موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نشست مروری بر آثار علیرضا رجبعلی‎زاده کاشانی با حضور شاعران برگزار شد

08 بهمن 1393 11:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 5 رای
نشست مروری بر آثار علیرضا رجبعلی‎زاده کاشانی با حضور شاعران برگزار شد

شهرستان ادب به نقل از فارس: بیست و پنجمین «عصرانه ادبی فارس» با عنوان مروری بر آثار علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی عصر روز گذشته با حضور علیرضا قزوه، علی‌محمد مؤدب، سعید بیابانکی، علی داودی، میلاد عرفانپور، کمال شفیعی، حسین قرایی، مهدی بوشهریان، سیدوحید سمنانی و جمعی از شعرا و علاقه‌مندان به ادبیات در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*شعر رجبعلی‌زاده شکوهمند است

حسین قرایی در ابتدای این جلسه گفت: باغ در آثار مهدی اخوان ثالث کنایه از ایران است و کتاب «باغ در حصار مصائب» من را یاد این تعبیر اخوان می‌اندازد. شعر وی شکوهمند است و یک ایرانی بودن در اشعارش به چشم می‌خورد.

وی افزود: دوری از سیاست‌زدگی که امروز در شاعران جوان زیاد است در شعر وی مشهود است، امروز برخی شاعران برای یک حزب 10 نفره شعر می‌گویند ولی رجبعلی‌زاده اینطور نیست. کاشانی بودن وی نیز جالب توجه است که این شاعر از زمره شعرای خوش ذوق کاشانی است.

*زبان رجبعلی‌زاده از پختگی و بزرگی برخوردار است

مصطفی محدثی خراسانی در ادامه بیست و پنجمین «عصرانه ادبی فارس» گفت: با توجه به دم‌خور بودن 30 ساله با شعرا به خصوص جوانان، تجربه‌هایی دارم که برایم ارزشمند است. گروهی از شعرای جوان هستند که در همان ابتدای مسیر دارای نوعی زبان و نگاه هستند که از پختگی و بزرگی برخوردار است که رجبعلی‌زاده از آنها است. علت این مسئله تربیت رجبعلی‌زاده در خانواده‌ای است که اهل ادبیات بوده و از کودکی با بزرگان این عرصه دم‌خور است این استحکام و شخصیت موجب شد تا نام وی در جشنواره‌ها دیده شود ولی هیچگاه جشنواره‌زدگی را از وی ندیدم و از تمام این فرصت‌ها برای پیشرفت شعر خود استفاده کرده است.

وی در ادامه گفت: وی به دو شاعر خراسانی یعنی اخوان و شفیعی علاقه دارد که ناشی از سلوکش است و همین مسئله موجب شده تا تبدیل به شاعری پیشکسوت در کلام باشد. رجبعلی‌زاده در کلام از اخوان رنگ می‌گیرد و مجموعه شعر «باغ در حصار مصائب» برایم تداعی کننده اخوان است.

محدثی خراسانی افزود: در این کتاب در نحو و لفظ اخوان را می‌بینیم البته شخصیت شاعر مستقل از ذهن و زبان اخوان است و حتی برخی کارهایش پهلو به کارهای اخوان می‌زند اما در نهایت این آثار به عنوان رجبعلی‌زاده شناخته نمی‌‌شود و به نظرم این اشعار باید گذرگاهی برای رسیدن وی به ثبات باشد.

این شاعر گفت: رجبعلی‌زاده جایی توفیق کسب کرده که حس و حال و اندیشه با هم تلفیق شده است. در شعرهای اخوانی نیز جایی موفق بوده که مبنا و خاستگاه شعر حس بوده است. این شاعر به مدد عاطفه و حس سرشار اشعاری سروده که از سیطره اخوان خارج شده و آن اشعار در قالب آیینی بوده است. اشعار آیینی رجبعلی‌زاده مسیر برون‌رفت شاعر را هموار خواهد کرد.

محدثی خراسانی در ادامه گفت: حماسه ملی موجود در اشعار اخوان در اشعار رجبعلی‌زاده به خصوص اشعار آیینی‌اش به یک حماسه مذهبی تبدیل شده است.

*شعرای جوان از خودمختاری دوری گزینند

علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه «شهرستان ادب» در این برنامه گفت: از نخستین روزهای آشنایی با شعر رجبعلی‌زاده توفیق داشته‌ام از اشعارش استفاده کنم. امروزه احساسات‌گرایی و زبانی که مخاطبان محدود دارد در شبکه‌های اجتماعی مرسوم شده و شعرای جوان نیز در این فضاهای مجازی برای خود عَلَمی بلند کرده و ادعایی دارند، ولی باید تجربه‌هایی نظیر اخوان و سهراب در مشق‌های جوانان مورد توجه قرار گیرد و جوانان از خودمختاری دوری گزینند تا به خلاقیت برسند.

و

ی در ادامه گفت: رجبعلی‌زاده شاعری است که به تجربه‌های موفق ادبیات ایران توجه کرده است، شیعی کردن تجربه‌های اخوان از ویژگی‌های شعر رجبعلی‌زاده است و این راه تازه‌ای است در آن قرار گرفته که امیدواریم سال‌های بعد شاهد شاهکارهایی از وی باشیم.

*رجبعلی‌زاده یک شاعر جدی است

مؤدب در ادامه گفت: رجبعلی‌زاده یک شاعر  جدی است و آرزوی موفقیت‌های بزرگ برای وی داریم. بهمنی، قیصر، سیدحسن، محمدکاظم کاظمی و قزوه از جمله نمونه‌های موفق در شعر معاصر هستند که جوانان باید از تجربه‌های آنان استفاده کنند. رجبعلی‌زاده سعی کرده به این تجربه‌ها نزدیک شود و تاکنون مسیر خوبی را طی کرده است. شیعی کردن تجربه اخوان مسیر صحیحی است که طی شده، حماسه‌ای که در شعر اخوان وجود دارد در آثار رجبعلی‌زاده به چشم می‌خورد.

*تواضع در کنار تلاش و پشتکار

علیرضا قزوه در ادامه بیست و پنجمین «عصرانه ادبی فارس» گفت: امروز به احترام نام و مرام رجبعلی‌زاده اینجا آمده‌ام و آنچه مرا راضی کرد اینجا حاضر شوم جوانی وی است. البته در بعضی جوانان خصیصه‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد به آنها نزدیک شویم که آن غرور جوانی است. رجبعلی‌زاده از جماعتی است که در کنار تلاش و پشتکار تواضع دارد و در کنار اینها دارای مرام و موضع بوده و در مسیر انقلاب شعر گفته است.

شاعر مجموعه «عشق علیه‌السلام» در ادامه گفت: تمام شاعران از ابتدا تا امروز دارای موضع بودند که این موضع‌مند بودن در اشعار رجبعلی‌زاده نیز دیده می‌شود. در این روزگار جوانانی که خود را اثبات کنند کم هستند. بیابانکی، فاضل نظری، علی‌محمد مؤدب و میلاد عرفانپور از جمله شاعرانی هستند که خود را اثبات کرده‌اند و رجبعلی‌زاده نیز یکی از همین شاعران است.

وی اضافه کرد: در جشنواره‌ای که داور بودم آثار را بدون نام برایم ارسال کردند تا داوری کنم، در نهایت چند اثر را از میان آثار ارسال شده انتخاب کردم که یکی از آنها قصیده‌ای بلند بود. این قصیده بسیار توجه من را به خود جلب کرد بعد از اینکه نام صاحب اثر را پرسیدم گفتند متعلق به رجبعلی‌زاده است.

*به کارگیری نیروهای جوان در حوزه هنری

قزوه در ادامه این برنامه یادآور شد: باید طیف جوانان فعال و پرانرژی را به کار گرفت، یک مرتبه به آقای مؤمنی گفتم ایکاش می‌شد عده‌ای که در حوزه کار می‌کنند ولی کارآیی ندارند را بفرستیم بروند و از جوانانی مانند رجبعلی‌زاده استفاده کنیم. این جوانان دغدغه انقلاب دارند که از دل آفتابگردان‌ها، شهرستان ادب و امثالهم بیرون آمدند.

وی اضافه کرد: این نسل از شاعران کاشت موفقی بوده‌اند و باید از آنها بهره‌برداری شود البته در کنار همه این داشته‌ها باید به حوزه نقد و نظریه ورود جدی کنیم و به نظرم همین نسل باید ورود کند. سراغ تمام حوزه‌های نظریه نیز باید برویم و در دانشگاه‌ها این جریان را وارد کنیم. امروز خبرگزاری فارس این برنامه‌ها را انجام می‌دهد که نشان از فعالیت جدی آنها دارد.

*شهرستان ادب به اندازه حوزه هنری کار کرده است

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: حوزه هنری در شعر از خانه شاعران جلوتر است و شهرستان ادب به اندازه‌ حوزه هنری کار کرده است. با وجود اینکه روی رویش‌های شعر انقلاب کار کرده‌ایم اما باید چرخه شعر انقلاب را کامل کنیم تا به نتیجه برسیم. رجبعلی‌زاده شاعری است که به عنوان چهره تازه شعر انقلاب تلاش کرده و خود را نشان داده است. امروز رقابت بسیار زیادی در حوزه ادبیات صورت گرفته و عده‌ای در این عرصه رشد کرده‌اند اما زود محو شده‌اند و دیگر اسمی از آنها نیست.

*شاعران جوانی که به بزرگان ادبیات حمله می‌کنند

سعید بیابانکی در ادامه مراسم گفت: هم شعر رجبعلی‌زاده را دوست دارم و هم خودش را زیرا برخی شاعران هستند که انسان دوست ندارد آنها را ببیند. امروز برخی شاعران برای اینکه خود را طرح کنند به بزرگان حمله می‌کنند که این امری غلط و غیر اصولی است. در این چند سال اخیر بعد از رشد شبکه‌های اجتماعی یکسان‌سرایی مد شده و تمایزی در شعر شاعران جوان دیده نمی‌شود و اینکه رجبعلی‌زاده بی‌توجه به این شبکه‌های اجتماعی و مسائلی که تحت عنوان مد مطرح می‌‌شود توجه نمی‌کند نکته مثبت شعر وی است. وی اضافه کرد: رجبعلی‌زاده در تمام قالب‌های شعر فارسی شعر سروده و تمام مضامین را نیز تجربه کرده و اگر این قالب را در مضامین ضرب کنیم یک طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شکل می‌دهد. رجبعلی‌زاده راه شاعران بزرگ را در زبان پیموده است، حق رجبعلی‌زاده بسیار بیشتر از این است که به عنوان شاعر جوان از وی یاد کنیم و باید بیشتر از یک شاعر جوان به وی توجه شود.*شاعری در اول راه...

در انتهای این مراسم علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی گفت:‌ هنوز اول راه هستم و خوشحالم که آثارم با نگاه خوب دیده شده است. این کتاب در قالب نوخسروانی سروده شده که به نظر می‌آید استاد شفیعی کدکنی نیز دست‌خطی بر آن نوشته است.

در پایان از سوی خبرگزاری فارس از این شاعر خوش‌آتیه تقدیر به عمل آمد.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست مروری بر آثار علیرضا رجبعلی‎زاده کاشانی با حضور شاعران برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.