود جلب می‌کند. شاعر نیز با غزل‌های خود پذیرای مخاطبان است تا دقایق مشترکی را بین خود و مخاطب کشف کند.

سمنانی بیان کرد: این کتاب مثل هر کتاب دیگری از نقاط قوت و ضعف خالی نیست؛ اما خواننده پیگیر شعر امروز بی‌شک به این نکته خواهد رسید که شاعر این کتاب می‌تواند در آینده جایگاه شاخصی برای خود در ادبیات امروز دست‌وپا کند.

به گفته وی، این کتاب در کنار جسارت‌های زبانی‌اش_ که البته گاه مطبوع و پسندیده نیست- نمایی از دقت و تأمل شاعر بر کلمات و مضامین به نمایش می‌گذارد که رنگ کهنگی ندارد:

اگر چه مثل قفس از نبود و بود پرم

دلم شبیه پرنده‌ست از صعود پرم

***

گل‌فروش از دیدن گل‌های پرپر، سوخته

بی‌گمان اما نگاه باغبان غمگین‌تر است

***

تو در تقویم من روزی نوشتی «دوستت دارم»

از آن پس بارها گم کرده‌ام فصل خزانش را

این شاعر گفت: در «برگ ریز» تعابیری از این دست می‌توان یافت که خالی از طراوت نیست. اگر چه ضعف‌های این کتاب بیشتر به حوزه تجربه‌های شاعر برمی‌گردد اما این کتاب بدون تردید می‌تواند نماینده شاعری پویا باشد، شاعری که می‌تواند در حوزه شعر ماندگار حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

* سلیمانی: ناشر مجموعه «برگ ریز» این اثر را با وسواس و دقت نظر بالا به چاپ رساند

در ادامه این مراسم امیرعلی سلیمانی مؤلف مجموعه شعر «برگ ریز»، اظهار داشت: این مجموعه هفتمین کتابی است که به چاپ رسانده‌ام که باید گفت برای سن 23 ساله‌ام این تعداد کمی زیاده‌روی است.

وی اضافه کرد: مجموعه شعر «برگ ریز» یکسالی در چرخه کارشناسی انتشارات «شهرستان ادب» در حال رفت و برگشت بود و اکنون نیز نسبت به نسخه اصلی که تحویل ناشر داده بودم، برخی از اشعار شاید شعر اولیه نباشد اما از این انتشارات برای چاپ این مجموعه شعر که وسواس زیادی را به خرج دادند، سپاسگزارم.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گزارش نقد و بررسی مجموعه شعر «برگ ریز»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.