موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

توضیح محمدمهدی سیار برای یادداشت حمیدرضا شکارسری

16 آذر 1393 03:58 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
توضیح محمدمهدی سیار برای یادداشت حمیدرضا شکارسری

شهرستان ادب: دو هفته پیش روزنامه «آرمان امروز» یادداشتی را با عنوان «در روزگار عسرت نیما» از شاعر و منتقد گرامی حمیدرضا شکارسری  در نقد نیمایی‎های دکتر محمدمهدی سیار در مجموعه شعر «رودخوانی» منتشر کرد. این یادداشت همان زمان در سایت شهرستان ادب نیز بازنشر شد:   

در روزگار عسرت نیما (نقدی بر نیمایی‎های سیار)

آقای شکارسری در بخش پایانی یادداشت خود متعرض چند اشکال وزنی در بعضی از این نیمایی‎ها شده بودند. به تازگی ذیل همان مطلب منتشر شده، محمدمهدی سیار در کامنتی برای سایت شهرستان ادب ضمن تشکر از نقد آقای شکارسری توضیح خودش را درباره آن اشکالات بیان کرده است. نوشتۀ آقای سیار را بی‎کم‎وکاست در ادامه می‎خوانید:

«از جناب شکارسری عزیز و لطفی که نسبت به نیمایی‎های رودخوانی داشته‎اند سپاسگزارم.

فقط درباره نکات وزنی که مطرح فرموده‎اند باید بگویم سطر «آشنا بویی‎ست در شامه شرقی ما» مطابق وزن فاعلاتن است و البته در آن از اختیاراتی استفاده شده که ظاهرا نخست در مثنوی‎های علی معلم پیشنهاد شد و مقبول نیز واقع شد: "نقل امشب نیست از برساد شب پا رفته ست" و ...

در دو مورد دیگر یعنی سطرهای "نخوانده مانده‎ام" و "ندیده مانده‎ام" از یک نیمایی و "بگو بلند: بیش باد" از نیمایی‎واره "مرگ بر..." نیز گریز از بحری به بحر دیگر با غرضی موسیقایی-معنایی رخ داده و من گمان داشتم این پیشنهادی از حقیر باشد برای افزودن امکانی به قالب نیمایی و گریز از پیش‎بینی‎پذیرشدن روند موسیقی در آن که البته دانستم پیش از من هم خود نیما و هم دیگران چنین گریزهای وزنی داشته‎اند ولی به‎هرحال می‎توان این تجربه را جدی‎تر گرفت، البته به گونه‎ای که به نظام موسیقایی و معنایی اثر لطمه نزند و چیزی هم بر آن بیفزاید. »


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • توضیح محمدمهدی سیار برای یادداشت حمیدرضا شکارسری
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: