موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«موکب شعر» از منا تا کربلا، در مشهد برپا شد

09 آذر 1394 02:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
«موکب شعر» از منا تا کربلا، در مشهد برپا شد

شهرستان ادب به نقل از شهرآرا :  در آستانه اربعین حسینی، شاعران و مداحان انقلاب اسلامی یاد جانباختگان حج امسال را گرامی داشتند؛ «موکب شعر» از منا تا کربلا

نادر مشهدی- درآستانه اربعین حسینی و به مناسبت گرامیداشت یاد جانباختگان منا، محفل هم‌اندیشی شاعران و مداحان انقلاب‌اسلامی در فرهنگ‌سرای غدیر برگزار شد.
به گزارش شهرآرا، در این مراسم که با همکاری انجمن آفتابگردان‌ها، وابسته به موسسه فرهنگی شهرستان‌ادب، سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری، پایگاه مقاومت بسیج خواهران حضرت‌فاطمه(س) و پایگاه مقاومت بسیج شهید اشرفی‌اصفهانی و حوزه۵ مقداد برگزار شد، مداحان و شاعران آیینی شهر در جمع خانواده‌های شهدای منا و علاقه‌مندان به شعر به قرائت سروده‌های موضوعی خود پرداختند.

در هروله عشق که دل می‌لرزد
بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌ا... مجید و پخش سرود ملی، طیبه ثابت آغازگر اولین بخش شعرخوانی این مراسم بود: در هروله عشق که دل می‌لرزد/ در هر نفسی یاد خدا هست مدد/ دعوت شده‌ای به محضرش ظهر منا/ پروانه‌شدن به سختی‌اش می‌ارزد.
امان‌ا... میرزایی شعری سپید را به حضرت علی‌اکبر(ع) تقدیم‌کرد: سایه می‌افکنی سبز بر گودی دشت/ و لیلا دردلش آتش پهن کرد/ نگاهش را بر گستره شاخسارانت/ نفس‌گیر فاصله‌ها را در می‌نوردم/ دره‌ها و صخره‌های ستبر را/ به کربلا می‌رسم/ در اجاق خاطره دلم چادربه‌چادر می‌سوخت/ در اوج که بلندترین پرنده سر می‌ساید بر آسمان/ تو آغاز بودی سربازی که پرچم آزادی را بر دل دشمن کوبید. محسن تیموری شعری با مضمون اربعین خواند و شاعر بعدی، علیرضا خاکساری، حاضران را به‌غزلی زیبا در وصف حضرت‌زینب(س) مهمان‌کرد: از همان ابتدا غزل‌هایم نذر چشم پرآب زینب بود/ ضربه آخر مراثی من دل از غم کباب زینب بود.راضیه رجایی از دیگر شاعران مشهدی چنین ادامه‌داد: ای شهر بگو از گل پرپر بنویسم یا مرثیه بر آن تن بی‌سر بنویسم/ از خیل امیری که در آوار تو خفته است از سرو بگویم ز
صنوبر بنویسم.
بعد از این شاعر، نوبت به شعرخوانی اردکانی، خواهر کارگردان فیلم «شورشیرین»، رسید که شعری را برای کشته‌شدگان فاجعه منا خواند و محفل را متاثر ساخت.

عطر شهدا در سرزمین وحی
در ادامه، زهرا محدثی خراسانی چهارپاره‌ای به یاد شهدای منا قرائت‌کرد: بوی بال فرشته می‌آید/ آسمان در تصرف پیک است/ اینکه می‌جوشد از زبان دلم/ واژه بی‌ریای «لبیک» است.
شاعران بعدی مسلم موسوی و منیژه رضوان بودند که هریک سروده‌های خود را قرائت‌کردند. پخش کلیپ مربوط به شهدای منا، شیخ‌الاسلامی مجری برنامه، را بر آن داشت تا از شهیدان حاج محمدرضا حاجتمند، حاجی روشن‌روان و حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی یادکند.
سید محسن علوی ادامه‌دهنده برنامه بود که چنین خواند: هرجا که اسم تو می‌آید اشک می‌ریزم/ من از تو دارم حس خوب گریه‌کردن را/ می‌بینم از بدو ورودم بین هر روضه/ در گود چشمانم رسوب گریه‌کردن را.
مداحی آقای گلاب‌گیر دل‌ها را روانه تل زینبیه کرد و بعد از او جلیلیان‌مصلحی چند رباعی عاشورایی زیبا قرائت‌کرد: چون کوه به یاری‌ات مصمم بودند/ پژواک زبان عشق آدم بودند/ یاران تو در حکایت کرب‌وبلا/ هفتادودو حرف اسم‌اعظم بودند.
مهمان بعدی مراسم عباس رضایی، شاعر افغانستانی، بود: از نیمه‌شب چه طلب می‌کنی که تنهایی تو را باران دیده/ سرک‌های کابل دیده/ خنده‌هایت را شنیده/ از نقش‌های نشسته در کاغذک‌ها چه انتظار داری؟/ اینکه بغضت را پنهان کنند؟

ضرورت فراموش‌شده در شعر مذهبی
محمدکاظم کاظمی درخصوص فلسفه برگزاری شب‌شعرهایی آیینی و وقایع مرتبط با مسائل روز جهان اسلام گفت: به نظر من ضرورتی در شعر مذهبی ما وجود دارد که در گذشته نادیده گرفته شده‌است و آن پیوندی است که بین شعر مذهبی ما و زندگی و مسائل جهان امروز و اتفاقات دنیاست که باید وجود داشته‌باشد.
این شاعر و پژوهشگر پیش‌کسوت در حوزه شعر و ادبیات افزود: اگر شاعران و هنرمندان مسائل دینی و اعتقادی را با مسائل امروز دنیا و نیازها ودغدغه‌ها و درگیری‌های انسان امروز همراه کند، شعرها زنده‌تر خواهندشد. به‌عنوان مثال، وقتی شاعری شعری عاشورایی می‌سراید، درواقع موضع‌گیری می‌کند و باورهای خود را عینا نشان می‌دهد. مولف کتاب «مرقع‌صدرنگ» اظهارکرد: در شعر عاشورایی و درکل، شعر اعتقادی، اجتماعی و ارزشی، یک‌طرف جبهه حق است و طرف دیگر جبهه باطل و شاعر با اثرش این واقعیت حق را ماندگار می‌کند.
مولف کتاب «شمشیر و جغرافیا» گفت: شعری شعر آیینی خوب به‌شمار می‌آید که درحقیقت مسائل و مفاهیم دینی در آن مصداق امروزی‌اش را پیدا کند. نگاه شاعران باید به اتفاقات جهان باشد.
محمدکاظم کاظمی با اشاره به این مطلب که امروز شاعران آیینی باید مصداق رفتارهای حسینی و یزیدی را پیدا کرده و در شعرهایشان انعکاس دهند، اظهارکرد: شاعران و مخصوصا شاعران آیینی می‌بایست در شعرهایشان به واقعه‌هایی که درجهان اسلام و دنیای امروز می‌گذرد نگاه و توجه داشته باشند، همچنان که در قبل از انقلاب این نگاه وجود داشت. مولف کتاب‌های «کلید در باز» و «ده شاعر انقلاب» اضافه‌کرد: نمونه واقعی این نگاه دینی شاعران را می‌توان در حلقه‌های ادبی‌ که استادانی مثل حاج‌آقای‌موید، اکبرزاده و شفق در مشهد ایجاد کردند به‌واقع دید. آن‌ها شعرهای مذهبیشان را علیه نظام شاهنشاهی جهت‌بندی کرده‌بودند.
کاظمی تصریح‌کرد: به همین دلیل هم هست که می‌توان گفت جریان شعر مذهبی ما از سال‌های قبل از انقلاب یک شعر زنده و مرتبط با مسائل روز بوده‌است. استاد محمدکاظم کاظمی با اشاره به شباهت سفاکی آل‌سعود و طالبان و تکرار تاریخ و ظلم به مسلمانان، با شعری چنین ادامه داد: حلق سرود پاره لب‌های خنده در گور/ تنبور و نی در آتش چنگ و سرنده در گور/ این شهر بی‌تنفس لت‌خورده چه قومیست؟/ یک‌سو ستاره زخمی یک‌سو پرنده در گور/ دیگر کجا توان بود وقتی که می‌خرامد/ مار گزنده در خاک مور خورنده در گور؟
در ادامه، استاد موسوی گرمارودی شعری سپید خواند: محبوب من، محبوب مشرقی!/ از پامچال قول هزاران‌رنگ/ تا کوچه‌باغ سبز فراغت/ یاد تو را به شانه کشیدم.
پیش‌کسوت شعر آیینی، محمود اکبرزاده، پایان‌بخش این محفل نورانی شعر بود: امروز بود راه خدا خط امام/ راهی است به سوی انبیا خط امام/ یک‌ثانیه انحراف از آن نابودیست/ چون هست پل‌صراط ما خط امام.
گفتنی است در این مراسم از سه‌خانواده شهدای منا تجلیل و به رسم یادبود به آنان هدایایی اعطا شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «موکب شعر» از منا تا کربلا، در مشهد برپا شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.