موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور دکتر قربان ولیئی، میلاد عرفان‎پور و جمعی از شاعران کاشمری

انجمن شعر «تاک» شهرستان ادب در کاشمر افتتاح شد

23 شهریور 1393 17:16 | 3 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.43 با 7 رای
انجمن شعر «تاک» شهرستان ادب در کاشمر افتتاح شد

شهرستان ادب: نوزدهمین روز شهریور برای شعر شهرستان کاشمر روزی خاص و مهم بود. افتتاح انجمن تاک شهرستان ادب در این شهرستان، افتتاح جلسات فصلی نقد کتاب، رونمایی و نقد کتاب "جمهوری درخت ها" سروده علی اصغر داوری  و ششمین فصل شعر کاشمر، برنامه هایی بود که با حضور مهمانان کشوری و استانی از عصر تا نیمه شب چهارشنبه ی کاشمر را شاعرانه کرد.

فصل شعر برنامه ای است که هر فصل با حضور همه ی شاعران و هنرمندان مقیم و غیر مقیم کاشمر و شهرهای اطراف برگزار می شود.

برنامه ها از ساعت 17 در کتابکده ی نردبان آسمان کاشمر شروع شد . پس از برگزاری جلسه ی نقد کتاب جمهوری درخت ها (که گزارش آن در مطلبی جداگانه خواهد آمد) و بعد از نماز مغرب برنامه ی اصلی با حضور حدود 400 نفر از علاقه مندان به شعر، شاعران کاشمر و شاعران چند شهرستان استان خراسان رضوی در فرهنگسرای بزرگ سرو کاشمر آغاز شد. از نکات جالب در شروع برنامه این بود که فرزند خردسال مرتضی آخرتی از شاعران کاشمر به روی سن رفت و سرود جمهوری اسلامی را به طور زنده و به تعبیر مجری برنامه به شکل غیرمنتظره اجرا کرد و همه حضار به احترام سرود خواندن او به پا خاستند!

در بخش اول برنامه ها خانم نامور از شاعران باسابقه ی کاشمر که اجرای این برنامه را به عهده داشت از میلاد عرفانپور دعوت کرد تا به عنوان مدیر دفتر شعر شهرستان ادب، افتتاحیه ی انجمن تاک کاشمر را آغاز کند و البته شعر هم برای حضار بخواند.

میلاد عرفانپور، ضمن ابراز خوشحالی از حضور مجدد در کاشمر، بعد از معرفی موسسه شهرستان ادب و ابلاغ سلام جناب آقای مؤدب مدیر عامل این موسسه، از برنامه های این موسسه در گسترش شعر سالم و متعهد در کشور گفت و از تصمیم شان برای تاسیس جلسات هفتگی در شهر های شعر خیز کشور. عرفانپور ابراز امیداری کرد که با همت شاعران کاشمر به ویژه علی اصغر داوری به عنوان دبیر علمی و سعید تاج محمدی به عنوان دبیر اجرایی، انجمن تاک شهرستان ادب در کاشمر به کانون فعال گسترش شعر در این منطقه تبدیل شود. عرفانپور در ادامه یک غزل و چند رباعی خواند که با استقبال و تشویق حضار روبه رو شد.

علی اصغر داوری ترشیزی دبیر علمی انجمن تاک شهرستان ادب در این برنامه از سابقه ی شعر کاشمر گفت و از تلاش نسل جدید و جوان شعر کاشمر به ویژه پیگیری های مصرّانه و خستگی ناپذیر تاج محمدی در پیگیری هدفمند شعر در این شهرستان تقدیر کرد. داوری افتتاح انجمن تاک شهرستان ادب را اتفاقی مبارک برای شعر کاشمر دانست که امید است با حمایت های مدیران این موسسه، شعر در کاشمر رونقی روز افزون بگیرد.

 مهمان بعدی که از تهران در این برنامه حضور داشت، دکتر قربان ولیئی از کارشناسان برجسته ی شعر و ادبیات کشور بود که از حضور در کاشمر ابراز خوشحالی کرد. دکتر ولیئی گفت در تاریخ ادبیات افراد زیادی وجود دارند که تنها تعداد اندکی از شاعران به دلیل جهان بینی متفاوت و برجسته ی خود ماندگار می شوند. ایشان ادامه داد که گاهی برخی جریان ها هم به این نگاه متفاوت و برجسته می رسند که موسسه ی شهرستان ادب نمونه ی موفق این نگاه متفاوت و هدفمند به شعر است. ولیئی از آفات این راه گفت و این که شهرستان ادب باید با نگاه منتقدانه به حرکت آغازشده ی خود، حتی کشف نقد های درست، به بهتر شدن فکر کند. دکتر ولیئی با بیان اینکه شهرستان ادب علاوه بر برکشیدن شعر به فکر برکشیدن و رشد شاعر نیز هست ابراز امیدواری کرد انجمن شعر تاک شهرستان ادب کانون موفقی برای رشد شعر و شاعر در کاشمر باشد.

ایشان در ادامه دو غزل برای حضار قرائت کردند.

ادامه ی برنامه با شعر خوانی شاعران برجسته ی کاشمر از جمله محسن خیابانی، مرضیه داوری، ادریس زاده عباس، هادی محمد علی پور، مرتضی آخرتی، ریحانه کاردانی، سارا بهشتی، هدیه طباطبایی، محمد هنری و... ادامه یافت.

از حاشیه های جالب بخش شعر خوانی شاعران کاشمر، حضور خواهر زاده ی سه ساله ی ریحانه کاردانی بود که غزلی از حافظ و چند رباعی از میلاد عرفانپور را از حفظ  با لحنی کودکانه و شنیدنی خواند. ستاره خانم سه ساله که با لباسی زیبا و کودکانه به روی سن آمده بود بعد از هر شعر از حضار می خواست تا برای او دست یزنند!

حدود 20 نفر از شاعران برجسته ی شهر نیشابور در فصل شعر کاشمر حضور داشتند که ایمان کرخی، مهتاب یغما و علیرضا راه چمنی در این برنامه شعر خواندند.

از شاعران مشهدی معین اصغری، سید علی رضایی و علی حاجی یاری در ان برنامه شعر خواندند. سید علی رضایی شعری برای استاد قهرمان از مفاخر شعر خراسان خواند.

مجتبی نظام آبادی از شاعران با سابقه ی شهرستان بردسکن نیز در این برنامه غزل شیوایی را در مدح امام رضا (ع) خواند که با استقبال و تشویق جمعیت حاضر در برنامه مواجه شد.

سخنرانی کوتاه دکتر خاتمی پور از پژوهشگران مطرح ادبی و اساتید دانشگاه های کاشمر بخش دیگر فصل شعر بود. دکتر خاتمی پور که از شاگردان ارشد دکتر شفیعی کدکنی و مولف چندین کتاب و مقاله ی معتبر ادبی نیز هستند بحث کوتاهی در باب جریان شناسی  و نماد شناسی شعر نو را برای حضار ارائه داداند.

پخش سرود رسمی کاشمر، اجرای زنده ی موسیقی سنتی در دو قطعه ی زیبا و پخش اسلایدهای معرفی شاعران از دیگر بخش های فصل شعر بود.

سن برگزاری مراسم در فرهنگسرای سرو هم با خوش سلیقگی گروه ادبی موج به شکلی جالب با میوه های تابستانی و شاخه های تاک دکوری زیبا را در خود جای داده بود.

پایان بخش ششمین فصل شعر  و افتتاحیه انجمن تاک شهرستان ادب، که با استقبال بالای عموم مردم و هنرمندان کاشمر مواجه شد سخنان سعید تاج محمدی دبیر اجرایی انجمن تاک و دبیر فصل شعر کاشمر بود.

تاج محمدی به جای شعرخوانی، اجازه خواست تا چند حرف مهم را مطرح کند.

اولین نکته ای که سعید تاج محمدی دبیر این برنامه عنوان کرد، گلایه و انتقاد از عدم حمایت متولیان فرهنگی کاشمر از شعر بود. تاج محمدی تاکید کرد که این برنامه با همه ی زحمت هایش صرفاً کار شاعران گروه ادبی موج این شهر است و هیچ حمایت شایسته ای از هیچ ارگانی صورت نگرفته است. وی ضمن تشکر از دکتر سادات ترشیزی مدیر مجموعه فرهنگی باغ فرهنگ ترشیز به خاطر دلگرمی ها و حمایت های این مجموعه از هنرمندان، ارگان هایی مثل فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات، شهرداری ، دانشگاه ها ، اداره ی اوقاف و آموزش و پرورش این شهر را خطاب قرار داد و خواست تا در یک همگرایی صمیمانه همه ی متولیان فرهنگی این شهر برای حمایت از استعدادهای فرهنگی و هنری جوانان کاشمر به میدان بیایند. تاج محمدی ادامه داد که شاعران نباید مجبور باشند امور اجرایی برنامه های شان را هم خودشان انجام دهند بلکه باید از طرف متولیان فرهنگی به شاعران ، آرامش خاطر و منزلت و احترام تزریق شود تا یک شاعر بتواند در یک تمرکز و آرامش ضمن خلق اثر ماندگار، لااقل در برابر سوالات و گلایه های خانواده اش پاسخی داشته باشد.

نکته ی دومی که سعید تاج محمدی دبیر اجرای انجمن تاک شهرستان ادب عنوان کرد تشکر از موسسه ی شهرستان ادب برای نگاه خاص به شهرستان کاشمر بود. وی ضمن تشکر ویژه از علی محمد مودب و میلاد عرفانپور به حضار توضیح داد که تعداد شاعران جوان کاشمر در دوره های آموزشی آفتابگردان ها تعداد قابل توجهی است و انجمن تاک مطمئناً در ادامه ی کار تاثیرات مثبت خود را در فضای شعر کاشمر و حتی خراسان خواهد گذاشت هر چند خود شاعران هم باید جدی تر و پویاتر به میدان بیایند و راه درست و تخصصی را به جای تفنّن و تساهل انتخاب کنند.

پایان بخش فصل شعر کاشمر تشکر تاج محمدی از مهمانان، شاعران شهرهای نیشابور، مشهد، خلیل آباد، بردسکن، کوهسرخ ، فیض آباد و نیز تشکر از عموم شهروندان و هنرمندان کاشمر برای حضور دلگرم کننده در ششمین فصل شعر و افتتاحیه انجمن تاک شهرستان ادب بود.

در جنب سالن اصلی فرهنگسرای سرو، نمایشگاهی با هدف معرفی هفت نفر از شاعران توانمند کاشمر بر پا شده بود. در این نمایشگاه تندیس ها،کتاب ها، لوح تقدیر ها و یادبود های جشنواره های کشوری و استانی و نیز بنر معرفی مرتضی آخرتی، علی اصغر داوری، مرضیه داوری، زنده یاد ساناز بهشتی، هادی محمد علی پور، ادریس زاده عباس و سعید تاج محمدی با هدف معرفی این شاعران به عموم شهروندان و دیگر مهمانان به نمایش گذاشته شده بود.

روز و شب شاعرانه ی کاشمر با ضیافت شام شاعران در فضای دل انگیز و زیبای رستوران سنتی یخدان کاشمر به پایان رسید؛ هر چند شب شعر های دو سه نفره و خانگی تازه شروع شده بود و تا نزدیکی سحر ادامه داشت...!


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • انجمن شعر «تاک» شهرستان ادب در کاشمر افتتاح شد
  • انجمن شعر «تاک» شهرستان ادب در کاشمر افتتاح شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: