موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
رمان‌ها و شعرهای جدید انتشارات شهرستان ادب

شهرستان ادب با پنجاه کتاب تازه در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

16 اردیبهشت 1396 19:47 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
شهرستان ادب با پنجاه کتاب تازه در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

شهرستان ادب: امسال انتشارات شهرستان ادب، با رمان‌ها و مجموعه شعرهای تازه به استقبال نمایشگاه سی‌ام می‌رود. این انتشارات که در حوزه ادبیات فعال است و تاکنون جوایز گوناگونی را در این زمینه کسب کرده است، بیش از پنجاه عنوان کتاب چاپ اولی در دست انتشار دارد که غالب آن‌ها در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد. در ادامه به برخی از این آثار اشاره می‌کنیم:

 

رمان «باغ خرمالو»، نوشته هادی حکیمیان

«باغ خرمالو»، در گونه ادبی رمان و خاص نوجوانان و در فضای شهریور سال 1320 نوشته شده است. این رمان، روایت‌گر استعفا و تبعید رضاشاه پهلوی به خارج از کشور است، زمانی که کشور در اشغال متفقین قرار دارد. در آن هنگام پهلوی دوم با خانواده سلطنتی به شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، یزد، بندرعباس سفر می‌کند و در این سفر چند نوجوان با آنان دیدار می‌کنند. نویسنده با نگارش «باغ خرمالو»، در حقیقت شخصیت شکست‌خورده یک دیکتاتور را به تصویر کشیده است. این رمان در نهمین جشنواره داستان انقلاب اثر برگزیده شناخته شد.

«باغ خرمالو»، را هادی حکیمیان به رشته تحریر درآورده است. او متولد 1357 در استان یزد، نخستین کتاب خود را با عنوان  «گل انارها را باد می‌برد» در سال 1384 منتشر کرده است. مهم‌ترین کار او تا به امروز رمان «برج قحطی» است که شایسته تقدیر در شانزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور و نیز نامزد جایزه ادبی جلال شد. از این نویسنده در مجلات «عصر پنجشنبه»، «کلک»، «گلستانه» و «آزما» داستانهایی به چاپ رسیده است.

 

رمان «بی کتابی»، نوشته محمدرضا شرفی خبوشان

رمان «بی کتابی» ماجرایی تاریخی را دست‌‌مایه خود قرار داده است که در دوران قاجار رخ داده است و عموم مردم از آن بی‌خبرند: مظفرالدین‌شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب می‌کند اما او با خیانت در امانت، بخش عظیمی از این میراث غنی، شامل هزاران نسخ نفیس خطی را به فروش می‌رساند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. ماجرای به توپ بستن مجلس نیز از همزمان با این واقعه از جمله محورهای داستان است. شخصیت اصلی داستان دلال کتاب است که در این اثر به کتابسازی، کتابداری و صحافی و برخی هنرهای مرتبط با کتاب مشغول است و مخاطب را با جزییات تاریخ صنعت کتاب‌پردازی آشنا می‌کند.

محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده و شاعر متولد 1357 اهل ورامین است که پیش از انتشار رمان «عاشقی به سبک ون‌گوک»، مجموعه داستان «بالای سر آب‌ها» و رمان «موهای تو خانه ماهی هاست» را در زمینه‌ داستانی و همچنین مجموعه‌های «از واژه‌ها تهی» و «نامت را بگذار وسط این شعر» را در زمینه‌ شعر منتشر کرده بود. مجموعه داستان «بالای سر آب‌ها»ی شرفی خبوشان، برنده‌ کتاب سال دفاع مقدس و کتاب «موهای تو خانه‌ ماهی‌هاست» برگزیده‌ پنجمین جشنواره‌ داستان انقلاب شده بود. رمان «عاشقی به سبک ون‌گوگ» پنجمین اثر اوست که موضوعی پیرامون پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 دارد و نامزد جایزه جلال شده بود. «بی‌کتابی» امسال روانه بازار کتاب شد و در نمایشگاه پاریس همزمان با نوروز رونمایی شد.

 

رمان «شاه‌کشی»، نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه

«شاه‌کشی» چنان‌که از عنوانش نیز برمی‌آید درباره انقلاب است. نویسنده در این داستان، به ماجرای انتقام پسری اهل شهر قم می‌پردازد که پدرش را در سال 1342 در فاجعه فیضیه از دست داده است. او که درس تاریخ خوانده است تصمیم می‌گیرد تا در زمان برگزاری جشن‌های 2500 ساله، شاه را در تخت جمشید ترور کند، چون او را مسبب مشکلات درون خانواده خویش می‌داند. او به کمک دایی خویش که مسئول حفاظت محل جشن است به آنجا راه پیدا می‌کند. در «شاه‌کشی»، تصویری از خانواده‌ای از هم پاشیده به تصویر کشیده شده است که تحت دیکتاتوری محمدرضا پهلوی زندگی می‌کرده‌اند. به گفته نویسنده، این اثر در واقع مرثیه‌ای برای زیستن در حکومت پهلوی است.

رمان «شاه کُشی» به قلم ابراهیم اکبری دیزگاه امسال روانه بازار کتاب شد و در نمایشگاه پاریس همزمان با نوروز رونمایی شد. این رمان پیش از انتشار در جشنواره داستان انقلاب تقدیر شده است و نیز برگزیده جشنواره ملی دانشجویی ادبیات داستانی رضوی و برگزیده جشنواره هنر آسمانی بوده است. نویسنده این رمان، ابراهیم اکبری دیزگاه، طلبه داستان‌نویس و متولد 1360 در تالش، را بیشتر بابت نگارش رمان «برکت» می‌شناسیم که در بخش رمان جایزه جلال آل‌احمد نامزد شده بود و در بخش رمان آزاد جایزه شهید حبیب غنی‌پور شایسته تقدیر شناخته شده بود.

 

رمان «از امجدیه تا ویلا»، نوشته مجید اسطیری

«از امجدیه تا ویلا» در مقطع تاریخی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در سال 1347 می‌گذرد. تیم فوتبال ایران با اسراییل در فینال روبرو شد و موفق شد این تیم را 2-1 شکست دهد. این مسابقات فوتبال بستری شد برای بروز اعتراضات گروه‌های مذهبی و انقلابی که با دست‌اندازی‌های اسراییل بر سرزمین فلسطین و همچنین با سیاست‌های مزورانه اسراییل در ایران و دیگر کشورها مخالف بودند. اوج این اعتراضات پس از پایان بازی ایران و اسراییل بود که برای اولین بار شادی مردمی پرشکوهی در خیابان‌های اطراف استادیوم امجدیه شکل گرفت. مبارزان که برای این فرصت برنامه‌ریزی قبلی داشتند توانستند جمعیت را از امجدیه تا خیابان ویلا هدایت کنند و با پرتاب کوکتل دفتر هواپیمایی ال عال اسرائیل را به آتش بکشند.

راوی «از امجدیه تا ویلا»، رئوف نام دارد، جوانی علاقمند به فوتبال که رفتن به استادیوم برایش معنای خلوت با خود نیز دارد. او جوانی استقلال‌طلب است و یک دوست هیپی به نام بابک دارد که مدام ترانه‌های بیتلز را گوش می‌دهد. بابک و رئوف در جلسات شعر «خانه دوستی ایران و آمریکا» با هم آشنا شده‌اند. رئوف گرایش‌های مذهبی نیز دارد و با تعدادی از دوستان مسجد، قبلا سخنرانی امام در مدرسه فیضیه را رونویسی و تکثیر کرده است. با شروع رقابت‌های فوتبال، رئوف به استادیوم می‌رود.

مجید اسطیری، نویسنده این رمان، متولد 1364، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه علامه، تاکنون در جشنواره‌های گوناگون کشوری جوایزی به دست آورده است. او پیش از این مجموعه داستان «تخران» را منتشر کرده بود.

 

رمان «شب‌های بی‌ستاره»، نوشته مرضیه نفری

«شب‌های بی‌ستاره» به قلم مرضیه نفری در ژانر رمان و خاص نوجوانان نوشته شده است. این داستان 148 صفحه‌ای زندگی دختری کم سن و سال به نام ستاره را روایت می‌کند که غرق در نوجوانی خود است اما دلش می‌خواهد بزرگ شود. داستان در دوران جنگ تحمیلی و در شهر قم می‌گذرد. جنگ هم‌چون مهمانی ناخوانده، بر زندگی خانواده ستاره تاثیر می‌گذارد. این دختر نوجوان، عاشق جوانی می‌شود که درگیر کارهای مسجد و پایگاه محله است است و حواسش به ستاره نیست.

در پشت جلد این رمان آمده است: «دست کشید به صورتش، رویم نمی‌شد نگاهش کنم. با صدای آرام، طوری که من هم به زور می‌شنیدم گفت: «نامه‌تون رو خوندم. توش چیزی نبود که برسونم دست...» کاش زمین دهان باز می‌کرد و من را می‌خورد. اگر برود به بابا بگوید من نامه داده‌ام چه؟ اگر آبرویم را ببرد؟»

نویسنده این داستان، مرضیه نفری متولد سال 1359 دارای مدرک کارشناسی کتابداری است و پیش از این داستان‌های خود را در مجلاتی چون «زن روز» و «پیام زن» منتشر کرده است.

 

رمان «وقت معلوم»، نوشته مهدی کفاش

شخصیت اصلی داستان «وقت معلوم»، مردی روحانی به نام فؤاد فریمان است که مشغول به تحصیل در سطوح عالی حوزه علمیه است. در ابتدای «وقت معلوم»، او در زندانی با دیوارهای سفید و چراغ همیشه روشنِ سفید به هوش می‌آید. تنها راه ارتباطی با بیرون از اتاق، دریچه پایین در است که برای دادن غذا و گاهی دارو استفاده می‌شود. فواد حتی نمی‌داند چرا او را زندانی کردهاند. در ادامه این داستان پر پیچ و خم و به بهانه روایت زندگی این روحانی، ماجراهای مختلفی از تاریخ ایران پیش و پس از انقلاب روایت می‌شود.

در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم: «این‌ را که این اعتراف‌ها راست بود یا چقدرش راست بود خودم هم نمی‌دانم. می‌توانی اسمش را اعتراف هم نگذاری، چون اگر اسمش این باشد باید حمل به صحت کنی و خب، واقعیت این است که خیلی از وقایع می‌توانسته آن‌طوری که نوشتم نباشد. اصل واقعه می‌تواند درست باشد، اما از جایی که من تعریف کردم و با کلماتی که تعریف کردم اگر تو بخواهی تعریف کنی، یک چیز دیگر می‌شود. خود من هم وقتی روایت‌های مختلف آدم‌های مختلف را در مورد بهمن شنیدم، تازه پی به خیلی چیزها بردم.»

«وقت معلوم» را مهدی کفاش نوشته است که پیش از این آثاری چون «یکی بود... سه تا نبود» را روانه بازار کتاب کرده بود. وی از برگزید‌گان جشنواره داستان جوان تهران و بندرعباس بوده است.

 

رمان «نشانی روی آب و رِدِّ کبوترها»، نوشته زهره یزدان‌پناه قره‌تپه

رُمان «نشانی روی آب و رِدِّ کبوترها»، ماجرای خود را در دل حوادث مهم تاریخ معاصر از جمله انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فتنه روز عاشورای سال 1388، روایت می‌کند و از طریق روایت تعزیه، به واقعه عاشورا نیز می‌پردازد. داستان، از پیرزنی به نام بی بی منظر، همراه با شوهر بیمارش، و تنها پسرش قاسم می‌گوید که همگی در آذربایجان زندگی می‌کنند. در کنار او، رزمنده میانسالی به نام اِلدار است که تعزیه‌دار روستا و شبیه‌خوان امام حسین (ع) است. زمستان سال 1350، غلامحسین، فرزند پیش‌نماز محل و دانشجویی مذهبی در تهران که در پخش اعلامیه‌های امام خمینی دست داشته است دستگیر می‌شود.

در پشت جلد کتاب آمده است: «همان‌جا، پشت وانت، کنار تابوت می‌نشیند. با دستی که زخم برداشته است، برف‌های روی تابوت را پاک می‌کند. صورتش را روی چوب سرد تابوت می‌گذارد. لب‌هایش از سرما، ترک برداشته و می‌سوزند. بر تابوت و پرچم سه‌رنگ آن بوسه‌ می‌زند. شب نزدیک است و بارش برف، هنوز قطع نشده است. باید هر طور شده است تا صبح روز بعد صبر کند، تا صبح روز تاسوعا.»

نویسنده این رمان، زهره یزدان‌پناه قره‌تپه متولد 1342 تهران، در حوزه تاریخ تحصیل کرده است. از جمله آثاری که تاکنون منتشر کرده است می‌توان به مجموعه داستان «قواره‌ای برای دو نفر» در حوزه دفاع مقدس، و مجموعه «یک نگاه یک برداشت»، نقد کتب داستانی هشت نویسنده ایرانی و نیز «داستان لبنان»، شامل سفرنامه او همراه اعضای انجمن قلم ایران به این کشور، اشاره کرد. «ستاره من»، زندگی‌نامه داستانی «شهید محمدعلی رجایی» از جمله دیگر آثار این نویسنده است.

 

«در کلماتم باران می‌بارد»، سروده علی‌رضا قزوه

«در کلماتم باران می‌بارد»، تازه‌ترین مجموعه شاعر انقلاب علیرضا قزوه است. این کتاب شامل شعرهای سپید منتشرنشده اوست.

علی‌رضا قزوه متولد ۱۳۴۲ در گرمسار، نویسنده و از جمله شاعران برجسته حوزه انقلاب و دفاع مقدس شمرده می‌شود. اشعار او در قالب شعر سپید و غزل منتشر شده‌است. مدتی رئیس مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو بود. او در سال ۱۳۹۱ از آکادمی علوم روسیه دانشنامه دکتری خود را در رشته فیلولوژی دریافت کرد. شعر بلند «مولا ویلا نداشت» قزوه را به عنوان شاعری معترض به عموم مردم شناساند. او اولین شعر خود را در سال ۱۳۶۰ سرود و از نخلستان تا خیابان، دو رکعت عشق، پرستو در قاف، عشق، علیه السلام، با کاروان نیزه، صبح بنارس، و صبح‌تان بخیر مردم از جمله برخی از آثار منتشرشده قزوه در سال‌های طولانی فعالیت ادبی اوست.

 

«سیاه‌مست سایه تاک»، سروده مرتضی امیری اسفندقه

«سیاه‌مست سایه تاک» تازه‌ترین مجموعه از قصاید مرتضی امیری اسفندقه شاعر و مدرس ادبیات است. این اثر شامل صد قصیده از اسنفدقه است که بابت قصیده‌هایش شهرت دارد و از جمله بابت انتشار مجموعه قصاید «چین کلاغ» جایزه کتاب سال را به دست آورده بود. او متولد 1345 تهران، بزرگ شده مشهد و تربیت یافته مکتب خراسان و همنشین انجمن‌های اخوان ثالث، محمد قهرمان و استاد احمد کمال است. اسفندقه در قالب‌های متفاوتی شعر گفته است اما قصیده‌هایش در زمانه احتضار این قالب، شهرت فراوانی یافته است. اسفندقه در زمینه تدریس شعر و ادبیات نیز سال‌ها سابقه دارد. آثار زیادی از این شاعر منتشر شده که از آن جمله می‌توان به کتابهای «بازوان مولایی»، «این شرح شرحه شرحه»، «قتیل قبیله»، «چین کلاغ»،و «گزیده ادبیات فارسی شماره 34» اشاره کرد.

 

«اجازه هست بگویم که دوستت دارم»، سروده محمود اکرامی‌فر

«اجازه هست بگویم که دوستت دارم» تازه‌ترین کتاب محمود اکرامی‌فر است که شامل گزیده غزل‌های عاشقانه و اجتماعی اوست. از جمله برخی شعرهای مشهور او که وارد فرهنگ شعری عامه مردم نیز شده است می‌توان به «چشم مخصوص تماشاست اگر بگذارند» و «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» اشاره کرد که همه این شعرها و دیگر سروده‌های او در این گزیده آمده است. برخی اشعار تازه و منتشرنشده این شاعر نیز در مجموعه «اجازه هست بگویم که دوستت دارم» ذکر شده است.

«محمود اکرامی‌فر» متولد سال 1338 روستای جوشقان اسفراین از شاعران برجسته آیینی است. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان روستا سپری کرد و سپس برای گذراندن این دوره، به اسفراین آمد و پس از پشت سر گذراندن این دوره، وارد دانشگاه فردوسی مشهد و سپس دانشگاه تهران شد. این شاعر دوره دکتری را در آکادمی علوم تاجیکستان در رشته «مردم‌شناسی» به پایان رساند. پایان‌نامه این شاعر با نام «از ما بهتران» به عنوان کتاب سال دانشجویی و کتاب «مردم‌شناسی اصطلاحات خودمانی» او نیز به عنوان پژوهش اول صدا و سیمای کشور و کتاب سال خراسان معرفی شده است. از جمله آثار دیگر او می‌توان به «اصول ارتباط جمعی»، «گریه کردن کم آرزویی نیست»، «ما با سلیقه مردم پیر می‌شویم»، و «این کتاب اسم ندارد» اشاره کرد.

 

«هفت‌سین در بهمن‌ماه»، سروده حمیدرضا شکارسری

«هفت‌سین در بهمن‌ماه» را سراینده اثر «نذر امام و انقلاب» کرده است. این مجموعه شعر سپید، چنان‌که از نام آن نیز برمی‌آید برای امام خمینی و انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 تقدیم شده است. اشعار این کتاب تاکنون منتشر نشده بوده است.

حمیدرضا شکارسری که بابت سرایش اشعار سپید در میان علاقمندان به ادبیات شناخته‌شده است متولد 1345 تهران، شاعر و منتقد ادبی و دانش‌آموخته لیسانس زمین‌شناسی است. اولین شعرهایش را در سال‌های 1359 و 1360 با موضوع دفاع مقدس و جنگ سرود و اولین مجموعه شعر خود را در سال 1375 با عنوان «باز جمعه‌ای گذشت» منتشر کرد. از جمله آثار شکارسری می‌توان به «چراغانی بی‌دلیل»، «از تمام روشنایی‌ها»، «پیرتر از خود»، «تروریست عاشق»، «هفتاد و دو قطره اشک عاشورایی»، «حماسه کلمات: نقد و بررسی ۲۰ سال شعر دفاع مقدس» و «رد پا بر لبه تیغ»، اشاره کرد.

 

«دیگر»، سروده علی داودی

علی داودی، شاعر و طراح، که بیشتر بابت شعرهای سپید خود مشهور است امسال مجموعه‌ای از غزل‌های خود را برای نمایشگاه آماده کرده است. این اثر تازه «دیگر» نام دارد و شامل غزل‌هایی با موضوع آزاد است. این کتاب گزیده‌ای از شعرهای وی بین سال‌های 1388 تا 1395 است و در 84 صفحه منتشر می‌شود.

علی داودی متولد ۱۳۵۲ همدان است. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته گرافیک و کارشناسی ارشد را در رشته ادبیات گذرانده است. از داودی تا کنون چندین مجموعه شعر در قالب‌های سپید و غزل منتشر شده است. از میان مجموعه شعرهای او می‌توان به «گاهی حواست نیست»، «مردگان بسیارند»، «نام تو چیست» و «سوءتفاهم» اشاره کرد.

 

«هم‌قفسان»، مژگان عباسلو

همنفسان، مجموعه‌ای است از غزل‌های مژگان عباسلو، شاعر و پزشک ساکن ایالات متحده که امسال در شهرستان ادب منتشر می‌شود. عباسلو شاعر، متولد 1357 و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. در سال 1385 نخستین مجموعه شعر خود را در قالب غزل و با عنوان «آوازهای عاشق تو» منتشر کرد و به چاپ دوم نیز رسید. این مجموعه برنده جایزه بانوی فرهنگ در سال 86 شد. اشعار این مجموعه در سال‌های 80 تا 85 سروده شده بودند و حدود 40 غزل را در 102 صفحه شامل می‌شدند.

«فرشته مهر»، سروده محمد قهرمان

محمد قهرمان، شاعر سرشناس خراسان را کمتر اهل ادبیات است که نشناسد. او علاوه بر قالب‌های مرسوم کلاسیک در تصنیف‌سرایی نیز دستی داشته است. شهرستان ادب با انتشار مجموعه «فرشته مهر» کوشیده است این وجه کمتر آشنای قهرمان را به اهالی ادبیات معرفی کند.

محمد قهرمان متولد ۱۳۰۸ در روستای امیرآباد جنوب تربت حیدریه و درگذشته 1392 در مشهد است. او حقوق را در دانشگاه تهران خوانده بود امّا هرگز دنبال کار حقوقی نرفت و فقط به شعر پرداخت. در سرودن غزل به سبک هندی علاقه‌ای فراوان داشت و سرانجام به یکی از شعرای به‌نام این سبک شاعری شد. او زبان بومی تربت حیدریه را نیز به خوبی می‌دانست و اشعار بسیاری به زبان محلی از او به جا مانده است. او صاحب تألیفات ارزنده‌ای از جمله چند مجموعه شعر است. در کارنامهٔ او همچنین تصحیح و چاپ چند دیوان از شاعران مختلف به‌چشم می‌خورد. کتاب «روی جادهٔ ابریشم شعر» سروده قهرمان در نهمین جشنوارهٔ بین‌المللی شعر فجر به‌عنوان اثر برگزیده در حوزهٔ شعر معرفی شد. محمدرضا شفیعی کدکنی در مورد محمد قهرمان می‌گوید: «حتی ملک‌الشعرای بهار آن خصوصیت یک شاعر محلّی را به‌صورت کامل، آن گونه که قهرمان دارد، ندارد.»

 

«عشق سوزان است»، سروده مهدی جهاندار

«عشق سوزان است» از مجموعه شعرهای ویژه‌ای است که امسال شهرستان ادب منتشر کرده است. شاعر این مجموعه، مهدی جهاندار، متولد اصفهان، از دو دهه پیش در میان علاقمندان شعر و بخصوص غزل عاشقانه شهرت بسیاری داشته است اما تاکنون علاقه‌ای به چاپ آثار خود در قالب غزل نشان نداده بود. «عشق سوزان است» در حقیقت شامل مجموعه غزل‌ها و نیز مخمس‌های جهاندار است که غالبا مضامین عاشقانه و آیینی داشته است. عنوان اثر نیز از یکی از شعرهای مشهور جهاندار گرفته شده است: «عشق سوزان است بسم‌الله الرحمن الرحیم».

 

«راه‌بندان»، سروده میلاد عرفانپور

«راه‌بندان» چنان‌که از نام آن برمی‌آید به موضوعات مرتبط با شهر توجه نشان داده است اما همچون سایر کتاب‌های عرفان‌پور از نظر مضمون دارای تنوع است و تنها به موضوعات اجتماعی محدود نمی‌شود و بخصوص علاقمندان رباعیات عاشقانه در این مجموعه اشعار جالب توجهی خواهند یافت. سروده‌های جمع‌آوری شده در «راه‌بندان» پیش از این در جایی منتشر نشده بود. عرفان پور را برخی منتقدان «احیاگر قالب رباعی در دهه هشتاد خورشیدی» نام داده‌اند.

میلاد عرفانپور متولد ۱۳۶۷ در شیراز شاعر سرشناس انقلاب است. شهرت او بابت سرودن در قالب‌های سنتی و بخصوص رباعی است. او تاکنون برنده یا نامزد جایزه‌های معتبر ادبی از جمله قلم زرین و جشنواره شعر فجر بوده است.

 

«کلیدها، گفتگوهایی پیرامون شعر و زندگی»، اثر نزار قبانی، ترجمه انسیه‌سادات هاشمی

«کلیدها، گفتگوهایی پیرامون شعر و زندگی»، اثر نزار قبانی متولد 1923 درگذشته 1998، شاعر برجسته سوری و ادبیات عرب است. از جمله بن‌مایه‌های شعر او زن، عشق، و مذهب است. مرگ خواهر، همسر و پسر جوانش در شعر و سرایش او تاثیری عمیق گذاشته است. اما بیش از همه شهر دمشق الهه الهام‌بخش او بود. هنگامی که در لندن درگذشت وصیت کرد تا او را در دمشق به خاک بسپارند، جایی که «خلاقیت، شعر و الفبای گل یاس» را به او آموخت.

مترجم این کتاب، انسیه‌سادات هاشمی متولد 1365 در شهر قم، خود شاعر است. او دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب است و تاکنون علاوه بر تألیف، کتاب‌های «گنجشک‌ها ویزا نمی‌خواهند» اثر نزار قبانی و «پدیده زیباشناختی در قرآن کریم» اثر نذیر حمدان را از عربی به فارسی برگردانده است.

 

 

دیگر کتاب‌ها

«به رنگ درنگ» سروده دکتر محمد مرادی، مجموعه‌ای است در قالب غزل و با مضمون‌های عاشقانه، اجتماعی-سیاسی و آیینی. مرادی استاد ادبیات دانشگاه شیراز است که قبلا جایزه کتاب سال دانشجویی را نیز دریافت کرده بود.

«مواجهه» سروده دکتر مهدی عابدی، شامل غزل‌های عاشقانه شاعر است که قبلا مجموعه غزل‌هایش با استقبال مخاطبان علاقمند به سروده‌های عاشقانه قرار گرفته بود.

«بهارخواب» سروده محمدحسین نجفی است که نخستین مجموعه شعر خود را منتشر می‌کند. بن‌مایه‌های این سروده‌ها را اشعار اجتماعی، عاشقانه و آیینی شکل می‌دهند.

از دیگر کتاب‌های منتشر شده می‌توان به «واقعه» سروده دکتر غلامرضا کافی، «لیلی آذر» سروده خانم اعظم سعادتمند، «سرم به شانه تو فکر می‌کند» سروده خانم فاطمه سلیمان‌پور، «سفرنامه با صاد» سروده سید مهدی موسوی و «6410 روز تنهایی» سروده خانم پونه نیکوی اشاره کرد.

علاوه بر این آثار، انتشارات شهرستان ادب، امسال افتخار دارد که نخستین مجموعه‌های برخی شاعران حاضر در اردوهای آموزش شعر آفتاب‌گردان‌ها و نیز رمان‌های تازه تعدادی از اعضای دوره‌های مدرسه رمان خود را نیز روانه بازار نشر کند.

در میان رمان‌های نویسندگان جوان مدرسه رمان، آثاری چون «تحریر دیوانگی» نوشته مهدی زارع، «شاخ دماغی‌ها» سیده عذرا موسوی، «آوازهای روسی» نوشته احمد مدقق، «وضعیت بی‌عاری» نوشته «حامد جلالی»، «به نام یونس» علی ارمین، «یک فصل در کوبیسم» نوشته اعظم عبدالهیان، «ابدی» نوشته مهدی صفری و رمان «سدا» اثری از پری رضوی، حضور دارد.

«مرز ما عشق است» سروده سیدمحمدمهدی شفیعی، از جمله آثار تازه شاعران آفتابگردان‌هاست. این شاعر امسال با قرائت شعری در محضر رهبر فرزانه انقلاب توانست خیلی زود به شهرت فراوانی دست پیدا کند. این غزل که بخشی از آن برای عنوان این مجموعه انتخاب شده است به مناسبت آزادی حلب سروده شده بود.

از دیگر مجموعه‌های شاعران شرکت‌کننده در آفتاب‌گردان‌ها می‌توان  «آیینه‌کاری سکوت» سروده نیلوفر بختیاری، «گشایش» سروده محمد شکری‌فرد، «روبرو» سروده معین اصغری را ذکر کرد که همگی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهند شد.

نمایشگاه سی‌ام کتاب تهران، امسال با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد. انتشارات شهرستان ادب، در سال 1393 موفق شد جایزه نشر برگزیده کشور را دریافت کند.

 

 


نزار قبانی علیرضا قزوه مجید اسطیری نمایشگاه کتاب انتشارات شهرستان ادب محمدحسین نجفی مرتضی امیری اسفندقه حمیدرضا شکارسری مهدی جهاندار علی داودی مهدی کفاش محمد قهرمان محمدرضا شرفی خبوشان سیدمحمدمهدی شفیعی میلاد عرفانپور هادی حکیمیان انسیه سادات هاشمی فاطمه سلیمان پور مژگان عباسلو غلامرضا کافی نیلوفر بختیاری مهدی عابدی محمد مرادی ابراهیم اکبری دیزگاه بی کتابی سیاه مست سایه تاک اعظم سعادتمند محمود اکرامی فر مرز ما عشق است شاه کشی راه بندان عشق سوزان است پونه نیکوی غرفه شهرستان ادب وقت معلوم اجازه هست بگویم که دوستت دارم از امجدیه تا ویلا باغ خرمالو بهارخواب هم قفسان فرشته مهر آیینه کاری سکوت کلیدها سفرنامه با صاد سید مهدی موسوی گشایش محمد شکری فرد در کلماتم باران می بارد نشانی روی آب و رد کبوترها زهره یزدان پناه قره تپه مرضیه نفری 6410 روز تنهایی هفت سین در بهمن ماه لیلی آذر واقعه به رنگ درنگ شب های بی ستاره سرم به شانه تو فکر میکند روبرو معین اصغری مواجهه دیگر
کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شهرستان ادب با پنجاه کتاب تازه در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: