موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«برج قحطی» رمان تاریخی نیست

حکیمیان: ریسک روایت بومی از انقلاب اسلامی را پذیرفتم

09 دی 1395 15:17 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
حکیمیان: ریسک روایت بومی از انقلاب اسلامی را پذیرفتم
شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری کتاب ایران :هادی حکیمیان، نویسنده کتاب «برج قحطی» نامزد دریافت نهمین دوره جایزه جلال گفت: «برج  قحطی» نخستین رمانی است که انقلاب را در فضای بومی شهر یزد روایت می‌کند. داستان این کتاب، با فلش‌بک‌هایی نشان می‌دهد که در اواخر دهه 50 در شهر یزد چه گذشته است.

وی با بیان این‌که داستان «برج قحطی» حوادث انقلاب اسلامی را از دوران قاجار پی می‌گیرد، افزود: ملی شدن صنعت نفت، کشف حجاب و حضور کشور‌های خارجی در خاک ایران، از جمله مسائلی است که در قالب این داستان روایت می‌شود.
 
این برگزيده جایزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور، درباره مهمترین ویژگی داستان «برج قحطی» توضیح داد: کوشیدم فضای بومی، محلی، لغات و اصطلاحات یزدی را در کتاب پررنگ کنم که این کار در داستان‌نویسی، یک ریسک است زیرا نمی‌دانستم که مخاطب دیگر شهر‌های کشور از این رمان چه استقبالی خواهند کرد.

وی خود را فارغ‌التحصیل رشته تاریخ معرفی کرد و افزود: این رمان بر اساس تجربه‌های پژوهشی‌ام نوشته شده است اما در عین حال رمانی تاریخی نیست. موضوع پایان‌نامه من «تحولات سیاسی اجتماعی یزد در دوران معاصر» بود که برای انجام پژوهش در این باره، اسناد بسیاری را مرور کرده‌ام.
 
حکیمیان ادامه داد: مرور تاریخ شفاهی و مراجعه به منابع کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز بخش دیگری از فعالیت‌هایم برای نوشتن پایان‌نامه‌ام بود. تعلق خاطری که به مردم شهر خودم و فعالیت‌هایی که در این شهر برای وقوع انقلاب صورت گرفته بود، باعث شد که رمانی با موضوع انقلاب اسلامی در شهر یزد بنویسم.
 
وی شهر یزد را از شهرهایی دانست که هر چند داستان‌های کوتاهی درباره فعالیت‌های انقلابی آن‌ نوشته شده است اما داستان بلندی درباره آن نوشته نشده بود، سپس تاکید کرد: «برج قحطی» رمان تاریخی نیست و با نشان دادن وقایعی از دوران مشروطیت و رخداد‌های پس از آن، برداشتی آزاد از انقلاب اسلامی ایران ارایه می‌کند.
 
این نامزد نهمین دوره جایزه جلال، خود را از مخاطبان داستان‌ها و رمان‌های حوزه انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: نخستین رمانی که بر محور وقایع منتج به انقلاب اسلامی خواندم، «سووشون» سیمین دانشور بود. کتاب «شاه بی‌شین» هم آخرین اثری است که در این باره خوانده‌ام.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • حکیمیان: ریسک روایت بومی از انقلاب اسلامی را پذیرفتم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.