موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

رونمایی از مجموعه شعر « 175 اقیانوس »

25 مرداد 1394 01:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
رونمایی از مجموعه شعر « 175 اقیانوس »

شهرستان ادب به نقل از فرهنگسرای مهر: همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع)، کتاب مجموعه شعرهای سروده شده شاعران برای غواصان شهید به نام «175 اقیانوس» در فرهنگسرای مهر رونمایی شد.

 در این مراسم که همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) در روز دو شنبه مورخ 19 مرداد ماه از ساعت 18 در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر برگزار شد، مجموعه شعرهای سروده شده شاعران برای غواصان شهید به نام «175 اقیانوس» با حضور مدیران، مسئولان و کارشناسان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شعرای دفاع مقدس، سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و فعالین حوزه کتاب و نشر رونمایی شد. از جمله حاضرین در این برنامه می توان به گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، علیرضا مختارپور، دبیر کل امور کتابخانه های کشور، سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری، علی محمد مودب، مدیر انتشارات شهرستان ادب،علیرضا قزوه و حاج سعید حدادیان از شعرای معاصر کشور و دکتر جعفر یوسفی از جمله غواصان جانباز عملیات کربلای 4 اشاره کرد.

اجساد مطهر شهداء، احیاءگر نفوس است

در ابتدای این مراسم سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رییس فرهنگسرای مهر ضمن عرض تسلیت به مناسب فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع) درباره مقام و منزلت شهدا گفت: وقتی اجساد مطهر شهدا وارد شهرها می شود، مشاهده می کنیم که مردم اعم از پیر و جوان و حتی کسانی که کوچکترین خاطره ای از سال های دفاع مقدم ندارند، فوج - فوج می آیند و در واقع نیرویی ناخودآگاه آن ها را جذب می کند. او با بیان اینکه نیروی خاصی در این مسیر و حرکت است، ادامه داد: حق تعالی در آیه شریفه « وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ » می فرمایند که این ها زنده هستند، بنابراین وقتی اجساد مطهرشان به شهرها می آیند، اجساد مطهرشان نیز احیاگر نفوس هستند، نفوسی که زنگار دنیا را گرفته اند، به قدری انرژی و نیرو و محبت به همراه دارند که همه را به خود جذب می کنند. سعید رنجبریان ادامه داد: درباره شهدای غواص چه زیبا گفته اند که غواصان دریای معرفت و سرمستی با دست های بسته آمدند که ما غرق شدگان دنیای تاریکی و ظلمت را که گرفتار امواج منیت ها و خودخواهی هستیم را به سمت ساحل روشنایی ببرند. مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 با تاکید بر اینکه شهدای کربلای 4 واقعا عاشورایی شدند، گفت: همه گفته های ما حرف است و آن ها اهل عمل بودند. رییس فرهنگسرای مهر در بخشی از صحبت های خود از شاعران این عرصه و کسانی که این کار ارزنده را جمع آوری و منتشر کردند، از جمله سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و انتشارات شهرستان ادب، تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تا این کار ماندگاری باشد بر دلدادگی و عاشقی شهدای غواص.

شهدای غواص مظهر مظلومیت و پیوند اسارت و شهادت هستند

دکتر جعفر یوسفی از غواصان جانباز عملیات کربلای 4، روابتگر بخشی از این عملیات شدند. این یادگار سال های دفاع مقدس که با چشمانی گریان در صحنه حاضر شد و پاسخ گوی سوالات مجری برنامه شد، گفت: بعد از آمدن شهدای غواص، فضای خاصی به جامعه القاء شد و نمادهایی که درباره شهدای غواص به کار رفت، همه بیانگر واقعیت مظلومیت شهدای غواص بود. او ادامه داد: واقعیت این است که شهدای غواض مظهر مظلومیت و پیوند اسارت و شهادت هستند. این ها اول اسیر شدند و بعد شهید شدند و این واقعا غم انگیز است.

عملیات کربلای 4، شکست نبود، بلکه مقدمه پیروزی بود

او درباره عملیات کربلای 4 و شهدای دفاع مقدس، با تاکید بر اینکه این عملیات به مفهوم شکست رزمندگان اسلام نبود، گفت: عملیات کربلای 4 را بعضا شکست یاد می کنند، در حالی که واقعیت امر اینگونه نیست و به فاصله کمی از آن عملیات کربلای 5 انجام شد و باید گفت که عملیات کربلای 4 و شهدای کربلای 4، راهگشای عملیات کربلای 5 بودند. چون فاصله ای کمتر از یک ماه ما می بینیم که عملیات کربلای 5 انجام می شود و تلفات سنگینی به دشمن وارد می شود. او ادامه داد: صدام پس از عملیات کربلای 4، اسم این عملیات را «حساد اکبر»، به مفهوم «دروی عظیم» انتخاب کرد و بعد از آن به شکرانه چیزی که به عنوان پیروزی از آن تلقی می کرد، به حج رفت. اما غافل از این که سرخوشی او طولی نکشید و دو هفته بعد از عملیات کربلای 4، کربلای 5 انجام با موفقیت و پیروزی انجام شد.
روابتگر عملیات کربلای 4 ادامه داد: درباره عملیات کربلای 4 باید بگویم که این عملیات در 4 دی ماه سال 1365 انجام شد. در دی ماه، هوا سرد است و تصور کنید که فردی بخواهد در این هوا، وارد آب شود. درست است که این عملیات در خوزستان که از نقاط گرمسیری کشور است، انجام شد، اما آب اروند بسیار سرد بود و برخی از دوستان زمانی که وارد آب شدند، از شدت سرمای آب قلب هایشان ایستاد و همان لحظه اول شهید شدند. یوسفی ادامه داد: قبل از شروع عملیات، رزمندگان عملیات کربلای 4، عمدتا نخبگان جنگ و کسانی بودند که از یگان های اطلاعات عملیات و یگان های تخریب که از بچه های زبده جنگ بودند، انتخاب شده بودند و از گردان هایی انتخاب شده بود که می خواستند، عملیات را در قالب غواصی انجام دهند. او درباره شرایط و ویژگی های آب اروند رود نیز گفت: آب اروند، چند بار در طول شبانه روز به واسطه جزر و مد دریا به سمت داخل و یا به سمت خلیج فارس حرکت می کند، بنابراین سرعت آب بسیار زیاد است، زمانی که در بالادست بارندگی می شد، آب به شدت گل آلود می شد و سیل مانند حرکت می کرد و این باعث شده بود که کار غواصی در این آب ها سخت شود. بنابراین بچه های غواص شب قبل از عملیات، تعداد زیادی نبودند، بلکه فقط یگان های عمل کننده و بچه های غواصی بودند که باید خط را می شکستند،. او ادامه داد: عملیات ویژگی خاصی داشت و آن اینکه رزمندگان اسلام باید از بین جزایر عراقی عبور می کردند و در عمق خاک دشمن عمل می کردند، بچه هایی که به عنوان مثال قرار بود، عقب تر عمل کنند، باید شب قبل از اینکه دوستان دیگر حرکت کنند، از جزایر عبور می کردند و در جزایر عقب تر عملیات انجام می دادند. او با تاکید بر اینکه در طراحی عملیات کربالی 4 به شدت دقت شده بود، گفت: بچه های اطلاعات عملیات، شناسایی های متعددی انجام داده بودند و اینکه چه زمانی باید حرکت کنند که بتوانند با جزر آب، جلو بروند، زیرا امکان اینکه بشود در خلاف اروند، شنا کرد، بسیار سخت است. به همین دلیل باید آرام حرکت می کردند و حتما سرشان زیر آب می بود و چه بسا رزمندگانی که در آب تیر خوردند و زیر آب شهید شدند.

قدر و منزلت شهدای دفاع مقدس و خانواده هایشان را بدانیم

روابتگر عملیات کربلای 4 با بیان اینکه بیان خاطره های دفاع مقدس سخت است، درباره لزوم اهمیت دادن به شهدا، ایثارگران و خانواده هایشان گفت: جالب است که در تمام دنیا قدر مردگانشان در جبهه های نبرد را به نیکی می دانند و در تمام کشورها یادبودهای بسیار عظیمی از جنگ دارند، اما گاهی اوقات متاسفانه از طرفی برخی در کشورمان حتی اندک سهمیه و مزایای شهدا، ایثارگران و خانواده هایشان را بر نمی تابیم و آن را اضافه و زیادی می دانیم که امیدواریم اینگونه نباشد و قدر یادگارهای دفاع مقدسمان را بدانیم و مزایای مناسبی برای خانواده های شهدا که لایق آن هستند، قرار دهیم.

دانشگاه امام صادق(ع) نقش مهمی در تعلیم و تربیت خادمین ادبیات دفاع مقدس داشته است

سعید حدادیان نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: این کتاب توسط یکی از دانشجویان با فضیلت، هنرمند، شاعر، نجیب، با وقار و انقلابی که تحصیل کرده دانشگاه امام صادق (ع) است، گردآوری شده است و چه بسیار شعرا و خدمتگزاران عرصه شعر و ادبیات دفاع مقدس که در دانشگاه امام صادق (ع) تعلیم و تربیت یافته اند. او به حسن تقارن برگزاری این مراسم در شب شهادت امام صادق (ع) توسط یکی از دانشجویان دانشگاهی که به نام این امام بزرگوارمان مزین شده است، تاکید کرد و گفت: دانشگاه امام صادق (ع) در 2 دهه اخیر، در زمینه ادبیات به ویژه ادبیات انقلابی بسیار پر دستاورد بوده است، بنابراین باید به دانشگاه امام صادق(ع) تبریک بگوییم که چنین دستاوردهایی دارد. حدادیان با اشاره به ویژگی های شعری میلاد عرفان پور، گردآورنده مجموعه شعر « رونمایی از کتاب 175 اقیانوس» گفت: غالب اشعار میلاد عرفان پور، رباعی است و کلید واژه شناسایی او «تنهایی» به معنای «خلوت گرایی با خداست» که دنبال خود اصیلش می گردد.

ظهر کربلای 4، لیله القدر من بود

حدادیان در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه لیله القدر من ظهر کربلای 4 بود و من در این روز زنده و متولد شدم، گفت: شهدای کربلای 4، آیینه رجعت هستند و پیام آن ها این است که با دست بسته هم می شود، انقلاب و دین را یاری کرد. او درباره رسانه ای شدن و مطرح شدن بجای 175 غواص شهید عملیات کربلای 4 گفت: این دوره رسانه خوب کار کرد، اما برهه ای بود که بچه های تفحص زحمت می کشیدند و شهدا پیدا می شدند و به کشور آورده می شدند، اما هیچ دوربینی نمی آمد که پوشش رسانه ای دهد. تا اینکه مقام معظم رهبری در تشیع پیکر پاک شهدا شرکت کردند و رسانه ها متوجه غفلت خود شدند. سعید حدادیان درباره ادبیات دفاع مقدس باید گفت که شعرای بزرگ ما، نظیر قیصر امین پور، همواره به دنبال فضای معرفت و خداشناسی و انقلاب و دفاع مقدس بوده اند و هرگز به دنبال عشق مجازی نبودند، این افراد، همواره به دنبال عرصه ای بودند که هرچه می دیدند حیران تر می شدند و آن هم حیران معنوی. لذا مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند که حتی اگر 50 سال هم ادبیات دفاع مقدس کار شود، کم است.

توکل و ارتباط با خدا علت اصلی پیروزی بود

او علت موفقیت و رمز اصلی پیروزی حق علیه باطل به ویژه در جنگ تحمیلی را توکل و ارتباط با خدا عنوان کرد و گفت: رمز اصلی پیروزی ما علیه دشمن بعثی در جنگ تحمیلی، توکل و ارتباط با خدا بود و دیدید که در عملیات کربلای 5 با توکل بر خدا، چگونه پیروزی به دست آمد.

این مجموعه یک سند و اثر تاریخی قابل اعتنای حماسی است

میلاد عرفان پور، شاعر و گردآورنده مجموعه شعر 175 اقیانوس در این مراسم گفت: اولین کتابی را که من در 17 سالگی منتشر کردم، کتابی «دروازه دفاع مقدس» بود که تمام اشعار آن به شهدا تقدیم شده بود. او گفت: شعرهای آن کتاب متاثر از شهدای غواص و روایت حماسه آفرینی این شهدا بود. عرفان پور در بخشی از صحبت های خود به کتاب « ماسه یاسین» که شامل خاطرات حجت الاسلام انجبی نژاد از رزمندگان گردان یاسین که گردان غواص در کربلای 4 بودند، اشاره کرد و گفت: این کتاب که از کتاب های پرفروش نشر سوره مهر است، درباره حماسه شهدای غواص تالیف شده و بسیار تاثیر گذارست و صبحت های بسیار دلنشینی در کتاب آمده است. میلاد عرفان پور در باره سبک شاعری بعد از انقلاب گفت: ما در شعر بعد از انقلاب، جریان های مختلفی داشتیم که به صورت خودجوش اتفاق افتاده و شاعران به میدان آمده و شعر گفته اند، از دفاع مقدس که خود جریان شعری دفاع مقدس است، گرفته تا جریان های کوچکتری، از جمله جنگ 33 روزه غزه و قحطی سومالی، بسیاری از جاهایی که شاعران باید حرف می زدند و از ارزش ها و آرمان ها دفاع می کردند، به میدان آمدند، از جمله زمانی که خبر این شهدا و خبر بازگشت، حماسه آفرین این شهدا منتشر شد، شاعران دست به کار شدند و هر روز بیت های نو و شعرهای تازه ای را در شبکه های مجازی می شنیدیم و می دیدیم، به همین دلیل به نظرم رسید که اگر مجموعه ای از بهترین شعرهایی که گفته شده است، به عنوان یک سند و اثر تاریخی و قابل اعتنا از حماسه این شاعران در راستای حماسه آن عزیزان قهرمان منتشر شود، خوب خواهد بود و اینکار را با همکاری و مساعدت مدیران انتشارات شهرستان ادب و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منتشر کردیم.

گردآورنده مجموعه اشعار شعرا درباره 175 غواص شهید ادامه داد: مردم غیور و صبور ایران، از آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هر سال نعش عزیزان خود را بر شانه برده اند و هنوز هم این تصاویر حماسی تداوم دارد. او گفت: انتشار خبر تفحص 270 شهید از جمله 175 شهید غواص، آغاز سال 1394 را با حماسه و شوری عاشورایی پیوند زد تا بار دیگر پرچم مظلومیت و غیرت مردان این سرزمین در جهان برافراشته شود و عطری از یوسف های خمینی (ره) به مادران و پدران چشم انتظار برسد. میلاد عرفان پور ادامه داد: از ابتدای انتشار این خبر خوش تا تشیع تاریخی این شهدا و پس از آن، در کار فعالیت های سایر هنرمندان، موج گسترده ای از شاعران به سرودن در باره این شهدا به خصوص 175 شهید غواص که در عملیات کربلای چهار، اسیر و با دست بسته « زنده به نور» شده بودند، پرداختند. او تاکید کرد: صدها شعر در این جریان سروده شد که از میان آن ها تعدادی که از لحاظ کیفی بهتر به نظر آمدند را جمع آوری کردم تا این پویش مقدس شعری، به عنوان سند وفاداری شاعران به شهیدان اسلام و راه ناتمام آنان به ثبت برسد.

امیدواریم که مردم استفاده مناسبی از این کتاب ببرند

سردار بابایی، رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس نیز ضمن قدردانی از مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19، فرهنگسرای مهر و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 19، اظهار امیدواری کرد تا این مراسم تبلیغی برای استفاده موثر از این کتاب توسط مردم باشد و مردم 175 غواص شهید دفاع مقدس را از میان کلمات شاعران بهتر و دقیق تر بشناسند. او با تاکید بر اینکه سروده شعرا نسبت به نثر، تاثیرگذاری بیشتری به جان و دل مخاطب دارد، گفت: امیدواریم همه از آن بهره ببریم و دعای شهدای غواص پشت سر تمام کسانی که تلاش کردند و زحمت کشیدند، باشد.

هنرمندان سینما و تلویزیون نیز حماسه آفرینی دفاع مقدس را ثبت کنند

علی محمد مودب، مدیر انتشارات شهرستان ادب نیز در این مراسم گفت: به لطف خدا این اثر با مشارکت دو مجموعه که هر دو در فکر و نیت یک کار هستند، منتشر شد. او با تاکید بر اینکه لحظات بسیاری از جنگ تحمیلی است که گفته نشده که باید ثبت و ضبط شود و در ذهن آیندگان ماندگار شود، تاکید کرد: زمان آن رسیده است که هنرمندان سایر عرصه ها از جمله سینما، تلویزیون و موسیقی نیز در کنار شعرا و نویسندگان حماسه آفرینی شهدای دفاع مقدس را ثبت سازند.
سازمان فرهنگی هنری همت بسیاری برای گرامیداشت شهدای غواص داشته است
علیرضا قزوه، در این مراسم گفت: این دومین برنامه ای است که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای گرامیداشت شهدای غواص برگزار می شود و این جای سپاس دارد. شاعر معاصر کشورمان ادامه داد: در روزگاری که خیلی از وزارتخانه های کشورمان که با ادبیات سروکار دارند، در این باره ساکت هستند و جامعه ما را به نوعی احساس می کنند که باید سکوت کنند و ادبیات بی خیالی را رواج می دهند. او گفت: هم اکنون مسئولین شعر را از آدم های بی خیال و بی خط و کسانی که کمترین دلواپسی دارند، انتخاب می کنند.

انقلابی که با نفس روح الهی به بار نشسته است، با دسیسه ها نیروی خودش را از دست نخواهد داد

مختارپور، دبیر کل نهاد امور کتابخانه های کشور نیز در مراسم رونمایی از مجموعه شعر 175 اقیانوس و در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر گفت: میزان پایداری و دوام یک حرکت بستگی مستقیم به شتاب حرکت و مبدا نیروی اولیه دارد. او گفت: اگر این قاعده را در عالم جاری بدانیم، مطمئن باشید، انقلابی که با نفس مسیحایی روح الهی که نتیجه قرن ها حرکت حماسه حسینی و فقاحت صادقی بوده است از طرفی و از طرفی خون مطهر شهدا، نیرو بخش آن باشد، این انقلاب و این حرکت به این راحتی ها با این دسیسه ها نیروی خودش را از دست نخواهد داد، تا زمانی که خود مطهر شهدا است و انرژی دارد، این انقلاب محفوظ خواهد بود.
شهدا که غریب نیستند، بلکه ما غریب هستیم

دبیر کل نهاد امور کتابخانه های کشور، با تاکید بر اینکه شهدا غریب نیستند، بلکه ما غریب هستیم و کسانی که یاد امام و شهدا را مانع زندگی دنیوی و سیاسی می دانند، غریب هستند، ادامه داد: شاعران رسالتی الهی دارند و این روشن است.

کتاب های دفاع مقدس در کتابخانه های سراسر کشور در اختیار مردم قرار گیرد

دبیر کل نهاد امور کتابخانه های کشور در مراسم رونمایی از مجموعه شعر 175 اقیانوس در فرهنگسرای مهر اظهار امیدواری کرد که خیلی زود، این کتاب و کتابهای مشابه در تمام کتابخانه های سراسر کشور در اختیار مردم قرار گیرد و مورد استفاده قرار گیرد.

شایان ذکر است در این مراسم شاعران معاصر کشورمان از جمله میلاد عرفان پور، سعید حدادیان، علیرضا قزوه، بشری صاحبی، فاطمه نانی زاد و نفیسه سادات موسوی سروده ها و اشعار خود را در مقام و منزلت شهدای غواص قرائت کردند که با استقبال حاضرین در جلسه مواجه شد.

شایان ذکر است، کتاب مجموعه شعر « 175 اقیانوس » توسط میلاد عرفان پور گردآوری و با همکاری سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، موسسه فرهنگی شهرستان ادب و انتشارات صریر منتشر شده است.

این کتاب شامل شعرهای 60 شاعر کشور درباره شهدای غواص است و در این کتاب، شعر افرادی نظیر: علیرضا قزوه، سعید حدادیان، حامد عسکری، نفیسه سادات موسوی و جمعی دیگر از شاعران شناخته شده و جوان و گمنام آمده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رونمایی از مجموعه شعر « 175 اقیانوس »
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.