موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

سخنان ناصر فیض، مصطفی محدثی‎خراسانی و اسماعیل امینی در نشستِ «بررسی شعر جوان»

28 آبان 1393 02:59 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
سخنان ناصر فیض، مصطفی محدثی‎خراسانی و اسماعیل امینی در نشستِ «بررسی شعر جوان»

شهرستان ادب: هفته گذشته غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه مطبوعات میزبانِ نشستِ «بررسیِ شعر جوان»  بود. این نشست تخصصی با حضور شاعران و منتقدان برجسته کشور آقایان ناصر فیض، مصطفی محدثی‎خراسانی، اسماعیل امینی و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد. گزارش این نشست را به نقل از خبرگزاری فارس می‎خوانید:

در ابتدای این مراسم اسماعیل امینی یکی از شاعران پیشکسوت کشورمان، بیان داشت: هر کسی در کشور صدای بلندتری داشته باشد، بهتر دیده می‌شود به طور مثال برخی از شاعران مدیون استاد محدثی‌خراسانی بوده و از این شاعر درس‌های بسیاری آموختند اما استقبال مخاطبان از یک مجری که کار نمایشی انجام می‌دهد، بیشتر از یک شاعر تأثیرگذار است، به نوعی که شاید کسی محدثی‌خراسانی را نشناسد.

 

* امینی: علاقه مسئولان به کارهای پر هیاهو زیاد است/بی‌توجهی به کارهای انقلابی و ارزشی

وی در ادامه اضافه کرد: همین موضوع باعث شده که برخی از مسئولان تن به کارهای ماندگار ندهند آن هم به خاطر این که هیاهو کرده و توجه خبرگزاری‌ها را جلب کند به همین منظور به برپایی جشنواره‌هایی می‌پردازند که هیاهو دارد طوری که در این طرف مرز و آن طرف مرز، پول بخواهند می‌دهند اما یک مجله‌ای به نام «مجله شعر جوان» را تعطیل می‌کنند با این حال همان جایی که این مجله را تعطیل کرده‌اند برای جشنواره‌های مختلف، هزینه‌ها و بودجه‌های بسیاری را صرف می‌کنند.

امینی با بیان اینکه معتقد است انتقال اندیشه و فرهنگ با هیاهو صورت نخواهد گرفت بلکه فرهنگ به فضای آرام نیازمند است و هیاهو تنها برای کار سیاسی است نه فرهنگ، ادامه داد: اهالی فرهنگ و ادب از حوزه فرهنگ به شعر نگاه می‌کنند اما آقایان سیاسی اینگونه نگاه نمی‌کنند و اول می‌گویند که کار برای کدام جناح است و به این امر که برای انقلاب اسلامی کار می‌‌کنند، هیچ توجهی ندارند، باید گفت آن کسی که ضد دین و فرهنگ دینی است هر کجا که باشد، دشمن است.

وی همچنین افزود: متأسفانه همه نگاه‌ها سیاسی و روزمره است، گاهی اوقات شهرستان ادب مورد بی‌مهری قرار گرفته و می‌گویند که برای این جناح است یا آن جناح؛ من واقعاً نمی‌دانم کدام جناح بهتر از ارزش‌های اسلامی، دینی و فرهنگی است!

 

* فیض: باید شاعری تربیت شود که اشعارش تأثیرگذار باشد

در ادامه این مراسم ناصر فیض یکی از طنزپردازان پیشکسوت ایران با بیان اینکه نباید در صحنه فرهنگی به ایجاد رقابت بپردازیم، اظهار داشت: برخی‌ها احساس می‌کنند که حتماً در مجله‌شان باید صفحه‌ای را به صفحه شعر طنز اختصاص دهند، در صورتی که ساختار مجله آنها چیز دیگری است.

وی اضافه کرد: در اینجا این سؤال مطرح است که چرا باید فکر کنیم هر ارگانی باید بخشی به عنوان بخش شعر و ادبیات داشته باشد، به نظرم جایی مثل شهرستان ادب می‌تواند یک الگوی مناسب برای مسئولان باشد چرا که این مؤسسه توانسته است خوب و موفق عمل کند.

فیض اظهار داشت: چرا اینقدر آزمون و خطا می‌کنیم؟ نمونه موفق در شهرستان ادب وجود دارد، که علاوه بر اینکه شاعران دور هم جمع می‌شوند، نگاه مدرن هم وجود دارد. بنده این نمونه موفق را به مسئولان توصیه می‌کنم که می‌توانند آن را در جاهای دیگر نیز ایجاد کنند.

فیض با اشاره به این مطلب که باید شاعری تربیت شود که شعرهایش تأثیرگذار باشد، ادامه داد: هم‌اکنون به همه چیز با نگاه اقتصادی، نگاه می‌شود، حال ین سوال مطرح است که چرا برخی از مکان‌ها با کمترین بودجه بهترین و تأثیرگذارترین کار را انجام می‌دهند اما در بسیاری اوقات با بیشترین بودجه کمترین و کم تأثیرترین کار انجام می‌شود، این موضوع به خاطر شیوه اجرا است.

 

* گاهی اوقات بولتن‌ها ، بسیار زیباتر از خود جشنواره است!

وی همچنین عنوان کرد: مسئولان باید به این نکته توجه بسیار داشته باشند که مؤسسه شهرستان ادب برای آنها یک نمونه بسیار خوبی است پس چرا اینقدر آزمون و خطا!! گاهی اوقات بولتن‌هایی که از یک جشنواره چاپ می‌شود، بسیار زیبا و قشنگ‌تر از خود مراسم است.

فیض بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم شعر انقلاب را صادر کنیم و این اتفاق هیچگاه صورت نخواهد گرفت تا اینکه الگو مناسب ایجاد کنیم چرا که این الگوها همچنان وجود دارد اما از آنها استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که گاهی اوقات کتاب‌هایی از جشنواره‌های مختلف آن هم به صورت باری به هر جهت منتشر می‌شود، که فقط نشانگر ارائه گزارش کار است، گفت: باید صداقت بیشتری با جامعه داشته باشیم و با حساب تقوای درونی‌مان بسنجیم تا زمانی که فکر می‌کنیم که ارائه گزارش‌ مهمتر از ادبیات و فرهنگ است، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 

* محدثی‌خراسانی: فقدان متولی مشخص برای حوزه شعر

در ادامه این مراسم مصطفی محدثی خراسانی یکی از شاعران متعهد کشورمان، عنوان کرد: به نظرم راه مؤثری که می‌تواند جریان شعر کشور را به فیض برساند، تجربه‌ای است که مؤسسه شهرستان ادب آن را داشته است به گونه‌ای دیگر شهرستان ادب باید آنقدر ابزار داشته باشد تا علاوه بر یکصد شاعر با یک هزار شاعر در سراسر کشور ارتباط برقرار کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در کشور برای شعر، متولی مشخصی وجود ندارد و کسی پاسخگو نیست یعنی نه وزارت ارشاد و نه حوزه هنری یک برنامه کلان و برنامه‌ریزی شده برای شعر ندارند.

بر اساس این گزارش، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 17 لغایت 23 آبان سال جاری در شبستان مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سخنان ناصر فیض، مصطفی محدثی‎خراسانی و اسماعیل امینی در نشستِ «بررسی شعر جوان»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.